RACA

Den 1:a på Moderna: RACA

Modern Craft in Dialogue

26.8 2005 – 4.9 2005

Hur kan design medverka till att förmedla konst på museer i allmänhet och på Moderna Museet i synnerhet?

Under nio dagar, från och med den 26 augusti till och med den 4 september kommer museets besökare att tas emot av en bemannad specialdesignad monter i entrén. Klädda i museivärdarnas svarta tröjor, står den danska designduon RACA till publikens förfogande. Deras uppdrag på museet är att få svar på några ur formgivarperspektiv, centrala frågor: Vilka intryck bär besökarna med sig från mötet med konsten? Hur ser förbindelsen mellan butik och samling ut?

RACA består av Pulsk Ravn och Johan Carlsson, båda med en bakgrund i grafisk design, inredning och arkitektur. RACA är ett designkontor och en utställningsplats i Köpenhamn men också mer än så: de formger, regisserar och agerar själva sina aktstycken, iscensättningar där vardagen förskjuts en aning med design som grundläggande instrument. De är formgivare som lever sin form, aktion och handling blir ett sätt att synliggöra designprocessen. RACA sitter inte på kontoret och ritar på en bättre värld, de prövar hellre sina rön i praktiken. Omsorg, värme och nyfikenhet är några av RACAs verktyg för att förbättra det offentliga rummet. De vill nå människor på marknivå, genom att själva vara en del av vardagen får de andra svar än de förväntade.

En publikation och ett seminarium. RACAs observationer utgör tillsammans med en enkätundersökning bland museipersonalen och annan research underlaget för ett vidare resonemang kring museiekonomi, varumärke och livsstilsfrågor. Publikationen ges ut av Craft in Dialogue/IASPIS i samband med ett designseminarium på Moderna Museet den 23 november kl 18-20.

RACA om sitt projekt på Moderna Museet

Vårt intryck av Moderna Museets design är att det behövs ett mottagande direkt när besökaren kommer in på museet och ett omedelbart möte med konsten. Därför placerar vi oss i entrén och skapar ett nytt område för aktivitet. Ute på stan är torget en plats där handel, marknader, gatumusikanter, kulturarrangemang och människor möts. På samma sätt önskar vi att Moderna Museets entré blir en plats, ett torg, där de olika funktionerna från alla museets verksamhetsområden möts och där besökarna får möjlighet att bli involverade. Genom att iscensätta aktiviteter och anlägga scener sätter vi ramen för Moderna Museets nya mötesplats. Torget fungerar som en yta där museets olika funktioner konsten, butiken, restauranten, personal och besökare mixas och likställs.