Middag med familjen

Stefan Constantinescu, Middag med familjen, 2012 © Stefan Constantinescu

Konst i Biografen

11.2 2012 – 1.6 2012

Stockholm

Fler och fler konstnärer använder sig av biografrummet. Film- och videoverk görs både som installationer för utställningar och som filmvisning. Konstnärerna ställer ut sina verk i gallerier, konsthallar och museer, visar sina verk i TV och skickar sina filmer till festivaler eller samarbetar med distributörer, av både kommersiellt och ideellt slag.

Serien Konst i Biografen reflekterar över detta fenomen och skapar dubbla visningsmöjligheter, dels som enstaka visningar tillsammans med samtal i Biografen, och som installation i det intilliggande utställningsrummet Minibion.

Det blir visning av ett eller flera verk per tillfälle. Samtalen kretsar kring konstnärskapet och verken och på vilket sätt de enskilda konstnärerna vill nå sin publik.

Inträdet är fritt, men antalet platser är begränsat till 90.

Curator: Catrin Lundqvist

Från inspelningen av Claes Söderquists Brev ur tystnaden, 1989.

Claes Söderquist

STOCKHOLM 11 FEBRUARI 2012 kl 15

Visning av Utflykt Opus II, 1965, (arbetskopia), Epitaf, 30 min, 1981 och Brev ur tystnaden, 40 min, 1989. Samtal mellan konstnären och Monica Nieckels, frilanscurator.

Konst i Biografen inleds av en svensk experimentfilmare av rang som är rikt representerad i Moderna Museets samling. Utöver sitt konstnärskap har Claes Söderquist också medverkat till att museets film- och videosamling har fått den tyngd av amerikansk experimentfilm från 60- och 70-talen som den äger. Tillsammans med förre intendenten vid Moderna Museet och numera frilanscuratorn Monica Nieckels, ges möjligheter att på djupet sätta sig in i Claes Söderquists gärning som både konstnär och curator.

Landskap, 30 min, 1988, visas i Minibion 11–29 februari

Jaan Kokko, The Reading circle, 2010

Jaana Kokko

STOCKHOLM 3 MARS 2012 KL 15

Världspremiär av videon The Forest is Young and Full of Life, ca 28 min, 2012, och Sverige premiär av The Reading Circle, 32 min, 2010 av Jaana Kokko.

Språk: svenska/engelska

Jaana Kokko från Helsingfors, är förhållandevis okänd som konstnär i Sverige. Men under förra året vistades hon vid flera tillfällen i Stockholmsregionen eftersom hon hade en stipendievistelse genom ateljéprogrammet Residence Botkyrka som la grunden till hennes senaste film. Konstnären ger sig i kast med kvinnors tänkande och förhållningssätt till världen och livet och har förankring i filosofiska tankegångar hos Hanna Arendt. Joanna Sandell, chef för Botkyrka Konsthall, samtalar med konstnären. I samarbete med Botkyrka Konsthall.

Visas i Minibion 3–21 mars.

John Akomfrah, The Nine Muses

John Akomfrah

STOCKHOLM 24 MARS 2012 KL 15

Sverigepremiär av filmen The Nine Muses av John Akomfrah. Filmregissören John Akomfrah närvarar och visningen följs av samtal och frågestund med honom.

Språk: engelska
Biljett: 75 kr. Biljetter köps via Bio Rio, Hornstull. Kvarvarande biljetter kan köpas på visningsdagen i Moderna Museet.

John Akomfrahs nya film och installation behandlar frågor om migration, alienation och konstens läkande väsen. I The Nine Muses och Mnemosyne länkas scener ur ett svunnet Storbritannien samman med vyer från Alaskas snökarga vidder till ett visuellt poem ackompanjerat av brottstycken ur litteraturhistorien (från Homeros till James Joyce). Verken ger bilder av vårt gemensamma 1900-talsarv, svunna industriella miljöer, kläder, attityder och vår brokiga, globala kulturhistoria. Visningarna sker i samarbete med CinemAfrica. Installationsversionen visades på British Film Institute i London 2011.

Installationen Mnemosyne visas i Minibion 24 mars–6 april.

John Akomfrah in Conversation!

Marianne Lindberg, Dom DB237, Piteå Tingsrätt, 2011

Marianne Lindberg De Geer

STOCKHOLM 14 APRIL 2012 KL 15

Stockholmspremiär av videon Dom DB237, Piteå Tingsrätt, 2011, 90 min av Marianne Lindberg De Geer. Samtal mellan konstnären och Catrin Lundqvist, intendent, Moderna Museet.

Marianne Lindberg De Geer arbetar i många olika visuella medier och med teater och ljudkonst. I hennes verk och engagemang kring konst och samhälle räds hon inte de allra mest komplicerade frågeställningar. I hennes senaste videoproduktion tar hon upp näst intill outhärdligt svåra frågor: Verket handlar om en dom som utfärdades i Piteå tingsrätt 1992 och beskriver hur 4-årige Michael misshandlades till döds av sin mor och hennes pojkvän. Dom DB237, Piteå Tingsrätt hade sin premiär på Göteborgs Internationella Film Festival 2012.

