Andy Warhol och Pontus Hultén från utställningen i Stockholm 1968.

Andy Warhol och Pontus Hultén från utställningen i Stockholm 1968. Foto: Nils-Göran Hökby

Biografi Andy Warhol

Andy Warhol föds i Pittsburgh den 6 augusti 1928 som Andrew Warhola. Han är den tredje sonen till Andrej och Julia Warhola, som utvandrat till USA från Miková i dagens Slovakien på gränsen mot Polen.

Warhol växer upp i en miljö som genom språk, kultur och religion befinner sig i det amerikanska samhällets utkant. Han lär sig engelska först i skolan. Hans familj tillhör en liten rutensk församling och därmed en unierad (katolsk) kyrka med en nästan ortodox liturgi.

Nervsjukdomen korea (danssjuka) tvingar honom att som barn tillbringa mycket tid i hemmet, där han sysselsätter sig med seriehäften, målarböcker och trickfilmer. Han är fascinerad av den klassiska Hollywoodfilmen och börjar samla kort med autografer. Från sin beundrade åttaåriga Shirley Temple får han ett foto med en personlig tillägnan: ”Till Andrew Worhola, Från Shirley Temple”.

Familjen Warhola lever under enkla förhållanden. Fadern är tillfällighetsarbetare, bland annat på en byggfirma. Han dör redan 1942.

Fotografi av Andy Warhol 8 år
Andy Warhol 8 år, 1936 © The Andy Warhol Museum, Pittsburgh Founding Collection Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc
Foto av Andy Warhol
Andy Warhol, 1964 Foto: David McCabe © The Andy Warhol Museum, Pittsburgh Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts

I skolan uppmärksammas Andys begåvning för teckning, vilket leder till att han under flera år gratis kan gå på konstkurser på det välrenommerade Carnegie Museum.

Warhol studerar ”pictorial design” på Carnegie Institute of Technology 1945–49. Vid sidan om studierna arbetar Andy Warhol som dekoratör på varuhuset Joseph Horne´s.

Warhol fascineras av författaren Truman Capote och ägnar en serie teckningar åt honom. På ett foto imiterar han Capotes berömda pose på omslagsbilden till romanen Other Voices, Other Rooms (Andra röster, andra rum, 1948).

Warhol reser vid olika tillfällen till New York och flyttar 1950 till Upper East Side på Manhattan. 1952 flyttar hans mor efter och bor sedan hos honom.

Jordan Crandal: Do you look at yourself in the mirror? Andy Warhol: No. It's too hard to look in the mirror. Nothing's there."

Parallellt med en beundran för stjärnorna utvecklar Warhol ett missnöje med sin egen yttre uppenbarelse. Det kommer till uttryck i retuscherade foton och driver honom att låta skönhetsoperera näsan och bära peruk.

Warhols osäkerhet rörande den egna identiteten framkallade tidigt en iscensättning och kamouflering av den egna personen och en lust att inta poser. Även i detta kan Capote ha varit förebilden: i romanen Other Voices, Other Rooms (1948) skickar Capote sin huvudperson – sitt alter ego – till den amerikanska Södern för att bli vuxen och upptäcka sin (homosexuella) identitet. Överlagringen av den egna personen med en konstnärlig image förblir ett centralt tema för Warhol livet ut.

I kraft av sin äregirighet och innovativa stil blir Warhol under 50-talet snabbt en av de mest framgångsrika reklamgrafikerna i New York.

1955 anställer han sin första assistent, Nathan Gluck. Och 1957 grundar han Andy Warhol Enterprises.

Warhols teckningar visas nu också på gallerier. Hans karakteristiska upphävande av gränsen mellan reklam och konst äger rum på utställningar som The Golden Slipper Show, or Shoe’s Shoe in America.


Andy Warhol
Cow, 1971
© The Andy Warhol Museum, Pittsburgh Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc


1961–62 tillkommer de första serierna Dollar Bills, Coke Bottles och Campbell’s Soup Cans. Med dem blir Warhol snabbt känd som konstnär. Med fotoförlagor skapar han vid denna tid också sviten Disaster och sina första Marilyns. 1963 hyr Warhol en gammal brandstation på Upper East Side som sin första ateljé och anställer Gerard Malanga som assistent.

I januari 1964 hyr Warhol ett våningsplan i en industribyggnad på 47:e gatan och kallar den The Factory. En annan, ny assistent, Billy Linich (som senare blir Billy Name) klär våningens väggar med silverfolie. 1964 uppstår Warhols Boxes, repliker av tvättmedels- och livsmedelsförpackningar, av vilka Brillo Box blir den mest berömda. Upprepningen och reproduktionen blir de viktigaste inslagen i Warhols konstnärliga metod.

