Milica Tomić, Safety on the road, 2007–2010 © Milica Tomić. 43 minutes

Tempo 2012

Dokumentärfestival

9.3 2012

Stockholm

Moderna Museet bjuder in curatorn Edi Muka att curera ett konstfilmprogram med fokus på Balkan under Tempo dokumentärfestival. Tempo är Sveriges största dokumentärfestival och äger rum 6-11 mars i Stockholm.

The Screen of Memory

Curator: Edi Muka
Filmer av: Bojan Fajfric, Sejla Kameric, Adrian Paci, Milica Tomic, Knutte Wester

Med en hänvisning till Bojan Fajfrics bruk av Freuds begrepp ”Deckerinnerung” – ”screen memory” på engelska, en mekanism med vars hjälp vi förtränger och glömmer viktiga fakta – bjöd jag in konstnärer som i sina verk behandlar Balkans samtidshistoria och använder filmen för att hantera den problematiska mekanism som påverkar hur vi bygger upp vårt kollektiva minne. De utvalda filmerna är försök att på olika sätt öppna dolda platser för traumatiska upplevelser och leda oss mot en grundlig meditation över människans villkor.

Program

13.00

Introduktion: Edi Muka och Catrin Lundqvist

13.10 SEJLA KAMERIC

GLÜCK (LYCKA, 2010)
Färg, HD, 18 min

Jakten på lycka presenteras som överlevnadsstrategi i den här filmen som är ett möjligt minne där gränserna mellan dåtid, nutid och framtid suddas ut. Glück hanterar minnet på ett mer abstrakt sätt. Den är filmad i Berlin som visar sig vara en stad vars kaotiska historia gör den lämpad att hysa minnen från Sarajevo.
Filmen är inspirerad av citat från Mirko Kovačs noveller i Nebeski zarucnici (Himlens trolovade) och det väsentliga i den är inte geografin utan staden som medvetandeform och andligt klimat, en zon där tiden existerar på ett annorlunda sätt.

13.30 ADRIAN PACI

ELECTRIC BLUE (ELEKTRISKT BLÅ, 2010)
Färg, HD, 15 min 30 sek

I Electric Blue berättar Adrian Paci om en man som försöker säkra sin familjs ekonomiska överlevnad i det kaos som uppstod när Albanien föll samman på 1990-talet. Men filmen är mycket mer än en historiedokumentär. Den brottas med uråldriga frågor om mänsklighet och misslyckande, med hur krig och samhällskollaps påverkar människor, med längtan efter en utväg ur fattigdom, med kärlek, sex och lidelse. Konstnärens starka och laddade bilder av människans villkor etsar sig fast i minnet.

13.50 BOJAN FAJFRIC

THETA – RHYTHM (THETA-RYTM, 2010)
Färg, HD, 17 min

Filmen är en rekonstruktion – ur konstnärens fars perspektiv – av dagen för den 8:e sessionen på det serbiska kommunistpartiets centralkommittés möte 1987. Konstnärens far var nämligen närvarande på sessionen men fångades på bild av en kamera när han sov. Kanske var det bara en slump att han sov, men faktum är att han trots allt inte deltog aktivt och alltså inte kunde påverka det ögonblick i närhistorien som blev början till förlusten av ”en bättre framtid”.

Den metaforen var konstnärens utgångspunkt i hanteringen av det som Freud kallar för ”Deckerinnerung” – kartläggningen av vissa problematiska frågor.

14.10 MILICA TOMIC

ROAD SAFETY (TRAFIKSÄKERHET, 2008-2010)
Färg, HD, 40 min

Road Safety utspelar sig i Srebrenica och handlar om strategier för rekonstruktion av förträngda minnen från två perioder: nationalsocialismen från 1900-talets mitt och den etniska rensningen i slutet av århundradet. Filmen hämtar inspiration i den kreativa handling som består i att skapa ett synligt avtryck som motsätter sig det totala förintandets politik. Genom att tala med överlevande anhöriga till utrensningarnas offer skapas, med teckningen som medium, ett synligt avtryck av deras nära och kära – som mördades eller försvann i folkmordet – i ett försök att återupprätta grundförutsättningarna för en politik präglad av tillit.

14.55-15.15 Paus

15.15 KNUTTE WESTER

GZIM REWIND (GZIM REWIND, 2012)
DVCAM, 66 min

Filmen följer en ung pojkes väg, från tonåren i Kosovo efter kriget tillbaks till barndomen i ett svenskt flyktingläger. Tillbaks till en istäckt sjö och det ögonblick som, återigen, fick hans värld att rämna. I åtta år filmade regissör Knutte Wester sin vän Gzim. Westers berättelse är en baklängeshistoria om vänskap, förlust och behovet av att passa in.