Modernt enligt Simon Starling

Konstnären Simon Starling upptäckte funktionalismen – den svenska formen av den internationella modernismen – genom böcker hemma i Glasgow. Och trots att åren gått upplever han fortfarande dess arkitektur och vidhängande idéer som något exotiskt. I sitt verk Project for a modern museum, Moderna Museet, Stockholm, låter han besökaren på nytt ta ställning till denna ism, med hjälp en skalmodell av Skogskyrkogården, ett radiostyrt modellflygplan och videokamerans registrerande lins. Och allt detta ur ett fågelperspektiv.

Text: ANNIKA HANSSON
Foto & ljud: KRISTOFER SAMUELSSON

Strax intill entrén inne på Moderna Museet har Simon Starling placerat två videoskärmar. Dessa registrerar vad som samtidigt händer ett stenkast därifrån, i Moderna Museet Projekts utställningsrum Prästgården. Här har Starling delat upp rummet i två delar, både på en gång separerade och sammanhållna av en mjölkigt transparent plastvägg. På ena sidan finns en skalmodell av den svenska funktionalismens monument, Skogskyrkogården strax söder om Stockholm. På den andra sidan finns den pensionerade ingenjören Kurt Mellanders arbetsbord där han bygger en modell av ett radiostyrt flygplan. Kurt Mellander kommer att arbeta med planet i Prästgården under hela utställningsperioden.

En kamera registrerar Kurt Mellanders byggande av planet, medan den andra registrerar modellen av kyrkogården. När planet är färdigt och när snön smält framåt vårkanten ska planet bära en videokamera och flyga just över Skogskyrkogården. Starlings installation anger därmed vad som ska hända om ungefär ett halvår och dokumenterar samtidigt det för ögonblicket pågående arbetet – två oskiljbara perspektiv på ett konstverk, enligt Starlings koncept.

I Starlings projekt löper referenserna som tvinnade trådar från och till de fysiska objekten, fram och tillbaka mellan idéerna bakom dem. Han samlar dem flyhänt i ett enda grepp där modernismen bildar bakgrund. Här finns flygplanet – ett uttryck för det nya moderna livet, den nya transporttekniken, men också för den himmelsfärd som döden representerar. Därför finns här också Skogskyrkogården – en symbol för döden men också för den modernistiska arkitekturen, funktionalismen som griper in i liv och död. Här ingår också kameran – den moderna fototekniken, den registrerande och dokumentära aspekten, den moderna tiden snabba rörelse fångad i bild.

Ett karaktäristiskt inslag i Starlings produktion är redovisandet av arbetet, själva det manuella hantverket. I vanliga fall är det han själv som gjuter metall, hugger ned träd eller snickrar ihop en farkost, för att sedan förinta objekten i en noga uttänkt process. Denna gång finns Kurt Mellander i hans ställe – och vem vet kanske kommer planet att överleva sin luftfärd över Skogskyrkogården?

Bakgrunden till hela projektet är Starlings vurm för den svenska funktionalismen – den internationella modernismen nordligaste variant. I Sverige fick denna arkitekturstil med vidhängande idéer om ljus, luft och funktion åt alla, sitt stora genombrott på Stockholmsutställningen 1930. Gunnar Asplund blev en av de tongivande arkitekterna. Det svenska folkhemmet skulle präglas av effektivitet, bekvämlighet och funktion och i och med anläggandet av Skogskyrkogården kom döden att betraktas ur ett snarlikt perspektiv.

I Starlings verk presenteras associationerna lätt och lekfullt, som i en pojkrumsfantasi men rymmer teman som är betydligt tyngre. Drömmen om flygplan, om hänförande arkitektur, om den nya goda tiden blir egendomligt motsägelsefull i Starlings händer.


LYSSNA PÅ SIMON STARLING OM, PÅ ENGELSKA (RealAudio):
PROJEKTET
FILMEN
ATTITYDFÖRÄNDRINGAR
DET PÅGÅENDE ARBETET


Mer om utställningen