
Pontus Hultén i utställningen The Machine på MoMA i New York, 1968 Foto: Ad Petersen © Ad Petersen
Utopier och visioner
Om arvet efter Pontus Hultén och hans tid
18.11 2022
Stockholm
Utopier och visioner: Om arvet efter Pontus Hultén och hans tid
Symposium
Datum
Fredag 18 november 2022
Tid
Kl 10.15–17
Plats
Auditoriet, plan 2
Språk
Engelska
Pris
Fri entré. Anmälan krävs.
Kontakt: Karin Malmquist, intendent
På den gamla skjutbanan bakom det som en gång var flottans fängelse på Skeppsholmen visades sommaren 1971 utställningen ”Utopier och visioner 1871 – 1981”. Utifrån ett antal utopiska situationer, med början i Paris-kommunen 1871, presenterades ett brokigt material kring kommunens vardagsliv, arkitekten Buckminster Fullers Världsspel och frågor kring framtidens kommunikationer.
Utställningen har gått till historien inte minst för den halvklotformade dom som byggdes upp och där konstnären Moki Cherry och jazzmusikern Don Cherry bjöd på musik, dekor, kläder och framträdanden under hela sommaren.
”Utopier och visioner” var ett av Pontus Hulténs många initiativ och utställningsprojekt under hans år som medarbetare och chef vid Moderna Museet i Stockholm. Det speglar hans grundläggande syn på konsten som en del av det omgivande samhället och konstnärernas frihet. Konstmuseets uppgift var att skapa en plats för konstens alla uttryck.
Under hela dagen den 18 november kommer tidigare medarbetare till Pontus Hultén, curatorer, forskare, författare och konstnärer, genom föreläsningar och diskussioner, vända och vrida på arvet från Pontus Hultén och det mytomspunna 1960-talet. Hur lever Hulténs visioner vidare på dagens konstinstitutioner? Hur kan hans curatoriella gärning beskrivas? Vilka förväntningar finns på det moderna konstmuseet i framtiden?
Medverkande
Karen Archey, curator med ansvar för internationell konst på Stedelijk Museum i Amsterdam och författare till ”After Institutions” (2022).
Claes Britton, journalist, författare och creative director, aktuell med boken ”Pontus Hultén. Den moderna konstens anförare. En biografi” (2022).
Marta Edling, professor i konstvetenskap vid Södertörns högskola, som för närvarande forskar om nordiska konstnärliga samarbeten 1945–1989.
Andreas Gedin, konstnär och författare till boken ”Pontus Hultén, Hon & Moderna” (2016).
Annika Gunnarsson, fil. dr och intendent för teckning och grafik vid Moderna Museet
Ylva Hillström, fil. mag. och intendent för förmedling vid Moderna Museet
Jean-Hubert Martin, curator och konsthistoriker samt tidigare medarbetare till Pontus Hultén, chef för Centre Pompidou 1987–1990 och därefter flera andra konstmuseer.
Håkan Nilsson, professor i konstvetenskap vid Södertörns högskola och under många år konstkritiker vid Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.
Anna Tellgren, fil. dr, intendent för fotografi och forskningsansvarig vid Moderna Museet
Sophie Tottie, konstnär, professor vid Konsthögskolan (KKH) i Stockholm 2012–2022 och student vid Institut des hautes études en arts plastiques (IHEAP) i Paris.
Kim West, kritiker och forskare, publicerade 2017 sin avhandling ”The Exhibitionary Complex. Exhibition, Apparatus, and Media from Kulturhuset to the Centre Pompidou, 1963–1977”.
Annika Öhrner, docent i konstvetenskap vid Södertörns högskola, med ett forskningsintresse som rör utställningsanalys och kulturell överföring under 1900-talet.
