
Pontus Hultén och Moderna Museet, bokserie Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet
Böckerna: Pontus Hultén och Moderna Museet
Pontus Hultén och Moderna Museet. De formativa åren
Forskningsprojektets första bok, ”Pontus Hultén och Moderna Museet. De formativa åren” (2017) fokuserar på åren från 1956 och fram till mitten av 1960-talet och presenterar, förutom ett förord av Daniel Birnbaum och en introduktion, fem nyskrivna artiklar om utställningarna ”Den inre och den yttre rymden” (1965–66) och ”Rörelse i konsten” (1961), avantgardefilm-festivalen ”Apropå Eggeling” (1958), om Pontus Hulténs nära vänskap och samarbeten med konstnärerna Sam Francis och Claes Oldenburg, samt den pedagogiska verksamheten under museets inledande år utifrån tre utställningar.
Förutom dessa fem artiklar finns en tidigare opublicerad text av Pontus Hultén själv från 1962, där han formulerade hur han önskade att det moderna konstmuseet skulle drivas.
Boken ger inblick i hur Pontus Hultén i ett tidigt skede kom att utforma sin roll som museidirektör och utställningsmakare. Antologins texter ger sammantaget en bild av hur ett modernt museum i Europas nordliga periferi både växer fram och etableras på en internationell konstscen.
Köp boken i Moderna Museet Butiken: Pontus Hultén och Moderna Museet. De formativa åren

Pontus Hultén och Moderna Museet. De formativa åren (2017)
Redaktör: Anna Tellgren
Formgivare: Karl Stefan Andersson
Kapitel 1. Förord och introduktion (pdf)
Kapitel 2. Den inre och den yttre rymden. Rörelse i konsten under omprövning, Patrik Andersson (pdf)
Kapitel 3. Rörelse i konsten. En utställnings olika lager, Anna Lundström (pdf)
Kapitel 4. Apropå film. Om rörlig bild på det moderna konstmuseet, Jimmy Pettersson (pdf)
Kapitel 5. Sam Francis och Claes Oldenburg. Två amerikanare, Annika Gunnarsson (pdf)
Kapitel 7. Hur vill man att ett museum för modern konst ska fungera? Pontus Hultén (pdf)
Kapitel 8. Utställningar på Moderna Museet under de formativa åren och personregister (pdf)
Pontus Hultén och Moderna Museet. Från Stockholm till Paris
”Pontus Hultén och Moderna Museet. Från Stockholm till Paris” (2023) är forskningsprojektets andra bok och behandlar den senare perioden av Pontus Hulténs tid vid Moderna Museet, från mitten av 1960-talet fram till 1973. Dessutom studeras ett antal av de projekt han arbetade med när han lämnat Moderna Museet, som är väl representerade i Pontus Hulténs arkiv.
Efter ett förord av Gitte Ørskou följer en längre inledning som gör nedslag i utställningarna ”Andy Warhol” (1968), ”Bernd och Hilla Becher” (1970), utställningarna med Joseph Beuys och Günter Uecker, samt ”Utopier och visioner 1871–1981” (1971). Därefter behandlas i de följande kapitlen utställningarna ”Hon – en katedral” (1966) på Moderna Museet i Stockholm och ”The Machine As Seen at the End of the Mechanical Age”, som Hultén producerade 1968 för The Museum of Modern Art i New York.
Innehållet i Pontus Hulténs boksamling analyseras och den avslutande artikeln handlar om konstskolan Institut des Hautes Études en Arts Plastiques (IHEAP) i Paris. Till detta publiceras en intervju med Pontus Hultén från 1971 i den franska konsttidskriften Opus International, där han reflekterade över framtidens museum.
Köp boken i Moderna Museet Butiken: Pontus Hultén och Moderna Museet. Från Stockholm till Paris

Pontus Hultén och Moderna Museet. Från Stockholm till Paris (2023)
Redaktör: Anna Tellgren
Formgivare: Karl Stefan Andersson
Kapitel 1. Förord och introduktion (pdf)
Kapitel 2. Hon – en katedral. Esoteriska teman och förmedling, Ylva Hillström (pdf)
Kapitel 4. Pontus Hulténs boksamling. Böcker som konst och konst i bokform, Annika Gunnarsson (pdf)
Kapitel 6. Mot framtidens museum, Yann Pavie (pdf)
Kapitel 7. Utställningar på Moderna Museet 1966–1973 och personregister (pdf)
Pontus Hultén och Moderna Museet
Intresset för Pontus Hultén (1924–2006) och hans verksamhet har under de senaste åren ökat markant. Internationellt pågår mycket forskning …
Pontus Hultén och Moderna Museet

Symposium: LOSE YOURSELF!
Symposiet ”LOSE YOURSELF! A Symposium on Labyrinthine Exhibitions as Curatorial Model” 3 februari–4 februari 2017 på Stedelijk Museum …
A Symposium on Labyrinthine Exhibitions as Curatorial Model

Att minnas ”Hon – en katedral”
Utställningen ”Hon – en katedral” visades på Moderna Museet 4 juni–4 september 1966 och är ett av de mest omtalade och omskrivna i museets …
Att minnas ”Hon – en katedral”

Symposium: Utopier och visioner
Hur lever den mytomspunne museimannen Pontus Hulténs visioner vidare på dagens konstinstitutioner? Välkommen till ett heldagssymposium om Pontus …
Om arvet efter Pontus Hultén och hans tid

Publicerad 10 november 2016 · Uppdaterad 30 april 2025