Installationsvy Moderna Museet

Installationsvy i utställningen Livet självt, Moderna Museet 2016 I bakgrunden, Ulf Rollofs Bälg Vll , 1990. I förgrunden, Katharina Fritschs Man och mus, 1991-92. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
© Ulf Rollof © Katharina Fritsch
Bildupphovsrätt 2016

Samtal i anslutning till Livet självt

19.4 2016 – 26.4 2016

Stockholm

I samband med utställningen Livet självt arrangeras ett samtal med Jami Weinstein och Carsten Höller och ett samtal med Ulf Rollof och Hans Ruin.

Samtal mellan Ulf Rollof och Hans Ruin

Ett av verken i Livet självt är Ulf Rollofs Bälg Vll (1990) där två mekaniska bälgar tycks upprätthålla livets andning. Liv, död och överlevnad har genom åren varit centrala teman i Rollofs verk som ofta tycks tillkomna i ett möte mellan konst och vetenskap. Möt konstnären i ett samtal med Hans Ruin, Professor i filosofi vid Södertörns högskola. Ruin har samarbetat med och skrivit om Ulf Rollof vid flera tillfällen genom åren, bland annat redan i samband med att verket ”Lifeboat” första gången visades på Moderna museet 1991, i boken Metafor och materia.

Ulf Rollof reste till Mexiko när många andra unga konstnärer reste till New York och Berlin. Där upplevde han efterspelet av den stora jordbävningen i Mexiko City 1985. Den omvälvande upplevelsen av naturens krafter och kulturens skörhet kom att påverka honom starkt som människa och konstnär. Mötet med den Kaliforniska konceptkonsten under vistelser i USA hör också till det som format konstnären, och han var en av de tidigaste i Sverige att arbeta utpräglat konceptuellt.

Ulf Rollof är född 1961 i Karlskrona och studerade vid Kungliga konsthögskolan 1982-87. 1978-79 Studerade han för Michael Schnorr i San Diego, USA. Redan tidigt representerade han Sverige på Documenta IX (1992) samt Venedigbiennalen (1999). Rollof har ställt ut över hela världen i flera separatutställningar; Kleptomania, Galleri Andersson Sandström (2014) Cleptomania, Casa Maauad, Mexico City (2014), MOMENT, Moderna Museet (2011) UNDER, Millesgården (2008) NO PIC NIC, Göteborgs Konsthall (2003) för att nämna några. Rollof har också deltagit i ett stort antal grupputställningar och finns representerad i samlingar världen över. Från och med 1990-talet har han undervisat vid konsthögskolor i Göteborg, Stockholm Oslo och Köpenhamn.

Hans Ruin, fil. dr. i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet 1994, med avhandlingen Enigmatic Origins. Tracing the theme of historicity through Heidegger’s Work. Sedan 1999 knuten till Södertörns högskola med ansvar för uppbyggnad av filosofiämnet. Huvudsakliga forskningsintressen är fenomenologi, hermeneutik, Nietzsche, modern fransk filosofi och antik filosofi. Har publicerat antologin Fenomenologiska perspektiv, (tills m Aleksander Orlowski, 1997), samt en kommenterad utgåva av Herakleitos Fragment (tills m Håkan Rehnberg, 1997) samt Metaphysics, Facticity, Interpretation (with Dan Zahavi and Sara Heinämaa, 2003), samt en Kommentar till Heidegger Varat och tiden (2005). Därutöver ett sjuttiotal artiklar, essäer och kapitel i böcker. Medredaktör för den svenska utgåvan av Nietzsches Samlade skrifter. Medlem i redaktionsråd för tidskrifterna Nietzsche Studien, Hermeneutische Jahrbuch, samt medredaktör för skriftserien Södertörn Philosophical Studies. Är sedan 2014 ordförande i Nordiskt sällskap för fenomenologi. Leder sedan början av 2010 det mångvetenskapliga sexåriga forskningsprogrammet Tid, minne, representation – om historiemedvetandets moderna förvandlingar.

Présage, tranche
Hicham Berrada, Présage, tranche, 2007-2016 © Hicham Berrada Courtesy the artist and kamel mennour, Paris. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Samtal mellan Jami Weinstein och Carsten Höller

Hur ser man på liv inom vetenskaperna idag och vems perspektiv på liv förs fram inom forskningen? Ett samtal mellan Jami Weinstein, grundare av forskningsgruppen Critical life studies vid Linköpings universitet, och Carsten Höller, konstnär och en av curatorerna bakom Livet självt.

Carsten Höller är utbildad jordbruksentomolog och har en doktorsexamen (1988) och har avlagt habilitationsexamen (1993) i kemisk ekologi vid Kiels universitet i Tyskland. Efter postdoktoral forskning i Europa och USA bestämde han sig 1993 för att lämna naturvetenskapen och bli konstnär.

Hans konst har visats internationellt de senaste två decennierna, däribland i separatutställningar på Hayward Gallery, London [UK] (2015); Thyssen Bornemisza Art Contemporary–Augarten, Wien [AT] (2014); New Museum, New York [US] (2011); Hamburger Bahnhof Museum für Gegenwart, Berlin [DE] (2011); Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam [NL] (2010); Kunsthaus Bregenz, Bregenz [AT] (2008); MASS MoCA, North Adams, [US] (2006); Tate Modern Turbine Hall, London [UK] (2006); Musée d’Art Contemporain, Marseille [FR] (2004); Fondazione Prada, Milano [IT] (2000).

Jami Weinsten är initiativtagare och chef för gruppen för kritiska livsstudier vid Linköpings universitet. Hon disputerade vid City University of New York 2005, och har en doktorsgrad i teknikhistoria från École des hautes études en sciences sociales, Paris, 2007. Hon har publicerat artiklar och bokkapitel med titlar som: ”Vital Ethics: On Life and In/difference”, ”Posthumously Queer”, ”Transgenres and the Plane of Gender Imperceptibility”, ”Transgenres and the Plane of Language, Species, and Evolution”, ”A Requiem to Sexual Difference: A Response to Luciana Parisi’s ’Event and Evolution’”, ”Anthropocene Hipsters and the Critical Theory Apocalypse”, ”Cruising Dystopia: Queerfeminist Futurities and the Anthropocene”, ”Fatal Attraction: Philology, Epistemic Politics, and Obsessive Conceptual Disorder” och ”The Viral Politics and the Epigenetic Warfare of The New Wild West”.

Hon har även varit redaktör för två böcker: Inhuman Rites and Posthumous Life och Deleuze and Gender, och för specialnummer av tidskrifterna philoSOPHIA (”Anthropocene Feminisms”) och Transgender Studies Quarterly (“Tranimalities”). För tillfället arbetar hon med ett projekt stöttat av Vetenskapsrådet: ”Vital Signs: Life, Theory, and Ethics in an Age of Global Crisis”, som ska resultera i en monografi med titeln Vital Ethics: On Life and Indifference. Hon håller också på att avsluta sin första monografi, Vital Ontologies and the Posthumous Life Sciences. Weinstein är tillsammans med Claire Colebrook och Myra Hird redaktör för serien The Critical Life Studies som publiceras på Columbia University Press.