Målning. En man stryker en kvinna över ryggen.

Cecilia Edefalk, En annan rörelse, 1990 © Cecilia Edefalk

Soffvisningar i Sömnlösa nätter

Få inblick i några av de verk och konstnärer som ingår i ”Sömnlösa nätter – Från 1980-talet i Moderna Museets samling”. Följ med när museets personal visar valda verk från utställningen.

Nina Blom, konstpedagog, om Cindy Sherman

Cindy Sherman (f. 1954), bor och arbetar i New York. Som liten såg hon mycket på gamla Hollywoodfilmer som visades på TV i början av 1960-talet. Hon slog igenom med sina svartvita fotografier ”Untitled Film Stills” i slutet av 1970-talet.

På 1980-talet börjar hon använda färgfotografi och går upp i bildstorlek. I hennes ”Fairytale”-serie bygger hon scenerier som påminner om lågbudget-skräckfilmer eller tv-draman. Hon väljer att vända kameran inåt, mot sig själv, i olika roller. Hon är modell, scenograf och fotograf – ändå är bilderna inga självporträtt. De fungerar snarare som är en spegel av tiden och samhället. Fotografierna sätter fantasin i rörelse – de frammanar berättelser, men avslöjar inget.

Carl Tiberg, konstpedagog, om Cecilia Edefalk

Cecilia Edefalk (f. 1954) utför ofta sina målningar i serier – inte sällan med utgångspunkt i ett fotografi – och hon upprepar ett och samma motiv tills det är svårt att tala om original och kopia. Hennes ”En annan rörelse” har som utgångspunkt en reklambild på en man som smörjer in ryggen på en kvinna med sololja.

Edefalk gjorde en serie av sju målningar i olika storlekar och med vissa variationer i färgställning. På ett tidstypisk sätt är all expressiv känsla frånvarande i dessa målningar. Motivet är vår reklamvärld med dess funktion att sätta igång ett habegär hos presumtiva konsumenter. Cecilia Edefalk tar dock bort flaskan med sololja och kortsluter på så vis den ursprungliga meningen med bilden. Kvar blir något gåtfullt. En man som tittar ner i sin tomma hand.

Camilla Carlberg, intendent, om Barbara Kruger

Barbara Kruger (f. 1945) slog igenom i början av 1980-talet då postmoderna strömningar gjorde sig gällande i både Europa och USA. Hon tog klivet från formgivning för livsstils- och modemagasin till konst genom att placera textrader på massmediala fotografier, med samma teknik som hon använt för tidningsreportagens layout.

Hennes ”slagord”, ofta i vitt och rött på svartvita fotografier, ironiserar över och kritiserar samhälle och normer. Genom texterna ändrar hon på fotografiernas ursprungliga och konventionella mening. Verket ”Untitled (I am your immaculate conception)” kan ses som en direkt respons på en amerikansk debatt om aborträttigheter

Mer om utställningen