Thomas Ruff, jpeg td02, 2006 © Thomas Ruff

Den 1:a på Moderna: Thomas Ruff

Jpegs

1.3 2007 – 2.5 2007

Thomas Ruff blev en av de mest omtalade konceptuella fotokonstnärerna i slutet av åttiotalet och han har under hela sitt konstnärskap ägnat sig åt att utforska och ifrågasätta fotografiet som sanningsvittne. Moderna Museets utställning visar sju helt nya bilder i serien Jpegs som inte tidigare visats i Sverige.

Sedan ett par år arbetar Thomas Ruff (född i Tyskland 1958) med en speciell teknik där han laddar ner bilder från Internet som han sedan bearbetar digitalt. Han utgår från själva bildformatet JPEG som är en standard för att komprimera digitala bilder. De komprimerade bilderna förändras eller snarare förstörs, vid hanteringen och när en bild sparas i JPEG går mycket information av bilden förlorad.

Sådana förstörda bilder uppförstorar han till jätteformat (ca 2 x 1,80 m) och pixlarna, dvs. de delar som bilden är uppbyggd av, förstoras och avslöjar därmed bristerna i bilden. Resultat blir att om man står nära bilderna framstår de som helt abstrakta. Men när avståndet till bilden ökar börjar ett motiv växa fram.

I Ruffs nya verk för Den 1:a på Moderna visas nedladdade bilder av olika slags ”krigszoner”. I dem finns en kritik mot hur bilderna används i och av media. Det är ingen ”verklighet” vi ser utan en digital reproduktion som kan upplevas och tolkas isolerat. Vad representerar dessa krigszoner egentligen? Visst, ett fotografi kan vittna om en händelse och kan på så sätt till exempel styrka ett krigsbrott. Men de riskerar också att bli en del av massmediernas sensationsinriktade budskap.

Genom att inte bara idémässigt utan också fysiskt distansera sig från motiven smyger en annan frågeställning in i tolkningen av Ruffs bilder. Är det i själva verket Thomas Ruff som begår ett brott genom att vackert estetisera det ohyggliga innehållet? I så fall blir vi som betraktare av hans bilder också medbrottslingar. Såvida vi inte ser bilderna som en kritik mot idén om ett fotografis autenticitet. Men paradoxalt nog inträffar någonting annat. Bilderna liknar hägringar och får en nästan drömsk eller mytologisk karaktär.

Separatutställningar

Thomas Ruff. Das Sprengelprojekt, Sprengel Museum, Hannover, Tyskland

The Grammar of Photography, Fondazione Bevilacqua La Masa, Venedig, Italien

Thomas Ruff, Arario Gallery, Beijing, Kina