Läs mer om de medverkande här: Utopier och visioner – Medverkande
PROGRAM
10.15 Welcome address by Director Gitte Ørskou. Introduction by Anna Tellgren
10.30 Marta Edling: Getting ”the hang of it”. Translocal Collaborations Stockholm Paris 1944–1953
11.00 Annika Öhrner: Pop Art as Consolidation and Confirmation. Agency Considered through Two Exhibitions at Moderna Museet in the 1960s
11.30 Keynote
Jean-Hubert Martin: Cold War and Freedom of Expression
12.00 Jean-Hubert Martin in conversation with Claes Britton.
12.30 Lunch
13.45 Kim West: Pontus Hultén, the Art Workers’ Coalition, and the Idea of the Museum
14.15 Pontus Hultén and the Artists
Conversation between Andreas Gedin, Ylva Hillström and Sophie Tottie
15.00 Coffee
15.30 Keynote
Karen Archey: After Institutions
16.00 On the Legacy of Pontus Hultén and the Future of the Modern Art Museum
Panel discussion with Karen Archey, Claes Britton, Marta Edling, Andreas Gedin, Jean-Hubert Martin, Sophie Tottie, Kim West, Annika Öhrner and Gitte Ørskou
Moderator: Håkan Nilsson
17.00 Visit in the Pontus Hultén Study Gallery. Introduction by Annika Gunnarsson


Forskning
Forskning inom utställningshistoria och curatorns roll har ökat under de senaste decennierna. Det har lett till att Moderna Museet kontinuerligt får ett stort antal förfrågningar till arkiv och samling från forskare i och utanför Sverige.
Intresset för Pontus Hultén och hans praktik har framför allt handlat om de legendariska formativa åren, men har nu gått in i en ny fas, där hans fortsatta verksamhet och kontaktnät analyserats ingående i flera omfattande studier och avhandlingsprojekt. Ett av de senaste bidragen i litteraturen kring denne omtalade museiman är journalisten och författaren Claes Brittons bok ”Pontus Hultén. Den moderna konstens anförare. En biografi” (2022) utgiven av Albert Bonniers Förlag.
Moderna Museet har drivit forskningsprojektet Pontus Hultén och Moderna Museet – forskning och förmedling utifrån en konstsamling, ett arkiv och en boksamling, vilket har resulterat i ett antal symposier, program, samt två publikationer ”Pontus Hultén och Moderna Museet. De formativa åren” (2017) och ”Pontus Hultén och Moderna Museet. Från Stockholm till Paris” (2022).
Om Pontus Hultén
Pontus Hultén (1924–2006) var verksam vid Moderna Museet mellan åren 1958 och 1973. Med sina internationella kontakter byggde han under sin tid som chef upp en unik samling av modern konst. Med utställningar som ”Rörelse i konsten” (1961) ”Hon – en katedral” (1966), ”Andy Warhol” (1968) och en experimentell programverksamhet med performance, film och samtida musik, befäste han museets position som spjutspets och vägledande för vad ett modernt konstmuseum kan vara.
Erfarenheterna från Moderna Museet fanns med i bagaget när han 1973 utnämndes till chef vid Musée national d’art moderne vid Centre Georges Pompidou i Paris där han stannade fram till 1981. Han innehade därefter, under kortare och längre perioder, olika chefspositioner vid Museum of Contemporary Art i Los Angeles, Palazzo Grassi i Venedig, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland i Bonn och Museum Jean Tinguely i Basel.
Parallellt byggde han upp och ansvarade för utbildningen vid Institut des hautes études en arts plastiques (IHEAP) som drevs i Paris mellan åren 1988 och 1995. Från 1997 arbetade Hultén med att planera museet Vandalorum i Värnamo, där han också producerade utställningen ”Den sanna historien om Vandalerna” (2001).
Hultén donerade 2005 sin egen konst- och boksamling samt sitt personliga arkiv till Moderna Museet.
Forskning på Moderna Museet
I Moderna Museets uppdrag ingår att bedriva forskning och att öka förståelsen och intresset för samtida och modern konst, samt att vetenskapligt …
Forskning på Moderna Museet

Pontus Hultén och Moderna Museet
Forskning och förmedling utifrån en konstsamling, ett arkiv och en boksamling. …
Pontus Hultén och Moderna Museet
