The White Album (stillbild från video)

Arthur Jafa, The White Album (stillbild från video), 2018 © Arthur Jafa. Courtesy the artist and Gavin Brown’s enterprise, New York/Rome

24.6 2020

Arthur Jafas ”The White Album” doneras till samlingen

Moderna Museet har via en donation från The American Friends of Moderna Museet mottagit Arthur Jafas ”The White Album”. Det fyrtio minuter långa videoverket belönades med Guldlejonet vid 2019 års konstbiennal i Venedig. Du kommer att kunna se verket på Moderna Museet i Stockholm i slutet av året.

I ”The White Album” undersöker Jafa det vita våldet mot den svarta befolkningen. Vid sidan av en rad brutala våldsscener och inspelningar med chockerande uttalanden har Jafa lagt andra bilder där han delar sin kärlek och respekt för människor i sitt liv som råkar vara vita. I sina utdragna filmade porträtt skapar han både en känsla av intimitet och avståndstagande. Arthur Jafa ställer de grundläggande frågorna om vad det egentligen innebär att vara vit – och svart.

– ”The White Album” är ett oerhört viktigt verk som gestaltar den kusliga och omfattande rasism som just nu diskuteras globalt. Arthur Jafa tar bilder från verkligheten och placerar dem i ett konstnärligt formspråk som talar till kroppen och sinnena på ett omedelbart sätt. Hans arbete insisterar på att ge det svarta USA ett ansikte och en röst. ”The White Album” är skrämmande aktuellt och vi är mycket tacksamma över denna donation från The American Friends of Moderna Museet, säger Moderna Museets överintendent Gitte Ørskou.

Sommaren 2019 visade Moderna Museet utställningen ”Arthur Jafa: En serie ytterst osannolika, men extra ordinära överlämnanden (med Ming Smith, Frida Orupabo och Missylanyus)”. I maj 2019 tilldelades Arthur Jafa Guldlejonet i Venedig för ”The White Album” – ett videoverk som biennalens jury beskrev som lika delar essä, poem och porträttkonst.

Tack vare en donation från stiftelsen The American Friends of Moderna Museet har en edition av ”The White Album” (2018) nu förvärvats till museets samling.

Publicerad 24 juni 2020 · Uppdaterad 24 juni 2020