Snart blir Silver-Factory känt för sina partyn, konserter, performances och filmvisningar och spelar fram till 1968 en viktig roll i New Yorks natt- och kulturliv. Lokalen blir scen och livsform inte bara för Warhol utan också för allt fler stamgäster som alla spelar sin särskilda roll där. Bland dem kan nämnas curatorn Henry Geldzahler och ljussättaren Billy Name.

Warhol spelar 1963 in sin första film Sleep med en 16 mm Bolex-kamera. Den använder han också för sina Screen Tests, av vilka det fram till i dag finns 472 stycken kända. I dessa filmiska porträttsittningar, som genomfördes med besökare på The Factory mellan 1964 och 1966, dokumenterar Warhol hur kamerans närvaro påverkar hans försökspersoners beteende när de uthärdar fyra minuter framför det ”mekaniska ögat”.

I always suspected that I was watching television instead of living life"

I och med bytet till en Auricon-kamera intensifieras filmarbetet. Nu skapas filmer som Empire och Henry Geldzahler. Mellan 1963 und 1968 gör Warhol 160 filmer, efter vad som hittills är känt.

Under utställningen av Flower-bilderna i Paris 1965 förklarar Warhol för publiken att han ska sluta måla och i stället ägna sig åt film. Samma år väcker hans retrospektiv på Institute of Contemporary Art i Philadelphia så stor uppmärksamhet att konstverken måste tas ner från väggarna för att räddas under den fullpackade vernissagen.

Warhol experimenterar under denna tid också med olika fotografiska tekniker. Han använder den nya kameran Kodak Instamatic (1960-talet), som ger dubbla ”bonusfoton” som belöning för trohet. Samtidigt arbetar han med foton från fotoautomater. Dessa bildserier påminner om filmremsor och tjänar bland annat som förlagor till porträtt i screentryck.

Jämte sin egen konstnärliga verksamhet är Warhol producent för bandet The Velvet Underground. 1966 organiserar han multimediaspektaklet Explosive Plastic Inevitable och ställer ut sina installationer Silver Clouds och Cow Wallpaper hos Leo Castelli.

I juni 1968 blir Warhol utsatt för ett livsfarligt attentat på den andra Factory. Förövaren är den psykiskt förvirrade Valerie Solanas, som medverkat i hans film I a Man¤.

Warhols upptagenhet med sin egen kropp och bilden han presenterar av sig själv är två sidor av samma mynt. 1968 arrangerar Moderna Museet i Stockholm den första stora retrospektiva Warholutställningen i Europa, som sedan går vidare till Stedelijk Museum i Amsterdam.

Andy Warhol blir själv föremål för andra konstnärers arbete. Genom åren sitter Warhol modell för otaliga fotografer – okända likväl som kända. 1968 poserar han för en serie i New York Times. Från och med 1970-talet tar Warhol uppdrag för att visa kläder. I slutet av 1970-talet börjar Vincent Fermont producera en serie nyskapande tv-program – med en konstnärlig idé av Warhol – där man bevakar mode, film, glamour och vardagslivet.

Alltsedan 1965 spelar Warhol in scener och samtal med en kassettbandspelare som han kallar ”my wife”. Även böcker som THE Philosophy of Andy Warhol och a: a novel bygger på bandupptagningar. Filmtidskriften inter/View grundad 1969 utvecklas snart till en societetstidning där det tydligt framgår att Warhol har en särskild fäbless för det inspelade samtalet. I Factory Diaries dokumenterar Warhol från och med 1970 händelser av vitt skilda slag på video. 1972 dör Warhols mor, som han bott tillsammans med på Manhattan fram till hennes död.

Även polaroidfotografiet rimmar med Warhols förkärlek för enkla och hanterliga former. Han använder det bland annat till förstudier till beställningsporträtt och till självporträtt . Med stöd av MIT (Massachusetts Institute of Technology) strävar han i Boston mot den yttersta gränsen för denna teknik och tar en jättelik polaroidbild av sitt eget ansikte (89 x 63,5 cm) med en stationär kamera stor som ett rum.

Warhol låter sig från och med 1970-talet bokas som modell och blir en välbetald reklampelare för bland annat en investmentbank. Efter en konstnärlig idé av Warhol börjar Vincent Fremont mot slutet av 1970-talet producera en rad nyskapande TV-shower om mode, film, glamour, konst och diverse vardagliga ting.

Den 22 februari 1987, dör Warhol av komplikationer efter en gallblåsoperation.

Dying is the most embarrassing thing that can ever happen to you, because someone's got to take care of all your details"

Mer om utställningen