Clay Ketter, 2009 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet

Om Clay Ketter

Konstnären Clay Ketter är en av Sveriges mest betydande USA-importer: född 1961 i Connecticut och utbildad i New York, men sedan över tjugo år bosatt på den skånska slätten.

Det var i Sverige han slog igenom i mitten av 90-talet med sina Wall Paintings, en sorts ready-mades gjorda av gipsskivor för väggbygge, tejpade och spacklade. Innan dess försörjde sig Ketter som snickare och hantverkare. En internationell karriär tog fart och han är just nu aktuell med en separatutställning på Sonnabend Gallery i New York.

Wall Paintings

När Clay Ketter först uppmärksammades som konstnär på 1990-talet, var det med en serie målningar. Wall Paintings är omålade väggipsskivor med tejp och spackel över skruvhål och fogar. Man kan se dem som referenser till konstnärer som Marcel Duchamp (1887-1968). I sina Ready Mades valde Duchamp ut ett vardagligt, ofta massproducerat föremål och definierade det som konst.

Wall Paintings påminner om vilken roll som sammanhanget och betraktaren spelar i förvandlingen från gipsvägg till konstverk Närmandet mellan hantverk och konstverk är även ett ifrågasättande av gränserna däremellan.

Wall of its own making

I detta stora verk, som färdigställts till utställningen, återvänder Clay Ketter till gipsskivorna, här har de screen-tryck med illustrationer ur en handbok för ingenjörer och byggare. Det fungerar även som vägg att hänga konst på. Wall of its own making är både ett konstverk och ett bruksföremål, och samtidigt bär det ritningar och idéer till andra verk. Några av dessa kan man se realiserade i utställningen.

Trace paintings

Som namnet antyder är dessa ”spårmålningar” just spår. De består i konkreta lämningar på en vägg som har blivit bearbetad. Väggen har målats och övermålats, försetts med hyllor, kontaktuttag, kakel med mera som sedan avlägsnats och lämnat kvar fysiska minnen.

Gulf Coast Slabs

Resterna av husgrunder med sina rumsindelningar och olika golvmaterial bildar geometriska kompositioner som knyter an till centrala teman och arbetsmetoder i Clay Ketters konstnärskap. Samtidigt framträder en existentiell eller social dimension av hans konst. Tillsammans med fotografen Nils Bergendal har han fotograferat husgrunder i New Orleans efter orkanen Kathrinas framfart. Fotografierna är tagna rakt uppifrån. Som betraktare kan man välja hur nära katastrofen man vill komma, om man enbart väljer att se estetiskt tilltalande ytor eller om man vill fördjupa sig i detaljernas berättelser.

Anywhereville och Sea Bed

Clay Ketter har med hjälp av gamla dockhus skapat en serie assemblage (konstverk som byggts upp av upphittade, tredimensionella material) som har beröringspunkter med Gulf Coast Slabs. Även här är det våra bräckliga hem som står i fokus. Väggarna är nedvikta så att husen blir platta och kan ses som en planritning utan perspektiv. Intresset för den platta ytan förenar de båda serierna. De tillplattade husen är ingjutna i en tjock skiva polyesterplast som gör att de ser ut att ligga under vatten.

Dockhusverket Anywhereville (2008) har producerats speciellt för utställningen på Moderna Museet. Det är en rad tillplattade hus längs med vad som skulle kunna vara en gata i en lugn förort. Dockhusen är modeller av standardhus, men också förebilder eller ett slags idealhus för barnens lek. Den oskyldiga leken skruvas till av att fyra av de fjorton husen är svedda. Ett störningsmoment och en dubbelhet som återkommer i den blyhagelfyllda sandlådan Play Station (1992) som placerats mitt i utställningsrummet.

Surface Composites

Köksskulpturerna, som går under namnet Surface Composite, är, trots sin volym, så avskalade att de ser platta ut framifrån. De verkar sterila och det man annars förknippar med ett kök som vardagsliv, mat och dofter saknas helt. Surface Composite är högst verkliga och välbekanta men obrukbara kök. De ser ut att komma direkt ur en IKEA-kartong, tillverkade enligt svenskt standardmått.

I korta drag bygger han platta ytor istället för att måla dem. Många av Clay Ketters verk framstår som abstrakt konst samtidigt som de är högst verkliga och välbekanta. Hans ”kök” kan ses som ett tecken eller en symbol för kök i allmänhet. Genom standardmått uppstår även en kommentar till hur byggnormer reglerar och påverkar vår vardag.

Tomb

Tomb har byggts för utställningen på Moderna Museet. Det är ett litet trähus, 6 x 3 m, byggt i amerikansk östkuststil. Här finns referenser som är viktiga i den amerikanska självbilden, som Elvis Presleys fattiga barndomshem eller Henry David Thoreaus (1817-1862) enkla trästuga invid tjärnen Walden.

