Annika Elisabeth von Hausswolff, utan titel

Edition no 7, Annika Elisabeth von Hausswolff, utan titel, 2021

Editioner

Det är många som vill stödja Moderna Museet – till exempel världskända konstnärer. Wolfgang Tillmans, Gabriel Orozco, Tala Madani, Georges Adéagbo, Marie-Louise Ekman, Nathalie Djurberg och Hans Berg och Annika Elisabeth von Hausswolff har skapat varsitt unikt konstverk, numrerat och signerat det.

Editionerna säljs oramade i en specialdesignad mapp eller rör. Mejla oss direkt på klubbmoderna@modernamuseet.se så ordnar vi med köpet. Överskottet från försäljningen går direkt till stöd av Moderna Museet.

Edition no 7, 2021 – Annika Elisabeth von Hausswolff

Collaget kom till under pandemiåret 2020, då Annika Elisabeth von Hausswolff skulle ha varit huvudnumret under sommaren på Moderna Museet. I väntan på utställningen, som flyttades fram till 2021, skickade Annika en bildhälsning till Vännerna, ett tidsdokument som får oss att tänka till och som först trycktes i medlemstidningen nr. 2/2021. Inför att utställningen nu öppnar finns verket nu som unik limiterad edition.

Annika Elisabeth von Hausswolff, utan titel
Edition no 7, Annika Elisabeth von Hausswolff, utan titel, 2021
Nathalie Djurberg & Hans Berg, Night Skies, Strawberries, Butterflies and Galaxies
Edition No 6 Nathalie Djurberg & Hans Berg, Night Skies, Strawberries, Butterflies and Galaxies, 2018 Foto: Albin Dahlström / Moderna Museet

Edition No 6 2018 Nathalie Djurberg & Hans Berg

Nathalie Djurberg och Hans Berg har gjort en unik edition för Moderna Museets Vänner. Ett scenrum, där karaktärernas röster dröjer kvar i en handtextad dialog över fonden. Textiltrycket har kommit till som en del av processen med utställningen Nathalie Djurberg & Hans Berg – En resa genom träsk och förvirring med små glimtar av luft som visas på Moderna Museet sommaren 2018. Nathalie Djurberg (född 1978, Lysekil) och Hans Berg (född 1978, Rättvik) är baserade i Berlin.

Två rum
Marie-Louise Ekman, Två rum, 2016 © Marie-Louise Ekman / Bildupphovsrätt 2017

Edition No 5 2017 Marie-Louise Ekman

Marie-Louise Ekman (f. 1944) är en av Sveriges mest uppmärksammade och säregna konstnärer och i utställningen på Moderna Museet sommaren 2017 visas måleri, skulptur och film från sent 1960-tal fram till idag. I Ekmans bildvärldar upprepas ofta karaktärer och figurer i scener där relationer och roller förskjuts och teatern återkommer som metafor. I trängda bildrum spelas drömmar, begär och besvikelser ut i en förhöjd verklighet där vardagens ritualer framstår som konstruktioner eller absurda lekar.

I början av 1980-talet lånar Ekman andra konstnärers verk som landskap i bilder där Picassos kvinnofigurer, Kajsa Anka och fågelbarn trängs sida vid sida. I en stor serie nya verk, återbesöker Marie-Louise Ekman istället de egna måleriska rummen från 1970-talet, nu med barnbarnen Johan och Rebecka som muser. Denna lek med minnen och skiftandebetydelser letar sig också in i Två rum, editionen på siden som konstnären har gjort för Moderna Museets Vänner (med en av de nya målningarna som förlaga). I Två rum är möbler uppställda som på ett ark för klippdockor. I de tomma rummen där tidigare sängar, bord och stolar brukade stå finns nu bara skuggorna av en man och en kvinna ensamma kvar, som fångade i minnet av ett tidigare liv.

