Loony in the Sky

Loony in the Sky with DJs extended remix installation

Ett möte mellan konst och klubbmusik äger rum i Prästgården – utan ett enda ljud. Den norske konstnären Tor Magnus Lundeby uttrycker klubbmusikens grepp och begrepp, dimensioner och variationer, i visuell form i sin installation. Projektet är en ”remix” av en av hans egna målningar ”Loony in the Sky with DJs”. Det vill säga, en ny version av ett original, i analogi med klubbkulturens lika oförskräckta som experimentella behandling av originalmusik.

På samma sätt som det kan vara svårt att urskilja ett ”originalspår” i en ”remix” när det gäller musik, så är det lika knepigt att göra det i Tor Magnus Lundebys projekt. Och det är inte heller det som är huvudsaken – varken i klubbmusiken eller i Lundebys konstnärskap. Installationen ska inte ses som en rak utveckling från ett original till abstraktioner av den, påpekar konstnären, utan vill hellre att vi rör oss fritt fram och tillbaka mellan de olika delarna. Klubbmusiken växte fram i en subkultur i början av 90-talet och inkluderade bland annat musik som house, ambient och techno, med epicentrum i London och New York. Utmärkande för klubbkulturen är att det kreativa uttrycket skapas av DJs och musikproducenter. Med deras handlag återuppstår originalmusik i en ny tappning – en ”remix” – och fyller dansgolven. Klubbkulturen har numera nått en bredare publik och det gör också Tor Magnus Lundebys arbete mer tillgängligt än vad det skulle varit för exempelvis tre år sedan, menar han själv.

Lundebys projekt innehåller nya visuella former av målningen ”Loony in the Sky with DJs” liksom av den Berlinbaserade skivetiketten Bungalow. Bungalow drivs av två entusiaster som åker världen runt för att plocka upp mer eller mindre okända förmågor; DJs, producenter och musiker. Etikettens inriktning på en slags experimentell och putsad garagemusik är ännu ett exempel på de otaliga varianterna inom klubbgenren. Lundebys intresse för Bungalow väcktes av dess grafiska symbol liksom etikettens koncentration på en smal och närmast okommersiell musikstil.

I installationen ingår förutom ”originalverket” också ”The Bungalow Wall of More or Less Fame”, åtta monokroma målningar, två så kallade turn tables (DJ bord där skivspelarna är placerade), en liten motorväg med lastbilar på, ett hotell för CDskivor, en skivaffär med självbetjäning och en hemsida. ”The Bungalow Wall of More or Less Fame” består av 150 stycken ”porträtt” av producenter, musiker och DJ:s som är knutna till Bungalow. Här finns bland andra ”Helen Love”, ”Havanna Exotica” och svenska ”Doktor Kosmos” svävande på små moln i en ljusblå rymd. De monokroma målningarna på väggen mitt emot är en förlängning av färgerna i Bungalows symbol och återfinns på flera ställen i hela installationen. CD-hotellet är en ”remix” av en skivhylla och ett japanskt så kallat box-hotell. CD-samlingarnas ryggar har transformerats till sammetsränder på hyllplanen, redo att ta emot skivor för natten eller längre.

I rummet finns också två objekt som för tankarna både till tvillingtornen på Manhattan, New York, och klubbmiljöns turn tables. Motorvägen är en imaginär väg för Tor Magnus Lundebys olika projekt samt personliga musiksmak.

Skivaffären är en ”self sevice DJ-shop”, en affär med självbetjäning för DJs och andra samlare. Här kan publiken bläddra i ”fanzines”- små specialinriktade musiktidningar – och med hjälp av hemsidan färdas längs en motorväg för att besöka olika skivbolag. Här finns också Tor Magnus Lundebys multipel till försäljning; en CD skiva som på sedvanligt sätt presenteras i en tilltalande förpackning. Men denna gång är CDn lika läcker som ospelbar; en skiva av tjock transparent orange plast. Detta märkliga ting innehåller installationens grundläggande idé: klubbmusikens ”remix” i konstnärens version.

Mer om utställningen