Programmet börjar med en visning av en del ur filmen Under belägring av Petra Johansson, som handlar om Marianne Lindberg De Geers konstnärskap. Filmen är gjord i samband med utställningsprojektet med samma namn, som visades på Skövde konstmuseum 2010.

Dom DB237, Piteå Tingsrätt visas i Minibion 14 april–2 maj.

Dom 237 Piteå tingsrätt

Text: Marianne Lindberg De Geer

1990 läste jag om ett brutalt tortyrliknande mord på ett barn i Sverige. I mig väcktes tankar om vårt behov av att läsa om dödandet av barn i deckarlitteraturen, där det ofta känns spännande, ja rent av underhållande. Men hur samma sak upplevs som näst intill omöjligt att ta till sig i verkligheten.
Till saken hör att jag arbetat fjorton år inom psykiatrin, varav nio år på BUP, Barn- och ungdomspsykiatriska kliniken i Göteborg, och tagit del av fruktansvärda öden som samhället vänt ryggen.

Här har jag ett projekt, tänkte jag, och skaffade domen, som är offentlig handling, från Piteå Tingsrätt. Började läsa men det blev obehagligt t o m för mig som ändå har vana vid sjukhusjournaler. Så pärmen med domen hamnade högst upp i bokhyllan i min ateljé. Under storröjning i ateljén i våras kom den i dagen igen. Började läsa men det blev för smärtsamt, jag ville inte veta. Kände mig frustrerad över min egen reaktion. Här var en 4-årig pojke mördad, en pojke som idag skulle varit 25 år (som ett av mina barn) och jag kunde inte ens läsa om hans död.

Skamsen cyklade jag hem, men i en uppförsbacke som nästan sög musten ur mig, kom jag på en lösning. Idén var att låta Carl Johan De Geer som jag är gift med (han har en fin berättarröst) läsa in hela domen i ljudstudio. Han är den som sitter kvar i fåtöljen och tittar på läskiga filmer, när jag själv står i hallen och skriker: Vad gör han nu? Vad gör han nu? Jag skulle regissera honom, se till att han höll en objektiv läsart och på så sätt hålla känslorna lite på avstånd.

Efter att ha gjort en del ljudinstallationer har jag kommit att lära känna en ljuddesigner, Jan Alvermark (den förste som fick Guldbagge för bästa ljud). Sagt och gjort. Inspelning tog mycket längre tid än vi anade, eftersom alla inblandade blev så berörda att vi var tvungna att ta flera längre pauser.

Nästa steg blev att hitta en filmfotograf som kunde leta upp den plats i ödemarken där familjen slagit läger och slutligen genom tortyr avlivat pojken.

På nätet hittade jag Stefan Holm. Han visade sig vara från Arvidsjaurtrakten och hade arbetat på SVT i många år och är nu frilansare. Efter några samtal kring fallet, som han tydligt mindes, åtog han sig jobbet. Hans uppdrag: att hitta och filma platsen under pojken Michaels dödsdag. Helt överraskande lyckades han hitta stället i ödemarken vid sjön Tjegelvas i Arjeplogs kommun, genom Anna-Maria Kuhmunen, renägare från trakten.

Den 29 juni, på Michaels dödsdag, åkte Stefan med Anna-Maria upp till den sedan 25 år orörda platsen. Till viss del övervuxen, men eldstad, trädet där pojken bundits, vindskyddets stänger; allt fanns kvar. Efter att spontant inlett arbetet med en tyst minut för Michael Welke, startades inspelningen.

Eftersom konsten ger mig det privilegiet vill jag inte samtala om filmen varken före visning eller efteråt och inte heller svara på frågor. Jag hoppas att Michaels öde ger material nog för egna tankar om åskådarens förhållande till det som just bevittnats. Utan den lindring som en diskussion med konstnären skänker.

Marianne Lindberg De Geer

Middag med familjen
Stefan Constantinescu, Middag med familjen, 2012 © Stefan Constantinescu

Stefan Constantinescu

STOCKHOLM 5 MAJ 2012 KL 15

Middag med familjen, 14,30 min, 2012 och andra filmer av Stefan Constantinescu. Samtal mellan konstnären och Catrin Lundqvist, intendent.

Den svensk-rumänske konstnären Stefan Constantinescu avslutar vårens programserie med att visa sina senaste kortfilmer och en dokumentärfilm. Han är utbildad i klassiskt måleri i Bukarest, men under ett studieår på Konsthögskolan i Stockholm i början av 90-talet började han även ägna sig åt video och därefter film. Efter hans internationella genombrott på Venedig-biennalen 2009, där han var en av tre konstnärer i den rumänska paviljongen, har hans konst idag vid spridning. Middag med familjen hade sin premiär inom prestigefyllda kategorin Startsladden på Göteborgs Internationella Film Festival 2012.

Kortfilmen Middag med familjen av Stefan Constantinescu tävlar under filmfestivalen i Cannes 16–27 maj i den prestigefyllda sektionen Semaine de la critique, Kritikerveckan.

Middag med familjen visas i Minibion 5 maj–1 juni