Karolina Ramqvist framför Vera Nilssons målning Lampsken. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet.

15.12 2021

Karolina Ramqvist skriver novell för Moderna Museet

Under året som gått har författaren Karolina Ramqvist rört sig i vår samling för att hitta verk att inspireras av. Valet föll till slut på två målningar av konstnären Vera Nilsson: ”Sagor” och ”Lampsken”. Nu kommer novellen ”Sagor, lampsken”.

När museet på grund av pandemin i våras höll stängt för allmänheten lät vi författaren Karolina Ramqvist utforska vår samling för att hitta verk som skulle kunna fungera som inspirationskälla till en litterär text.

Resultatet blev den specialskrivna novellen ”Sagor, lampsken” där två oljemålningar av den svenska expressionisten Vera Nilsson (1888–1979) valdes ut till att stå som inspiration. Målningen ”Sagor” (1933) visas till och med den 30 januari som en del av samlingsutställningen ”Mannen med det blå ansiktet” på Moderna Museet Malmö, och ”Lampsken” (1930) finns att se i samlingen i Stockholm.

– Det finns en suggestiv kraft i Vera Nilssons måleri och i sättet hon målar barn på, som jag inte kan värja mig mot, säger Karolina Ramqvist. Jag ville gå in i hennes värld och tillbringa den här tiden av skrivande med hennes motiv, som så tydligt bröt med äldre ideal om hur barn skulle framställas, men också väcker frågor om vår blick på barn idag. Det finns en så levande realism i hennes bilder, och en brutalitet som får en att känna igen sig själv i dem.

Karolina Ramqvists ”Sagor, lampsken” är en fristående fortsättning på projektet ”Moderna Museet &” som initierades i maj 2020, där kulturutövare bjuds in för att hitta inspiration i Moderna Museets samling. Novellen ges ut av Moderna Museet och kommer finnas till försäljning i vår butik.

Publicerad 15 december 2021 · Uppdaterad 15 december 2021