Skulptur av Alberto Giacometti.

Alberto Giacometti, La Clairière, 1950. Collection Fondation Giacometti, Paris © Estate of Alberto Giacometti / Bildupphovsrätt 2020

Öppningshelg Giacometti

10.10 2020

Teckna som Giacometti, se skådespelare läsa ur “I väntan på Godot“, hör museets intendenter berätta om utställningen och Giacomettis spännande konstnärskap. “Giacometti – Ansikte mot ansikte“ är den mest kompletta utställningen med Alberto Giacomettis konst som presenterats i Sverige med flera aldrig tidigare visade verk. Välkommen till en härlig öppningshelg!

Fri entré till alla dagens programpunkter. Förköp av entrébiljetter till utställningen krävs, även barn och andra med fri entré måste förboka biljett.

Läs mer om utställningen: Giacometti – Ansikte mot ansikte

Lördag 10 oktober

10.00–17.00 Höstmarknad på Exercisplan

Restaurangen dukar upp med varm äppelmust, nyponsoppa med grädde, små mumsbitar, rostade kastanjer, grillad korv samt försäljning av höstblommor, säsongsgrönsaker med mera.

10.00–17.00 Teckna som Giacometti!

Utanför huvudentrén kan unga och gamla teckna av varandra ansikte mot ansikte. Här finns stafflier och det material du behöver.

12.00–17.00 Skapa i Giacomettis ateljé

I Verkstan finns en plats med samma yta som Giacomettis mytomspunna ateljé i Paris. Här kan barn och vuxna prova på att skapa skulpturer i silverfolie doppade i gips. Drop-in. Läs om Giacomettis ateljé: Skapa i Giacomettis ateljé

12.00–12.15 Välkomsttal

Överintendent Gitte Ørskou och utställningens curator Jo Widoff hälsar välkommen.

13.00–13.30 Introduktion till “Giacometti – Ansikte mot ansikte“

Ylva Hillström, intendent, berättar om utställningen i Auditoriet. Begränsat antal platser, först till kvarn, introduktionen sänds även på bildskärmar i museet.

13.30–13.45 Samtal om surrealismen apropå Giacometti

Giacometti deltog tidigt i surrealiströrelsen i Paris. Intendenterna Annika Gunnarsson och Helena Åberg samtalar om surrealismen i det nyhängda rummet “Motsatsernas möten“ i samlingen. Begränsat antal platser, hämta biljett i infodisken.

14.00–14.30 Introduktion till “Giacometti – Ansikte mot ansikte“

Ylva Hillström, intendent, berättar om utställningen i Auditoriet Begränsat antal platser, först till kvarn, introduktionen sänds även på bildskärmar i museet.

15.00–15.15 Visning av Salvador Dalís “Wilhelm Tells gåta“

Ända sedan barndomen kopierade Giacometti bilder från tidningar och tidskrifter och reproduktioner av konstverk. En av dessa skisser avbildar Salvador Dalís målning ”Wilhelm Tells gåta” från 1933. Intendent Helena Åberg berättar om verket i det nyhängda rummet “Motsatsernas möten“ i samlingen. Begränsat antal platser, hämta biljett i infodisken.

15.30–15.45 Visning av fotografi och skulptur apropå Giacometti

Anna Tellgren, intendent, berättar om några fotografer och skulptörer verksamma under samma tid som Giacometti i rummet “Krig och fred“ i samlingen. Begränsat antal platser, hämta biljett i infodisken.

16.15–16.30 Läsning ur “I väntan på Godot“ (1949) av Samuel Beckett

1961 gjorde Giacometti scenografin till “I väntan på Godot“ på Théâtre de l’Odéon i Paris. När pjäsen sattes upp på Dramaten 2019 i regi av Karl Dunér gestaltade Jonas Karlsson och Johan Ulveson pjäsens Estragon och Vladimir. Nu gör de båda en unik läsning inne i utställningen. Begränsat antal platser. Entrébiljett till utställningen krävs med entrétid kl 16. Läsningen sänds även på bildskärmar i museet.

16.30–17.00 Introduktion till “Giacometti – Ansikte mot ansikte“

Staffan Redin, konstnär och konstpedagog, berättar om utställningen i Auditoriet. Begränsat antal platser, först till kvarn, introduktionen sänds även på bildskärmar i museet.