Utan dörr blir huset till en skulptur. Formen känns igen men den har berövats de detaljer som gör att den går att använda, precis som med hans köksskulpturer. Frånvaron av fönster och dörr gör att stugan omvandlas till ett slutet rum, en sarkofag eller en kista, vilket understryks av titeln (Grav).

Clay Ketter, Holiday Drive Detail, 2007 © Clay Ketter

Separatutställningar i urval (*katalog)

2009
Sonnabend Gallery, New York [US]

2008
Coastal, Brandstrom Stockholm, Stockholm [SE]*
Bartha Contemporary, London [GB]*

2007
Galleri Magnus Åklundh, Malmö [SE]
Sonnabend Gallery, New York [US]

2006
Galerie Daniel Templon, Paris [FR]

2005
Galleri Brändström & Stene, Stockholm [SE]
Corner Bender I (med B&K+), Box 2.0, Köpenhamn [DK]
Sonnabend Gallery, New York [US]

2004
Galleri Magnus Åklundh, Malmö [SE]
Galerie Vera Munro, Hamburg [DE]
Galleri Specta, Köpenhamn [DK]

2003

Niels Borch Jensen Verlag und Druck, Berlin [DE]

2002
Sonnabend Gallery, New York [US]
Lunds Konsthall, Lund [SE]*
Moderna Museet (med Lars-Johan Claesson), Stockholm [SE]
Galleri Specta, Köpenhamn [DK]
Galerie Daniel Templon, Paris [FR]
Galleri Stefan Andersson, Umeå [SE]

2001
Galleri Charlotte Lund, Stockholm [SE]
No Limits Gallery, Milano [IT]
Galleri Magnus Åklundh, Malmö [SE]
Galerie Vera Munro, Hamburg [DE]
Galerie Daniel Templon, Paris [FR]

2000
Angles Gallery, Santa Monica, Kalifornien [US]
Galleri Specta, Köpenhamn [DK]

1999
Sonnabend Gallery, New York [US]
Galleri Andreas Brändström, Stockholm [SE]

1997
C/O – Atle Gerhardsen, Oslo [NO]

1996
White Cube, Jay Jopling, London [GB]
Galleri Mors Mössa, Göteborg [SE]
Art is what happens to us while we’re busy making other art, Krognoshuset, Lund [SE]
Galleri Andreas Brändström, Stockholm [SE]

1995
Art Cologne (Galleri Andreas Brändström), Köln [DE]
BVDG International Sponsorship Programme*
Room 512, Stockholm Art Hotel, Lydmar Hotel (Galleri Andreas Brändström), Stockholm [SE]

1994
Galleri Andreas Brändström, Stockholm [SE]
Forumgalleriet, Malmö [SE]

1993
Galleri Mors Mössa, Göteborg [SE]

1992
Pictura, Lund [SE]

Samlingar

Arken, Ishøj [DK]
Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Oslo [NO]
Bonnierföretagen, Stockholm [SE]
Dunkers Kulturhus, Helsingborg [SE]
Museum of Contemporary Art, Chicago [US]
Museum of Contemporary Art, Cleveland [US]
European Investment Bank, Luxemburg [LU]
Falckenberg Collection, Hamburg [DE]
Museum moderner Kunst, Frankfurt [DE]
Göteborgs Konstmuseum, Göteborg [SE]
Henry Art Gallery, University of Washington, Washington [US]
High Museum of Art, Weiland Family Collection, Atlanta [US]
Jumex Collection, Mexico City [MX]
Källemo/Sven Lundh, Värnamo [SE]
Louisiana Museum for Moderne Kunst, Humlebæk [DK]
Museum moderner Kunst, Stiftung Ludwig Wien, Wien [AT]
Løvbjergs Almene Fonds Samling [DK]
Malmö Konstmuseum, Malmö [SE]
Moderna Museet, Stockholm [SE]
Musée d’Art Moderne, Saint-Étienne Métropole [FR]
Saatchi Collection, London [GB]
Museum of Contemporary Art, San Diego [US]
Skissernas Museum, Lund [SE]
Sonnabend Collection, New York [US]
Uppsala Konstmuseum, Uppsala [SE]
Walker Art Center, Minneapolis [US]

Fasta installationer

Foajén, Norrlandsoperan, Umeå [SE]

Priser

Sveriges Bildkonstnärsfond (Swedish Endowment for the Visual Arts), 1991, 1995, 1996, 1998–99, 2001–02, 2004–09
Carnegie Art Award for Nordic Painting, 1999
Lunds Konsthalls Vänner, 1997
Ellen Trotzig-stipendiet, 1997

Mer om utställningen