Konstverket Symphonie diagonale av Viking Eggeling

Viking Eggeling, Symphonie diagonale, 1924

Fredagar i Dansmaskiner

Med utgångspunkt i ett av verken i utställningen Dansmaskiner föreläser forskare och lärare i estetik vid Södertörns högskola, Institutionen för kultur och lärande.

FREDAG 14 MARS KL 17-18

Kim West talar om Sonia Delaunay-Terk, Skiss till katalogomslag. Självporträtt, 1916. (Couverture de l´exposition de Stockholm. Autoportrait.)

Den lilla oljemålningen, en skiss till ett katalogomslag för Delauney-Terks utställning på Nya konstgalleriet i Stockholm, gjordes ett par år efter att konstnären lanserat idén om ett ”simultant” poesi-måleri tillsammans med poeten Blaise Cendrars. De dynamiska formerna i det abstrakta självporträttet pekar förbi sin konstarts gränser, mot de nya skådespelens virvlande rörelser och den moderna stadens elektriska prismer.

FREDAG 4 APRIL KL 17–18

Axel Englund talar om Fernand Léger/Georges Antheil, Den mekaniska baletten, 1923-1924 (Le Ballet Mécanique).

Den mekaniska baletten är två verk, gjorda för varandra men inte sammanförda förrän 70 år senare. Fernand Legérs film och George Antheils komposition tillhör båda, inom var sitt medium, 20-talsmodernismens mest skandalomsusade och epokgörande verk. Genom dansens visuella och klingande figurer utforskar de kontaktytorna mellan människokroppen och maskinen.

FREDAG 25 APRIL KL 17–18

Cecilia Sjöholm talar om René Clair, Mellanakt, 1924 (Entr´acte).

René Clairs film – som han själv kallade för ”visuellt babbel” – väver sömlöst samman konstarterna. I detta dadaistiska mästerverk, som visades ”mellan akterna” av Ballet Suédois 1924 i Paris, samlas några av modernismens mest framstående namn. I fokus står en kvinna med mustasch. Varför dansar hon?

Mer om utställningen