
Installationsbild från utställningen "Amerikansk pop-konst. 106 former av kärlek och förtvivlan", Moderna Museet, 1964. @ Stig T Karlsson/Malmö Museer, Moderna Museet
Art in transfer in the era of pop
Release av ny bok om konsten på 1960-talet
20.1 2017
Stockholm
Art in transfer in the era of pop. Curatorial practices and transnational strategies
Release av en volym med ny internationell forskning om konsten på 1960-talet. Samtal, föreläsning och visning, av Oliver Herdies film Stockholm a l’heure du pop, 1964.
Datum: Fredag 20 januari 2017
Tid och plats: Kl 15 Pontus Hulténs visningsmagasin och Biografen, plan 2. Kl 17 Moderna Bar, plan 4.
Kostnad: Fri entré. Ingen föranmälan, begränsat antal platser.
Språk: Engelska
Hur ska vi förstå efterkrigskonsten? Hur hanterades frågor om kulturell överföring och curatoriella strategier i det utvidgade 1960-talet – popens era? Dessa och andra frågor adresseras av internationella forskare, inom vad Piotr Piotrowski kallat horisontell konsthistoria, i en ny antologi från Södertörns högskola. I boken ges nya perspektiv på en ovanligt intensiv period i konsthistorien.
Boken: Art in transfer in the Era of Pop, Curatorial Practices and Transnational Strategies (red. A. Öhrner), Stockholm; Södertörn University in the Series Södertörn Studies in Art History and Aesthetic, 2017.
Program
Kl 15. Pontus Hulténs visningsmagasin, plan 2
Annika Öhrner, lektor i konstvetenskap vid Södertörns högskola, berättar om den nya antologin Art in Transfer in the Era of Pop. Curatorial Practices and Transnational Strategies.
Föreläsning av konsthistorikern Agata Jakubowska, Poznan, ”Globalising art and its history, in progress. Reflections on Art in transfer in the era of Pop, in retrospect”.
Panelsamtal med Agata Jakubowska, Håkan Nilsson, Katarina Wadstein Macleod och Annika Öhrner. Moderator, Anna Tellgren, intendent och forskningsledare, Moderna Museet.
Kl 16.30. Biografen, plan 2
Filmvisning. När popen kom till stan, 1964. Filmen av den belgiska konstnären Oliver Herdies, är ett unikt och roligt dokument om sakernas och konstens tillstånd, vid ”popens minut”, det året.
17. Moderna Bar, plan 4
Art in transfer in the era of pop. Curatorial Practices and transnational strategies. (red. A. Öhrner), Södertörn Studies in Art History and Aesthetics 3 Södertörn Academic Studies 67, Stockholm 2017.
Innehåll
Piotr Piotrowski – Why Were There No Great Pop Art Curatorial Projects in Eastern Europe in the 1960s?
Mathilde Arnoux – Contemporary Polish Art Seen Through the Lens of French Art Critics Invited to the AICA Congress in Warsaw and Cracow in 1960
Catherine Dossin –“Be Young and Shut Up”. Understanding France’s Response to the 1964 Venice Biennale in its Cultural and Curatorial Context
Hiroko Ikegami – The “New York Connection”. Pontus Hultén’s Curatorial Agenda in the 1960s
Annika Öhrner – On the Construction of Pop Art. When American Pop Arrived in Stockholm in 1964
Hannah Abdullah – Pop Art at the Frontline of the Cold War. René Block’s “Capitalist Realism” in 1960s West Berlin
Sophie Cras – Öyvind Fahlström’s Impure Pop in a World of Impure Cold War Politics
Oscar Svanelid – AnthroPOPhagous. Political Uses of Pop Art in the Aftermath of the Brazilian Military Coup d’État of 1964
Agata Jakubowska – Personalising the Global History of Pop Art. Alina Szapocznikow And Maria Pinińska-Bereś
Katarina Wadstein MacLeod – The Domestic Paradox
Håkan Nilsson – Collective Modernism Synthesising the Arts Engaging in Society
Tania Ørum – Terminology in the Making Pop and Minimalism in the 1960s
Dávid Fehér – Pop Beyond Pop. Some Exhibitions of the Hungarian “Iparterv-Circle”
I samarbete med ämnet Konstvetenskap, Institutionen för kultur och lärande, Södertörns Högskola.