Performing Recalcitrance
27.3 2012 – 30.3 2012
Stockholm
Alexander Kluge
Filmvisning: 27 mars kl 16–18
Moderna Museet, Biografen
Filmaren, författaren, filosofen, kulturteoretikern och mediepolitikern Alexander Kluge är en av de mest idiosynkratiska och produktiva figurerna inom tysk film och television. Vid sidan av sitt arbete som regissör för inflytelserika filmer som ”The Power of Emotion”, ”Germany in Autumn” och ”Artists Under the Big Top: Perplexed”, har han varit tongivande i debatten om den publika och privata televisionen i Tyskland under de senaste 20 åren. Sedan 1988 har han producerat över 1500 timmar radikalt självständiga kulturprogram för privata televisionsbolag och därmed hållit televisionen öppen för det som händer utanför de kommersiella marknaderna. Produktiva utvikningar och samtal är utmärkande för hans intervjuteknik. I sina dialoger om böcker, filmer och konst ligger författarens röst i förgrunden vilket resulterat i legendariska konversationer med personer som Heiner Mueller, Einar Schleef och H.M. Enzensberger. I sina tidskrifter utan ord, i sina city- och musikreportage och i format som ”Fakta och fejk”, utforskar Kluge, envist och utan att snegla på tittarsiffror, vad televisionen kan kommunicera. För Performing Recalcitrance kommer ett urval av Kluges produktioner för televisionen att introduceras och diskuteras av Diana Baldon, Director, Index – the Swedish Contemporary Art Foundation. Programmet har organiserats i samarbete med Goethe-Institut i Stockholm.
Alexander Kluge är född 1932 i Halberstadt och avlade doktorsexamen i juridik 1956. Han blev juridisk rådgivare vid Frankfurt Institute for Social Research och nära medarbetare till T.W. Adorno. Sedan 1960-talet är Kluge välkänd som författare och filmare. 1962 gav han ut ”Oberhausen Manifesto” tillsammans med 25 unga filmare, vilket blev en föregångare till den Nya tyska filmen. 1966 vann han Silverlejonet för bästa filmregi vid filmfestivalen i Venedig, som den första tyska filmaren efter andra världskriget. Fram till 1980 gjorde Kluge 14 spelfilmer (varav alla innehöll dokumentärt material), skrev fyra novellsamlingar och arbetade med kritisk teori filosofiskt och sociologiskt tillsammans med Oskar Negt. Sedan 1988 har Kluge arbetat inom den privata tyska televisionen som en reaktion mot de indragna statsbidragen till oberoende filmare. I och med grundandet av DCTP (Development Company for Television Programme), skapade han en plattform för oberoende program inom den privata tyska televisionen för att försäkra sig om icke-kommersiella filmvisningar och pluralistisk bredd. Sedan 2000 har Kluge fokuserat på sitt litterära arbete och belönats med priser som ”Bremer Literaturpreis” (för andra gången 2001) och ”Büchner Preis” (2003).
Diana Baldon är en italiensk curator och kritiker, och intendent på Index – The Swedish Contemporary Art Foundation. on är också co-curator för den kommande grupputställning ”Counter-Production” på Generali Foundation i Wien. En utställning som tar inspiration från en strategi som utvecklades av Alexander Kluge på 1970-talet och som under de senaste tio åren använts av ett antal samtida konstnärer.
Michael Smith
Artist talk: 28 mars kl 16.00–17.30
Moderna Museet, Biografen
Michael Smith är en video-, performance- och installationskonstnär som är känd för sin performance-karaktär Mike, huvudpersonen i en serie storskaliga narrativbaserade projekt. Med hjälp av den oskuldsfulle Mike, som ständigt faller för trender och modeflugor i ett ofullkomligt landskap, skapar Smith en oroväckande blandning av humor och känslofullhet där han sätter fingret på motsägelser och absurditeter i vår kultur.
