Katharina Fritsch, Madonnenfigur | Madonna, 1987 Foto: Ivo Faber © Katharina Fritsch / VG Bild-Kunst, Bonn / Bildupphovsrätt 2014

Om konstnärerna: Katharina Fritsch, Jeff Koons, Charles Ray

Katharina Fritsch. Foto: Ben Westoby. Courtesy White Cube.

Katharina Fritsch

Katharina Fritsch är född i Essen, Tyskland, 1956. Hon bor och arbetar i Düsseldorf. Efter studier vid Münsters universitet började hon studera vid Konstakademin i Düsseldorf. Fritsch var professor i skulptur vid konstakademin i Münster 2001-10. Hon är för närvarande professor i skulptur vid konstakademin i Düsseldorf.

Fritsch väckte internationell uppmärksamhet i mitten av 1980-talet med sin skulptur Elefant, en blågrön elefant i naturlig storlek. Fritschs skulpturer och installationer utmanar våra förväntningar på vad skulptur kan vara och får oss att se välbekanta föremål i nytt ljus. Genom manipulation av skala, stilisering, utslätande av figurativa detaljer och det för henne typiska användandet av monokrom färg förändrar Fritsch föremålens betydelse. Sina motiv hittar hon såväl i konsthistorien och i den kristna bildtraditionen som på loppisar och i souvenirbutiker. Med stor omsorg för detaljerna vid framställningen av sina verk kombinerar Fritsch traditionellt skulpterande med industriell produktion. Hennes skulpturer framställs ofta i upplagor och samma motiv kan gestaltas i olika material, färger och storlekar.

Fritsch representerade Tyskland på Venedigbiennalen 1995 och hennes verk har visats på större museer över hela världen, däribland Kunstmuseum Basel, San Francisco Museum of Modern Art, Kunsthaus Zürich, Art Institute i Chicago, Tate Modern i London och på K21 i Düsseldorf. Hennes skulptur Hahn / Cock kan ses på den fjärde tomma sockeln på Trafalgar Square till början av 2015.

Jeff Koons. Foto: Chris Fanning

Jeff Koons

Jeff Koons är född 1955 i York, Pennsylvania, USA. Han bor och arbetar i New York. Han är utbildad vid Maryland Institute College of Art i Baltimore och vid Art Institute i Chicago.

Koons är utan tvekan en av vår tids mest uppmärksammade och omdebatterade konstnärer. I traditionen efter Andy Warhol och Salvador Dalí har Koons gjort sin egen person till en del av ett konstnärskap i gränslandet mellan konst och kommers. I hans fabriksliknande studio arbetar stora arbetslag av assistenter i skift dygnet runt med att uppnå Koons exceptionella kvalitetskrav. Med ready-maden som utgångspunkt omformulerar och ger Koons populärkulturens flöde av produkter ny mening. Hans verk vädjar till våra mest grundläggande visuella instinkter och ifrågasätter alla estetiska värdehierarkier. Koons ber oss att betrakta världen förutsättningslöst och att bejaka vårt kulturella arv och oss själva, något hans spegelblanka skulpturer ger oss möjlighet att reflektera över.

Sedan Koons första separatutställning 1980 har hans verk visats i oräkneliga internationella separat- och grupputställningar. Han verk har visats bland annat på Museum of Contemporary Art, Chicago, Metropolitan Museum of Art, New York, Neue Nationalgalerie, Berlin och Serpentine Gallery, London. I juni 2014 öppnade Whitney Museum of American Art konstnärens första stora retrospektiv i New York. Utställningen, som tar hela museet i besittning, presenterar verk från 1979 fram till idag.

Charles Ray
Charles Ray, Moderna Museet 2014. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Charles Ray

Charles Ray är född i Chicago, USA, 1953. Han bor och arbetar i Los Angeles. Han har studerat vid University of Iowa och Mason Gross School of Art vid Rutgers University.

Ray är en skulptör som arbetar i många olika stilar, material och format. Han är mest känd för sina skulpturer av vardagliga föremål och händelser som han utsätter för olika förskjutningar och förändringar. Hans djupa intresse för skulpterandets historia och förutsättningar kombinerat med ett stort hantverkskunnande har gjort Ray till något av en skulptörernas skulptör även om hans starka och tydliga bildspråk också gjort honom uppskattad av en bredare publik. Hans skulpturer befinner sig i tät dialog med en skulpturhistoria som sträcker sig från antiken och fram till 1900-talets landvinningar, däribland abstraktionens och ready-madens födelse och arvet efter minimalismen.

Rays konst har varit föremål för talrika utställningar, bland annat en retrospektiv på Whitney Museum of American Art i New York 1998, som även visades på Museum of Contemporary Art i Los Angeles och Museum of Contemporary Art i Chicago. En utställning om Rays konstnärskap sedan 1997 öppnade i juni 2014 på Kunstmuseum Basel & Museum für Gegenwartskunst och fortsätter under hösten till Art Institute of Chicago. Ray deltog även på Documenta IX 1992 och på Venedigbiennalerna 1993 och 2003.

Mer om utställningen