29.10 2019
Krig och fred – fotografi och skulptur
Krig och vardag i bildjournalistiken
De krig som avlöste varandra under första hälften av 1900-talet påverkade människors vardag och den historiska utvecklingen. Bildjournalistiken slog då igenom på bred front, vilket förändrade hur nyheter kommunicerades till den stora allmänheten. Tidningar som ”Berliner Illustrierte Zeitung”, ”Life”, ”Look”, ”Paris Match”, ”Vu”, och svenska motsvarigheter som ”Se” och tidningen ”Vi”, beställde bilder från världens alla hörn. Den nya småbildskameran som var lätt att ta med på resa bidrog också till en större frihet. Den gav möjlighet för fotograferna att snabbt komma ut i fält och dokumentera allt från stora traumatiska konflikter till små vardagliga händelser. Några av dessa fotografer blev legendariska och deras bildreportage har inspirerat många. Bland dem kan nämnas medlemmarna i bildbyrån Magnum.
Humanistisk fotografi
Nu utvecklades också det som brukar kallas den humanistiska fotografin. Företrädarna för denna rörelse sökte efter ett friare sätt att fotografera i motsats till de praktiker där idealet var det arrangerade, retuscherade och perfekta. Gatan och livet som utspelade sig på trottoarer och caféer blev själva symbolen för denna estetik, en bildpoesi som ledde fotografer liksom författare och konstnärer på långa vandringar genom staden.
Relationen mellan den fotografiska bilden och skulpturen
Att fotograferna levde nära andra konstnärer och dokumenterade deras liv och verk har vi otaliga exempel på. Det finns en intressant relation mellan den fotografiska bilden och skulpturen, som handlar om att utövarna inom respektive medium ofta arbetar med att fånga ett särskilt ögonblick, en specifik händelse eller ett oväntat möte. Efter andra världskriget upplöstes de vedertagna normerna för skulpturen. De många plågade, deformerade skulpturala kropparna utstrålar ångest och sorg. Hela samhället präglades av en existentiell kris.
Konstnärer i rummet
I rummet ”Krig och fred – fotografi och skulptur” möter du verk av: Hans Malmberg, Robert Capa, Julia Pirotte, Jean Fautrier, Pablo Picasso och Germaine Richier.
Du hittar rummet i Samlingen på plan 4
Ny presentation av Moderna Museets samling
En museisamling kan presenteras och tolkas på oräkneliga sätt. Under hela 2019 sätts samlingen i särskilt fokus när en omfattande nypresentation av konsten i museets samtliga samlingssalar successivt genomförs.
I större utsträckning än tidigare visas konsten i tematiska presentationer som lyfter fram delvis nya sammanhang. Den nya presentationen följer en övergripande kronologi där du här och var kommer att överraskas av möten mellan tidiga nyckelverk och 2000-talets nyförvärv.
Ambitionen är att synliggöra än fler berättelser om både vår historia och samtid. En av utgångspunkterna för den nya presentationen är just att historien inte är statisk utan något som konstant läses och omtolkas av den tid vi lever i. Följaktligen kommer flera versioner och tolkningar av Moderna Museets samling att följa.
Mer om Samlingen: Moderna Museets samling
Publicerad 29 oktober 2019 · Uppdaterad 22 november 2019