
Jeff Koons, Balloon Dog, 1994-2000 © Jeff Koons
Skulptur efter skulptur
Fritsch, Koons, Ray
11.10 2014 – 18.1 2015
Stockholm
När dessa på många sätt olika konstnärer trädde fram i början av 1980-talet gick det knappt att tänka sig att verken som de idag är kända för – tydligt figurativa, vardagliga i sina referenser, obestridligt skulpturala – skulle bli formen för seriös konst i framtiden. I den moderna skulpturens historia hade man redan sett den abstrakta konstens uppkomst, den utmanande ready-maden, den minimalistiska vändningen och de ”post-mediala” och sociala experiment som sedan följde – en historia som kan förstås som ett gradvist raserande av de traditionella konstformerna.
Men Fritsch, Koons och Ray placerade inte bara in sina konstnärskap i skulpturens traditionella konventioner – vid det här laget betraktade som närmast förlegat avantgarde – utan återupptog även avbildningen i allmänhet och den föreställande figuren i synnerhet. De verk som visas i Skulptur efter skulptur kan alltså sägas komma efter skulpturens påstådda död, men de kommer också efter i en annan bemärkelse, då skulpturerna är gjorda utifrån – eller efterbildar – den konstform som de ska förnya. Hur dessa konstnärer har kombinerat 1900-talets experiment med 2000-talets sammansatta skulpturbegrepp är vad den här utställningen vill berätta om.
– En utställning med en enda av dessa tre konstnärer skulle räknas som en viktig händelse i svenskt konstliv. Att kunna visa alla tre under samma tak är helt unikt, säger museichef Daniel Birnbaum.

Skulptur efter skulptur är en samlad undersökning av tretton verk som med början i ikoniska skulpturer från det sena 1980-talet och tidiga 1990-talet belyser dessa konstnärers tidiga förhållande till konsumtionsvaran och ready-maden. Utställningen följer sedan utvecklingen i deras konstnärskap, från det funna till det tillverkade, från uppvisande till utförande.
Några av utställningens höjdpunkter är Koons hyllade Michael Jackson and Bubbles, 1988, en figurin i stor skala av porslin och guld som föreställer den döde poplegenden med sin tama schimpans; Rays två ton tunga Tractor, 2005, i aluminium; och Fritschs knallgula uppenbarelse Madonnenfigur / Madonna, 1987, som omtalat dök på ett torg Münster i Tyskland i samband med Skulptur Projekte Münster.
Curator: Jack Bankowsky
Assisterande curator: Jo Widoff

Utställningen stöds av