MMP: Simon Starling

21.11 1998 – 10.1 1999

Stockholm

Simon Starling, som är den nionde konstnären som gör Moderna Museet Projekt under 1998, är född 1967 i Epsom, England. Han tillhör den grupp konstnärer från Glasgow som fått stor internationell uppmärksamhet under senare år.

I namnet Moderna Museet ryms en dröm om att spegla inte bara den moderna konsten, utan ”det Moderna” överhuvudtaget. Namnet myntades på 1950-talet när Sverige som intensivast byggde upp folkhemmet och visionen om ekonomiska, tekniska och sociala framsteg var levande. Då samhällsbygget och den funktionalistiska arkitekturen var två sidor av samma mynt. Simon Starling tar i sitt nya verk ”Projekt för ett modernt museum, Moderna Museet, Stockholm” fasta på dessa betydelser.

För Moderna Museet Projekt har Simon Starling delat av Prästgårdens symmetriska samlingssal på mitten med en enkelt konstruerad vägg av genomskinlig plast. Ena halvan av rummet används under utställningen som verkstad av modellbyggaren Kurt Mellander för att bygga ett radiostyrt modellflygplan utrustat med en liten videokamera. På andra sidan plastväggen finns en arkitektonisk skalmodell av Gunnar Asplunds och Sigurd Lewerentz funktionalistiska anläggning Skogskyrkogården från 1930-talet, strax söder om Stockholms centrum. En videokamera filmar det noggranna och känsliga mönstret av byggnader, vägar och grönska som utgör arkitekternas ”symboliska landskap” och simulerar därmed i skala 1:600 slutförandet av Simon Starlings projekt. Detta fågelperspektiv överförs tillsammans med en liknande bild från modellbyggarens arbetsbord till två monitorer vid Moderna Museets entré. ”Projekt för ett modernt museum, Moderna Museet, Stockholm” slutförs under våren 1999 då det färdigbyggda modellflygplanet i en på samma gång analytisk undersökning och poetisk kommentar används för att filma Skogskyrkogården från luften.

Simon Starling är intresserad av den sociala och formgivna verklighet som omger oss. Många av hans tidigare verk förhåller sig till arkitektur och design, främst med anknytning till den världsomspännande internationella stilen. Geografi, förflyttningar av föremål mellan olika platser och tillfälligheternas spel är andra återkommande teman i hans produktion. I verket ”Work, made-ready, Kunsthalle Bern” från 1997 utfördes t ex ett bokstavligt utbyte mellan två aluminiumobjekt med höga ekonomiska men skilda ideologiska värden: en Charles Eames-stol gjordes delvis om av metall från en Marine Sausalito-cykel, och vice versa. De två resulterande handgjorda objekten inverterar därmed idén om ”ready made”. ”Projekt för ett modernt museum, Moderna Museet, Stockholm” bygger vidare på tankar från ”Jardin Suspendu”, ett verk som nyligen gjorts för MOMA Heide i Melbourne. Det består av ett komplext nätverk av referenser och associationer i form av en modell i skala 1:6,5 av det franska tjugotalsflygplanet Farman Mosquito, byggt av ett stycke balsaträ som konstnären funnit i Ecuador, och som flögs över de modernistiska museibyggnaderna i Australien.

Utställningskommissarie: Maria Lind

Mer om utställningen