MMP: Tobias Rehberger

29.8 1998 – 27.9 1998

Stockholm

Under 90-talet har Tobias Rehberger blivit en av Tysklands mest omtalade konstnärer med bl a installationer, skulpturer och grafisk formgivning som förenar funktion och njutningsfull utformning. Han intresserar sig för mötet mellan konstnärliga attityder och sociala aktiviteter och resultatet blir ofta konceptuell design för sociala sammanhang.

Den iögonenfallande stil som konstnären favoriserar har tydliga referenser till 60- och 70-talsdesign – den andas rymdålder och optimism, glädje och ibland en smula hedonism.

Många av Tobias Rehbergers verk utformas med tanke på bokstavlig användning i såväl offentliga som privata miljöer. För Moderna Museet Projekt gör han det nya verket ”JP005 (Model for a Film)”, en biograf för en person som byggs upp i Prästgården. Den utgör första delen av en ”baklängesfilm” där konstnären för att bryta upp filmberättandets stereotypi steg för steg skapar en film från slutet. Istället för att börja med det som brukar vara det första steget – intrigen – inleder han sitt filmprojekt med det som vanligtvis kommer sist i processen, nämligen platsen för filmens visande. Biografen är utformad för en ensam betraktare, med endast ett säte, men utan bild på filmduken.

”JP005 (Model for a Film)” kan förstås som Tobias Rehbergers inlägg i diskussionen om film i den samtida konsten. Snarare än att fokusera film som teknik eller semiotisk apparat, belyser och problematiserar han filmen som form för berättande. Förutom att den film som han skapar i ”JP005 (Model for a Film)”, och i följande utställningar, testar möjligheterna för en annorlunda narrativ struktur, omvandlas till exempel filmbetraktandets kollektiva karaktär här till en individuell upplevelse. Modellen som uttrycksform har figurerat ofta hos Rehberger – bland annat skalmodeller i litet format av den första Dokumentas museimöbler och av typiska nonfigurativa skulpturer som finns invid entrén till stora företag (corporate sculpture)- men den har också använts som ett redskap för idébaserade experiment.

Det ligger nära till hands att läsa in Tobias Rehbergers verk i den kontextuella konsten och dess interaktivitet och situationskaraktär, dess återupprättande av autenticitet och uppriktighet. Han etablerar relationer och bjuder in till samarbete, uppmärksammar individer och deras önskemål och erfarenheter på ett sätt som leder tankarna till klassisk humanism. Men hans arbeten kan samtidigt förstås som del av den nya bildmässighet där ett estetiskt överskott välkomnas och odlas på ett sätt som inte är helt olikt Matisses ”joie de vivre”.

Tobias Rehberger är född 1966 i Esslingen och bor idag i Frankfurt och Berlin. Han har nyligen haft en separatutställning på Kunsthalle Basel och är just nu aktuell på den europeiska biennalen Manifesta 2 i Luxemburg.

Utställningskommissarie: Maria Lind