Stefan Constantinescu, Middag med familjen, 2012 © Stefan Constantinescu

Minibion

29.2 2012 – 5.5 2012

Stockholm

Fler och fler konstnärer använder sig av biografrummet. Film- och videoverk görs både som installationer för utställningar och som filmvisning. Konstnärerna ställer ut sina verk i gallerier, konsthallar och museer, visar sina verk i TV och skickar sina filmer till festivaler eller samarbetar med distributörer, av både kommersiellt och ideellt slag.

Serien Konst i Biografen reflekterar över detta fenomen och skapar dubbla visningsmöjligheter, dels som enstaka visningar tillsammans med samtal i Biografen, och därefter visas filmerna i Minibion. Programserien Konst i Biografen!

5 maj – 1 juni 2012
Film av Stefan Constantinescu: Middag med familjen, 14,30 minuter

Den svensk-rumänske konstnären Stefan Constantinescu är utbildad i klassiskt måleri i Bukarest, men under ett studieår på Konsthögskolan i Stockholm i början av 90-talet började han även ägna sig åt video och därefter film. Efter hans internationella genombrott på Venedig-biennalen 2009, där han var en av tre konstnärer i den rumänska paviljongen, har hans konst idag vid spridning. Middag med familjen hade sin premiär inom prestigefyllda kategorin Startsladden på Göteborgs Internationella Film Festival 2012.

14 april – 2 maj 2012
Video av Marianne Lindberg De Geer: Dom DB237, Piteå Tingsrätt, 2011, 90 minuter

Marianne Lindberg De Geer arbetar i många olika visuella medier och med teater och ljudkonst. I hennes verk och engagemang kring konst och samhälle räds hon inte de allra mest komplicerade frågeställningar. I hennes senaste videoproduktion tar hon upp näst intill outhärdligt svåra frågor: Verket handlar om en dom som utfärdades i Piteå tingsrätt 1992 och beskriver hur 4-årige Michael misshandlades till döds av sin mor och hennes pojkvän. Dom DB237, Piteå Tingsrätt hade sin premiär på Göteborgs Internationella Film Festival 2012.

24 mars – 6 april 2012
Film av John Akomfrah: Mnemosyne

John Akomfrahs film behandlar frågor om migration, alienation och konstens läkande väsen. I I filmerna The Nine Muses och Mnemosyne länkas scener ur ett svunnet Storbritannien samman med vyer från Alaskas snökarga vidder till ett visuellt poem ackompanjerat av brottstycken ur litteraturhistorien (från Homeros till James Joyce). Verken ger bilder av vårt gemensamma 1900-talsarv, svunna industriella miljöer, kläder, attityder och vår brokiga, globala kulturhistoria.

3 mars – 21 mars 2012
Videor av Jaana Kokko: The Forest is Young and Full of Life, 2012, ca 28 minuter och The Reading Circle, 2010, 32 minuter

Jaana Kokko från Helsingfors, är förhållandevis okänd som konstnär i Sverige. Men under förra året vistades hon vid flera tillfällen i Stockholmsregionen eftersom hon hade en stipendievistelse genom ateljéprogrammet Residence Botkyrka som la grunden till hennes senaste film. Konstnären ger sig i kast med kvinnors tänkande och förhållningssätt till världen och livet och har förankring i filosofiska tankegångar hos Hanna Arendt.

11 februari – 29 februari 2012
Film av Claes Söderquist: Landskap, 1988, 30 minuter

Konst i Biografen inleds av en svensk experimentfilmare av rang som är rikt representerad i Moderna Museets samling. Utöver sitt konstnärskap har Claes Söderquist också medverkat till att museets film- och videosamling har fått den tyngd av amerikansk experimentfilm från 60- och 70-talen som den äger.