Person sitter framför en datorskärm som visar ett svartvitt fotografi och en person som pratar.

Onlinepresentation av I lady Barclays salong. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

28.6 2021

Boka onlineföreläsningen När fotografiet ville bli konst

Välkommen att boka en onlineföreläsning om utställningen ”I lady Barclays salong” med en av våra kunniga konstpedagoger. Ta del av en livepresentation med bilder på fotografier och konstverk från utställningen. Efteråt finns möjlighet att ställa frågor till pedagogen. Samla en grupp online och fördjupa er i fotografi och konst kring sekelskiftet 1900.

Vad är en onlineföreläsning?

Du kan boka en presentation i föreläsningsform online, där våra konstpedagoger berättar om utställningen ”I lady Barclays salong” och visar stillbilder i en powerpoint-presentation. I slutet av föreläsningen finns det möjlighet att ställa frågor. Vi sänder live, exklusivt för din grupp över Zoom.

Vad handlar föreläsningen ”När fotografiet ville bli konst” om?

Tillsammans med en konstpedagog får ni inblick i den visuella kulturen runt sekelskiftet 1900 utifrån utställningen ”I lady Barclays salong”. Här får ni chansen att fördjupa er i fotografier av bland andra Henry B. Goodwin, Nicola Perscheid, Ebba-Lisa Roberg och Julia Margaret Cameron, som alla arbetade i den piktorialistiska stilen. Därutöver kommer vi titta på bilder av och analysera målningar av konstnärer som August Strindberg, Eugen Jansson, William Turner och Anna Boberg, unika inlån från Nationalmuseum till utställningen.

Vem var lady Barclay? Vad är ett bromoljefotografi? Vad utmärker ett piktorialistiskt fotografi? Vad finns det för beröringspunkter mellan tidens måleri och piktorialismen? Vilka var de mest kända piktorialisterna? Dessa och många andra frågor får ni svar på genom att boka en föreläsning om ”I lady Barclays salong”

Vår guide Staffan var en inspirerande ciceron: Lugn, fokuserad, med kunskapsdjup och glimten i ögat beskrev han Giacomettis liv och skapande på ett både fängslade och intressant vis. Jag blev till och med berörd av några skulpturer – på nätet i den tvådimensionella världen!” – Ann-Christin, deltagare i en tidigare onlineföreläsning

När kan jag boka?

Vi erbjuder onlineföreläsningen ”När fotografiet ville bli konst” tills vidare. Föreläsningen kan bokas vardagar, kväll och helg.

Hur lång är en föreläsning?

Föreläsningen är ca 60 min och inkluderar en stund på slutet med möjligheten att ställa frågor och samtala i chatten.

Hur många kan vi vara?

Vi rekommenderar att ni är max 30 personer i gruppen, så att konstpedagogen har möjlighet att svara på frågor i slutet av föreläsningen.

Vad kostar det?

Du betalar ett fast pris för hela gruppen oavsett hur många ni är.

Dagtid vardag: 1 750 kronor
Kväll och helg: 2 250 kronor

Kan jag välja mellan olika språk?

Föreläsningen hålls på svenska. Det går också bra att boka en engelsk föreläsning. Då tillkommer 500 kr i språktillägg.

Behöver jag någon teknisk utrustning?

Alla som ska ta del av föreläsningen behöver en mobiltelefon eller dator med internetuppkoppling.

Hur bokar jag?

Hör av dig till bokningen på mail eller telefon. Uppge önskad dag och tid, fakturaadress och kontaktuppgifter.

08-5202 3501 (tisdag–fredag 10–12)
bokavisning@modernamuseet.se

Publicerad 28 juni 2021 · Uppdaterad 5 januari 2022