Moderna Museets Vänner Edition No 5 2017 Marie-Louise Ekman
Moderna Museets Vänner Edition No 5 2017 Marie-Louise Ekman. Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet
Georges Adéagbo, ”Sacrifice: naissance de Stockholm” ..! L'art dans la souffrance, 2014
Georges Adéagbo, ”Sacrifice: naissance de Stockholm” ..! L'art dans la souffrance, 2014 © Georges Adéagbo

Edition No 4 2014 Georges Adéagbo

Georges Adéagbo blev förtjust i Robert Rauschenbergs verk Monogram (geten) när han besökte Moderna Museet inför sin utställning på museet 2014. Georges Adéagbo tog en bild av Monogram och målade sedan av fotografiet och målningen fotograferade han sedan av hemma i sin trädgård i Cotonou, Benin.

Om utställningen och konstnären: Georges Adéagbo

Gabriel Orozco, Tree Lines, 2014
Gabriel Orozco, Tree Lines, 2014 © Gabriel Orozco

Edition No 3 2014 Gabriel Orozco

Gabriel Orozco är en av sin generations mest uppmärksammade konstnärer. Hans konstnärskap har banat väg för en ny form av konceptkonst, som varken väjer för tankens djup eller hantverkets precision. Gabriel Orozcos egna ord som svar på vice museichef Ann-Sofi Norings fråga om Tree Lines kan betraktas som ett självporträtt:

”Ha! Well, Tree Lines has all the simplicity and flow I search for, it is the contrary to symmetry on one hand but on the other, symmetry and flow are dependant on each other. In my work, trees have always been important and this is a reason for me to give you this”.

Läs mer om konstnären och utställningen: Gabriel Orozco – Natural Motion

Tala Madani, Shadow, 2013
Tala Madani, Shadow, 2013 © Tala Madani. Moderna Museets Vänners edition nr 2.

Edition No 2 2013 Tala Madani

Tala Madani målar i sitt arbete fram svårtydda situationer där anonyma medelålders män befolkar hennes dukar och animationer. I Shadow (2013) ses en man som försöker strypa sin egen skugga. Av rädsla, eller kanske skam, ger mannen nu sig på sitt eget inre – den del som många av oss säkert någon gång önskat dölja från sin omgivning.

Läs mer om konstnären och utställningen: Tala Madani: Rip Image

Wolfgang Tillmans, Process (apple tree), 2012
Wolfgang Tillmans, Process (apple tree), 2012 © Wolfgang Tillmans. Moderna Museets Vänners edition nr 1.

Edition No 1 2012 Wolfgang Tillmans

I slutet av 1980-talet började Tillmans göra bilder med en monokrom laserkopiator och intresserade sig tidigt för hur bilder rör sig genom olika medier och distributionskanaler. Efter studierna i Storbritannien blev han en tongivande fotograf för publikationer som i-D och Interview. Tidningsreportagen blev ett sätt att medvetet arbeta parallellt med utställningsrum och tryckt media och på så sätt ifrågasätta konventioner. De emblematiska bilderna betraktas idag som stilbildande för en ung 1990-tals generation och diskuterar frågor kring subkulturer och genus. Sedan dess har Tillmans konstnärskap utvecklats i olika riktningar och rört sig från stilleben, landskap och porträtt till abstrakta bilder i stor skala och tillbaka igen.

I abstrakta bilder som förhåller sig närmre till en målerisk tradition utforskar han fotografiet som ett självreflekterande medium. Bilderna som är gjorda i mörkerrummet balanserar mellan avsikt och tillfällighet. Sedan 1995 har Wolfgang Tillmans arbetat med en utställningsstrategi som bygger på en konstant omförhandling av motiv och skala. Genom att ta sig an hela rummet och installera bilder i nya sammanhang och konstellationer blir utställningarna till platsspecifika installationer, särskilt utformade för varje nytt galleri eller institution.

Publicerad 20 oktober 2015 · Uppdaterad 25 augusti 2022