Medlemmar ur Ungdomsrådet framför Olle Kåks verk "Förändring med våld" (1966). Foto: Åsa Lundén. Bildupphovsrätt 2022

Ungdomsrådet

Ungas tankar om konst

Stockholm

Moderna Museets ungdomsråd startade våren 2020 som ett sätt att öka ungas inflytande i museets verksamhet. Här kan du följa och läsa mer om rådets arbete. Missa till exempel inte filmserien Ungas tankar om konst, där rådet berättar om några favoritverk från samlingen.

Ungas tankar om konst

I den här filmserien delar medlemmarna i Moderna Museets Ungdomsråd personliga berättelser om varsitt utvalt verk i samlingen.

Det handlar om tankar, känslor och minnen, sådant som kan väckas i möten med konst.

Bild på en grupp med ungdomar sitter i ett rum
Medlemmar i ungdomsrådet på Moderna Museet, 2022 Foto: Ylva Hillström/Moderna Museet

Hanna om ”Den röda rullgardinen”

I det här avsnittet berättar Hanna om konstverket ”Den röda rullgardinen” (1918) av konstnären Sigrid Hjertén.

”Jag tycker det är väldigt kul med konstverkets namn, att man har döpt den till den röda rullgardinen. Man kan ju undra, är det här verkligen rätt fokus? Jag menar, det är ju henne vi kollar på! Jag kan tänka mig att det är någon typ av satir, att kvinnor inte ska vara i fokus”, säger Hanna i klippet.

Pelle om ”Cat Litter”

I det här avsnittet berättar Pelle om konstnären Peter Gobers verk ”Cat Litter” från 1989.

”Det finns verk som är väldigt färgstarka, stora, eller av konstiga material. Material som går sönder. Men att ha ett verk som föreställer något, och verkligen ser ut som något man inte tror hör hemma på ett museum, gör också att man kommer ihåg det på ett annat sätt”, säger han i klippet.

Hiro om ”Främlingar”

Se när Hiro berättar om verket ”Främlingar” (1913-14) av konstnären Tora Vega Holmström:

”Jag tror att jag var typ nio kanske, när jag såg den först. Och jag ville liksom ha målat den själv. Jag har haft den tavlan lite i bakhuvudet, och sen jag såg den så den har inspirerat mig rätt mycket egentligen”.

Henrik om ”Egyptiskt kupolhus”

Se när Henrik berättar om ”Egyptiskt kupolhus” (1913) av konstnären Ivan Aguéli. Han beskriver att han bland annat tycker mycket om målningen på grund av dess dova färgsättning.

”Det är väl det som är det vackra med just lite mer neutrala och lugna verk. Att man själv som åskådare får tolka dem, och tänka ut, och använda fantasin”, säger han i klippet.

Joella om ”For Sorrow or Inspiration”

I det här avsnittet berättar Joella om konstverket ”For Sorrow or Inspiration” (2020) av konstnären Christina Quarles. Joella berättar i klippet att det första som drog den till just det här konstverket var färgerna och kontrasterna i måleriet:

”Det är så öppet, det är så vagt på något sätt, hur vi bara är beståndsdelar i en större kropp som förruttnar”.

Mari om ”Letatlin”

Se när Mari berättar om Vladimir Tatlins verk ”Letatlin”. Hon beskriver att hon valde verket för att hon upplever att det känns som något verkligt – snarare än att det bara ska ses som något vackert.

”Hade man tänkt sig att framtiden skulle se ungefär så här ut? Att det skulle finnas flygande bilar och maskiner som varje individ bar och hade i sitt hushåll? Jag skulle verkligen kunna se det här byggas om, att det kan användas vardagligt”, säger hon i klippet.

Edit om ”Don Perlis & Jonathan”

I det här avsnittet berättar Edit om konstverket ”Don Perlis & Jonathan” (1982) av konstnären Alice Neel. Ett verk som hon upplever väcker många känslor.

”Mannen och pojken har väldigt olika uttryck, och kontrasten mellan dem gör att deras uttryck blir väldigt starka. Jag tror att det väcker något inom en, att man kan känna båda delarna och relatera till både mannen och pojken. Den får med ganska mycket, i och med att den jobbar med kontraster, det är många olika känslor som väcks”, säger hon i klippet.

Betelihm om ”Pojkscout”

Se när Betelihm berättar om konstverket ”Pojkscout” (2008) av konstnärsduon Elmgreen & Dragset. Ett verk som påminner henne om sin barndom och samtal med sin bror.

”Det påminde mig om hur jag och min bror brukade snacka på kvällarna. Att en är här, och den andra är här, då möter inte varandra face to face. Om sängen var så här, helt upp- och nedvänd, skulle man vågat berätta? Vad skulle man inte vågat berätta?”, säger hon i klippet.

Elmgreen & Dragset, Pojkscout, 2008 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet © Elmgreen & Dragset Bildupphovsrätt 2022
Bild på en grupp med ungdomar sitter i ett rum
Medlemmar i ungdomsrådet på Moderna Museet, 2022 Foto: Ylva Hillström/Moderna Museet