Malin-Elgan-koreografi_F_Asa-Lunden_1085x1500 Definitions and Facts av Malin Elgán på
Moderna Museet, 2015
Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Ett koreografiskt verk av Malin Elgán

Malin Elgáns föreställning Definitions and Facts visas för första gången som färdigt verk i samband med utställningen Efter Babel. Med dansarna Polina Akhmetzyanova och Pär Andersson har Elgán skapat ett verk som är baserat på tidigare researchmaterial och dansens tidsliga aspekter.

Definitions and Facts kretsar kring förhållandet eller icke-förhållandet mellan koreografi och dokumentation i syfte att diskutera frågor om perception. Via stegen opererar dansarna i tid och problematiserar därigenom dansens synliggörande och dess relation till utställningsrummet. Projektet återanvänder dokumentations- och researchmaterial från en tidigare process.

Arbetet med Definitions and Facts började redan våren 2013 då Malin Elgán hade ett konstnärligt residens i New York vid dansorganisationen Movement Research. Under vistelsen samarbetade Elgán med den amerikanska dansaren Sarah Beth Percival vilket resulterade i en visning på den legendariska eventscenen Judson Church i New York. Processen fortsatte sedan hösten 2014 i Stockholm och det färdiga verket visas alltså nu i utställningen Efter Babel.

Om Malin Elgán

Malin Elgáns konstnärliga arbete innehåller en specifik och samtidigt brokig och expanderad koreografisk praktik. Hennes verk består av olika media, ämnen, rörelser och former; som radioprogrammet Prata lite, så kollar vi, 2012, träföremål och orkestrars rörelser i Trästycket, 2011, eller naturdokumentärer och folkdanser i Storyboard, 2009 och Formen sa: gör, 2007. Malin Elgán låter inte dansen begränsa sig till vissa rörelser och platser utan sätter gärna in den i nya sammanhang för att möjliggöra fler betydelser och läsningar.

Malin Elgán är koreograf, bosatt i Stockholm och verksam både nationellt och internationellt. 2013 belönades hennes koreografiska praktik med Birgit Cullberg-stipendiet. Malin Elgán har även varit gästredaktör för konsttidskriften Paletten som den gången fick namnet Baletten. Hennes yrkesbana startade när hon arbetade som assistent åt allkonstnären Jan Fabre i Belgien 2002. Nu senast var hon aktuell med dansföreställningen och tillika kastanjettkonserten På spel som uppfördes på Dansens hus i februari 2015.

Dansare: Polina Akhmetzyanova och Pär Andersson
Ljud: Sophie Helsing