Tempo 2012
Dokumentärfestival
9.3 2012
Stockholm
Tempo 2012: The Screen of Memory (Minnets skärm)
STOCKHOLM 9 MARS 2012 KL 13-16.30
Plats: Biografen
Ansvarig intendent: Catrin Lundqvist
TEMPO ger alla besökare som köper biljett till visningen på Moderna Museet ett gratis medlemskort till årets festival. Festivalen pågår hela helgen på Biograf Victoria och Bio Rio och presenterar i år ett starkare program än någonsin.
Biljetter
Överblivna biljetter säljs i Moderna Museet samma dag som visningen äger rum. Antalet biljetter är begränsat till 90 platser.
The Screen of Memory
Curator: Edi Muka
Filmer av: Bojan Fajfric, Sejla Kameric, Adrian Paci, Milica Tomic, Knutte Wester
Med en hänvisning till Bojan Fajfrics bruk av Freuds begrepp ”Deckerinnerung” – ”screen memory” på engelska, en mekanism med vars hjälp vi förtränger och glömmer viktiga fakta – bjöd jag in konstnärer som i sina verk behandlar Balkans samtidshistoria och använder filmen för att hantera den problematiska mekanism som påverkar hur vi bygger upp vårt kollektiva minne. De utvalda filmerna är försök att på olika sätt öppna dolda platser för traumatiska upplevelser och leda oss mot en grundlig meditation över människans villkor.
Program
13.00
Introduktion: Edi Muka och Catrin Lundqvist
13.10 SEJLA KAMERIC
GLÜCK (LYCKA, 2010)
Färg, HD, 18 min
Jakten på lycka presenteras som överlevnadsstrategi i den här filmen som är ett möjligt minne där gränserna mellan dåtid, nutid och framtid suddas ut. Glück hanterar minnet på ett mer abstrakt sätt. Den är filmad i Berlin som visar sig vara en stad vars kaotiska historia gör den lämpad att hysa minnen från Sarajevo.
Filmen är inspirerad av citat från Mirko Kovačs noveller i Nebeski zarucnici (Himlens trolovade) och det väsentliga i den är inte geografin utan staden som medvetandeform och andligt klimat, en zon där tiden existerar på ett annorlunda sätt.
13.30 ADRIAN PACI
ELECTRIC BLUE (ELEKTRISKT BLÅ, 2010)
Färg, HD, 15 min 30 sek
I Electric Blue berättar Adrian Paci om en man som försöker säkra sin familjs ekonomiska överlevnad i det kaos som uppstod när Albanien föll samman på 1990-talet. Men filmen är mycket mer än en historiedokumentär. Den brottas med uråldriga frågor om mänsklighet och misslyckande, med hur krig och samhällskollaps påverkar människor, med längtan efter en utväg ur fattigdom, med kärlek, sex och lidelse. Konstnärens starka och laddade bilder av människans villkor etsar sig fast i minnet.
13.50 BOJAN FAJFRIC
THETA – RHYTHM (THETA-RYTM, 2010)
Färg, HD, 17 min
Filmen är en rekonstruktion – ur konstnärens fars perspektiv – av dagen för den 8:e sessionen på det serbiska kommunistpartiets centralkommittés möte 1987. Konstnärens far var nämligen närvarande på sessionen men fångades på bild av en kamera när han sov. Kanske var det bara en slump att han sov, men faktum är att han trots allt inte deltog aktivt och alltså inte kunde påverka det ögonblick i närhistorien som blev början till förlusten av ”en bättre framtid”.
Den metaforen var konstnärens utgångspunkt i hanteringen av det som Freud kallar för ”Deckerinnerung” – kartläggningen av vissa problematiska frågor.
14.10 MILICA TOMIC
ROAD SAFETY (TRAFIKSÄKERHET, 2008-2010)
Färg, HD, 40 min
Road Safety utspelar sig i Srebrenica och handlar om strategier för rekonstruktion av förträngda minnen från två perioder: nationalsocialismen från 1900-talets mitt och den etniska rensningen i slutet av århundradet. Filmen hämtar inspiration i den kreativa handling som består i att skapa ett synligt avtryck som motsätter sig det totala förintandets politik. Genom att tala med överlevande anhöriga till utrensningarnas offer skapas, med teckningen som medium, ett synligt avtryck av deras nära och kära – som mördades eller försvann i folkmordet – i ett försök att återupprätta grundförutsättningarna för en politik präglad av tillit.
14.55-15.15 Paus
15.15 KNUTTE WESTER
GZIM REWIND (GZIM REWIND, 2012)
DVCAM, 66 min
Filmen följer en ung pojkes väg, från tonåren i Kosovo efter kriget tillbaks till barndomen i ett svenskt flyktingläger. Tillbaks till en istäckt sjö och det ögonblick som, återigen, fick hans värld att rämna. I åtta år filmade regissör Knutte Wester sin vän Gzim. Westers berättelse är en baklängeshistoria om vänskap, förlust och behovet av att passa in.