Ester Magnusson, Flätor i den rosa ateljén, 2023

18.4 2023

Se resultatet av ”Framtider: Ljus, hjärta, hopp”!

Från och med den 21 april visas resultatet av Moderna Museets ungdomsråds Open Call för kreativa personer mellan 16 och 23 år i foajén på museet. Se måleri, poesi, fotografi och videokonst som skapats utifrån temat Visioner för en hållbar värld.

Om vi inte kan föreställa oss en hållbar framtid, får vi svårare att nå dit. Det var utgångspunkten när Moderna Museets ungdomsråd i våras bjöd in till Open Call för projektet ”Framtider: Ljus, hjärta, hopp”. Elva ungdomar valdes ut att delta och från fredag 21 april, på FN:s världsdag för kreativitet och innovation, visas resultatet i en utställning som tar plats i Moderna Museets foajé.

– De unga konstnärer jag träffat under dessa veckor kommer vara en del av framtidens litteratur, konst och kultur. En framtid där alla människors röster kommer höras och där konstnärer har sina egna rum där allting är möjligt, säger Ester Magnusson, som deltagit i projektet.

Med inspiration från Moderna Museets samling, en framtidsworkshop organiserad av Planethon och med vägledning från projektets mentor, konstnären Emma Dominguez, har deltagarna skapat verk på temat Visioner för en hållbar värld.

– Det har varit superinspirerande att få vara mentor för de unga konstnärerna i projektet. De har alla kommit med genomtänkta och starka verk som jag ser framemot att se färdiga i utställningen, säger Emma Dominguez.

Utställningen pågår fram till söndag 7 maj 2023.

Projektet genomförs i samarbete med Planethon och Heart 17.

Publicerad 18 april 2023 · Uppdaterad 21 april 2023