MMP: Tor-Magnus Lundeby

4.2 2000 – 2.4 2000

Stockholm

Korsbefruktningarna mellan bildkonst och musik har en gammal historia. En av de konstnärer som under de senare årens upplösning av gränsen mellan konstarterna, den s k cross-over tendensen, låtit sig influeras av klubbmusiken är den norske konstnären Tor-Magnus Lundeby.

Speciellt för Moderna Museet Projekt gör han en ny installation i Prästgården med titeln ”Loony in the Sky with DJs: extended remix installation”. Det är en installation som förhåller sig direkt till DJ- och klubbkulturen, utformad som en en intim skivbutik för DJ Loony. DJ Loony är en av de 132 figurerna i den psykedeliska målning från 1997 som både är utgångspunkt för och ingår i installationen.

Utöver målning ”Loony in the Sky with DJs” består installationen även av dummy-CDs, en CD-hylla utformad som en modell av ett japanskt boxhotell, en svit om åtta monokroma målningar samt en vägg med figurer som alla representerar det Berlinbaserade skivbolaget Bungalows artister. I ett angränsande rum finns en dator på ett specialbyggt bord där besökarna själva kan orientera sig både bland olika skivbolag.

Precis som CDs och singlar ges ut med olika mixar baserade på en originalversion låter Tor-Magnus Lundeby installationen innehålla olika delar, eller stationer, som mer eller mindre vrider på originalversionen. Huvudmålningens armada av fantasifulla rymdfarkoster återkommer t ex som enskilda figurer på en av väggarna i rummet. I dummy-CDn, vars omslag pryds av målningen, finns fotokopior av konstnärens målningar och skisser till dem. Hans egna arbeten mixas också med technokulturens visuella och andra referensramar. Kopplingarna mellan konstnärens verk och ambientscenen är till och med så täta att Bungalow ska lansera ”Loony in the Sky with DJs” på sin hemsida i månadsskiftet januari-februari. www.bungalow.de

Den visuella fantasin i Tor-Magnus Lundebys bildvärld är stor och motivenkan hämtas från såväl TV-spel som stjärnbilder. Han pendlar mellan figuration och nonfiguration när han låter Star Wars möta Skansens terrarium. Titlarna lånar han ofta från låttexter och skivomslag. Tekniken med tuschpennor och passare hör snarast hemma i pojkrummet. Estetiken känns igen från hans egen barndom, det sena 60-talet och tidiga 70-talet, med färgrikedom och dekorativ tydlighet, hedonism och eskapism. En av hans stora tuschteckningar, Monstropolis från 1998, liknar på avstånd ett monsteransikte men visar sig vid närmare betraktande vara en detaljerad karta över en gigantisk stad. Samtidigt som perspektivet ofta är rymdens har hans målningar drag av privata, inre bilder.

Tor-Magnus Lundeby är född 1966 i Fredrikstad i Norge, där han nyligen hade en separatutställning på Östfold Kunstnersenter. Han är för tillfället bosatt i Helsingfors.

Utställningskommissarie: Maria Lind

Mer om utställningen