Six Colorful Inside Jobs

John Baldessari, Six Colorful Inside Jobs, 1977 © John Baldessari

Explosion!

Kazuo Shiraga hängde i ett rep över duken och målade med fötterna, Shozo Shimamoto slängde glasflaskor fyllda med färg på sina målningar, Andy Warhol urinerade på duken och Niki de Saint Phalle sköt med gevär på pannåer, preparerade med färgballonger som blödde genom lager av gips. Sommarens stora utställning Explosion! Måleri som handling presenterar verk av ett 50-tal konstnärer från slutet av 1940-talet fram till idag.

Efter andra världskriget ville många konstnärer börja om från noll genom att attackera måleriet, vilket ansågs representera konstens konventioner. Moderna Museets utställning Explosion börjar där modernismen slutar; när den var så övermogen att den precis var på väg att brista. Vilket den gjorde, i en mängd olika och nya sätt att arbeta med konst. I stort sett alla dörrar öppnades och en ny generation konstnärer började se sig själva, inte som målare eller skulptörer, utan som konstnärer. Alla material och ämnen var möjliga att göra konst av. Det var så den amerikanske konstnären och skribenten Allan Kaprow, mannen som uppfann ordet happening, 1956 beskrev situationen i sin legendariska essä The Legacy of Jackson Pollock. Samtidigt växte mycket av den nya konsten – happenings, performance och konceptkonst – fram ur nya sätt att förhålla sig till just måleri. Fokus flyttades från måleri som representation och konstobjekt – till idén bakom verket och måleriets performativa aspekter.

– I Explosion vill vi visa det performativa och konceptuella i måleriet och det måleriska i konceptkonst och performance, säger utställningens curator Magnus af Petersens.

I utställningen löper en röd tråd från Jackson Pollocks dropp-måleri via John Cages intresse för slumpen som metod att skapa konst, vilket leder in i performance och samtida konceptuella förhållningssätt. För första gången i Sverige presenteras den japanska konstnärsgruppen Gutai (1954-1972) som på ett radikalt sätt arbetade i gränslandet mellan måleri och performance. Gutai föregrep flera olika riktningar och strategier som konceptkonst, land art och installationskonst. De visades i Europa på 1960-talet tillsammans med konstnärer ur den löst sammansatta europeiska konstnärsgruppen Zero, som också deltar i Explosion, bland annat med verk av Günther Uecker och Otto Piene, två av grundarna.

Explosion visar verk av ett 50-tal konstnärer från slutet av 1940-talet till idag och från olika delar av världen, i ett försök att sätta in en amerikansk-europeisk kanon i en bredare kontext. Utställningen omfattar måleri, fotografi, video, performance, dans, ljudverk, instruktioner och verk där betraktaren inbjuds att delta. Dokumentationer av performance är en viktig del av utställningen. Inte minst har de tidiga fotografierna av Jackson Pollock och Yves Klein i sina performanceliknande måleriakter provocerat fram mängder av konstnärliga kommentarer, till exempel av Lynda Benglis och Janine Antoni vilkas verk vi även möter i Explosion. Utställningen är både historisk och samtida. Den följer inte någon enskild riktning eller ism, är inte geografiskt begränsad till någon specifik konstscen utan visar släktskap mellan till synes vitt skilda sätt att arbeta.

Mer om utställningen