Esther Ferrer,  Performance Art: Theory and Practice

Esther Ferrer, Performance Art: Theory and Practice, SAGA Festival, Lausanne, CH, 2009. Foto: Petra Köhle/Nicolas Vermot, CH

Esther Ferrer: Performancekonst

Performance och samtal

5.12 2014

Stockholm

Esther Ferrer gör experimentell performancekonst tillsammans med det internationellt verksamma konstnärskollektivet ZAJ. Sedan början av 1970-talet har hon dessutom utforskat (den egna) kroppens förhållande till rummet och (sociala) kontexter genom mätningar, speglingar, manusskrivande, utvärderingar och primtal. Hennes mångbottnade och konsekventa konstnärskap har fått stor uppmärksamhet sedan slutet av 1990-talet. Våren 2014 hade Musée d’Art Contemporain du Val-de-Marne utanför Paris en stor separatutställning med Ferrer.

Esther Ferrer är född 1937 i San Sebastián (ES) och bor och arbetar i Paris.

Fredag 5 december
Kl 18: Performancekonst: teori och praktik av Esther Ferrer
Plats: Pontus Hulténs visningsmagasin på plan 2
Ett samarrangemang mellan Kungliga Konsthögskolan, Stockholm, Moderna Museet och OEI Colour Project

Lördag 6 december
Kl 14-18: Pi, 1987 – ett verk av Esther Ferrer. Kl 15: samtal mellan Esther Ferrer och Hinrich Sachs
Plats: OEI Colour Project, Lövholmsgränd 12, Stockholm
Med stöd från Stockholms stads kulturförvaltning och Spanska ambassaden i Stockholm.

Persistent projects, open-ended (hi)stories – practices of four unrelated artists

Esther Ferrers Performancekonst: teori och praktik och Pi, 1987 – avslutar ”Persistent projects, open-ended (hi)stories – practices of four unrelated artists”, en serie presentationer/mikroutställningar under våren och hösten 2014, där OEI Colour Project uppmärksammar verk av fyra europeiska konstnärer som alla gjorde sin debut i slutet av 1960-talet eller början av 70-talet och har påverkat den utveckling som följde: Rémy Zaugg, Claus Böhmler, Manfred Mohr och Esther Ferrer. Alla fyra hör till samma generation men trädde fram på konstscenen i olika sammanhang. Deras konstnärskap bar kraftfullt upp det experimentella och självreflekterande stråk inom bildkonsten som började identifiera sig själv som samtida, med utforskningar av minimalistisk estetik, konceptkonst, Fluxus, text, performance och videokonst. På formnivån skedde ett utbyte mellan deras respektive verk av ett exklusivt bildspråk för förvandling, kombinationsakter och kontinuerligt ifrågasättande. De fyra konstnärerna har i sina konstnärskap kritiskt breddat de tillvägagångssätt som är möjliga inom samtida bildkonst. Och det gör de än idag.

Curator för serien ”Persistent projects, open-ended (hi)stories – practices of four unrelated artists” är Hinrich Sachs i samarbete med Cecilia Grönberg och Jonas (J) Magnusson.

Serien stöds av Stockholms stads kulturförvaltning, Kungliga Konsthögskolan, Stockholm och Goethe-Institut Schweden.