Smith har visat sina arbeten i USA och Europa på museer, gallerier, universitet, festivaler, nattklubbar, på teve och på gatan. I New York City har han haft separatutställningar och filmvisningar på Whitney Museum, New Museum, Leo Castelli Gallery, Christine Burgin Gallery och Museum of Modern Art. Hans retrospektiv ”Mike’s World: Solo and Collaborative Works by Michael Smith and Joshua White (& other collaborators)” visades på Blanton Museum i Austin och på ICA i Philadelphia 2007/8. Han deltog även i Whitneybiennalen 2008 och i utställningen ”Pictures Generation” på Metropolitan Museum of Art 2009. ”A Voyage of Growth and Discovery”, producerad i samarbete med Mike Kelley, visades på Sculpture Center i New York, West of Rome i Los Angeles och Fall 2011 på Baltic Centre for Contemporary Art i Newcastle, England.
Michael Smith har en Bachelor of Arts-examen från Colorado College och har läst på Whitney Museum of American Art Independent Study Program. Han har undervisat i konst på Yale, UCLA, Art Center, Columbia, CalArts, Kungl Danska Konstakademien och är för närvarande professor vid institutionen för konst och konsthistoria på University of Texas i Austin. Han har tilldelats en mängd utmärkelser, som stipendier från Guggenheim Foundation, National Endowment for the Arts, Center for Advanced Visual Studies at M.I.T, New York Foundation for the Arts och Louis Comfort Tiffany Foundation.
Khaled Hourani
Picasso in Palestine
Artist talk: 29 mars 16.00–17.30
Moderna Museet, Auditorium
2010 konceptualiserade och organiserade Hourani projektet Picasso in Palestine, då ett originalverk av Pablo Picasso för första gången visades i Ramallah. Verket Buste de Femme (1943) lånades ut av Van Abbemuseum i Eindhoven och transporterades i juni 2011 till Palestina där det ställdes ut i en månad bevakat av beväpnade vakter.
Khaled Hourani är konstnär, författare och curator. För närvarande är han konstnärlig ledare för International Academy of Art i Palestina. Houranis arbeten har ställts ut i Mellanöstern, Europa och USA och han har deltagit i och koordinerat flera internationella workshoppar med konstnärer. 1997 startade han Al Matal Gallery i Ramallah. Han har varit grafisk formgivare för tidskriften Al Karmel, som grundades och leddes av Mahmoud Darwish (1998 till 2009) och han har varit överdirektör för palestinska kulturministeriets konstavdelning (2004–06). Han har nyligen utarbetat och kurerat Picasso in Palestine (2011).
Valeria Graziano
ProcrastiNation, or the feeling of what happens
Föreläsning: 30 mars kl 16.00–17.30
Moderna Museet, Biografen
Som skuldsatta studenter, skyddslösa arbetare, halvillegala invandrare och skapande subjekt är vi ständigt redo, betingade att producera värde och värderingar, till och med, eller kanske framförallt, när vi inte är på arbetet. I dessa oroliga tider betraktas förhalning som en social åkomma, som den värsta synden som måste bekämpas med ett antal puritanska tekniker. Strategier för att undvika arbetsuppgifter och självreglerande misslyckande uttrycker ett slags exekutivt lidande, med tanke på att det är vi som håller i klockan. Men i den vilda safarin av praktiker för att förlora tid, vad är det vår omedvetna klipskhet egentligen försöker lösa upp?
Valeria Graziano är forskare, lärare och organisatör. För närvarande arbetar hon på sin doktorsavhandling vid Queen Mary University i London, på School of Business and Management och Drama Department. Hennes forskning är inriktad på självorganiserandets historier, institutionell analys och militant forskning. Hon har en förkärlek för deltagande organisatoriska experiment, som hon hängivit sig åt i sällskap med Micropolitics Research Group och många andra duktiga samarbetspartner genom åren. Resultatet av sådana konspirationer har presenterats på In-Presentable Festival, Madrid; Intermediae Matadero Madrid; LASA, L’Havana; Arteleku, San Sebastian; Steirischer Herbst Festival, Graz; Summer Drafts, Bolzano; Chelsea Space, London; Gasworks Gallery, London; Plymouth Arts Centre; Van Abbemuseum, Eindhoven.
Kontakt: Catrin Lundqvist, intendent
Koncept och samordning: Olav Westphalen och Stefanie Hessler
I samarbete med Kungliga Konsthögskolan