Poetry will be made by all!

Curerat av Simon Castets och Hans Ulrich Obrist för 89plus med Kenneth Goldsmith, Luna Miguel och Giovanna Olmos.

Kreativiteten hos en generation född i en värld formad av internets globaliserande kraft står i fokus för den svenska upplagan av ”Poetry Will be Made by All!”.

Det är ett tillfälle för 89plus att bygga vidare på de undersökningar som startade i Zürich 2014 i samband med utställningen med samma namn som i sig var inspirerad av Moderna Museets banbrytande utställning  från 1969, Poesin måste göras av alla! Förändra världen! Det är dessutom en milstolpe i 89plus utgivningsprojekt ”1000 Books by 1000 Poets” med längre prosa och lyrik av författare från hela världen.

89plus har bjudit in poeter, konstnärer, författare, arkitekter, filmskapare, musiker, formgivare, koreografer, forskare och teknologer födda 1989 eller senare att delta i Poetry Will be Made by All! som ingår i Efter Babel.

I tornet av Simon Denny och Alessandro Bava visas videoverk av 89plus-konstnärer från hela världen. Konstverken som visas på skärm är gjorda av av: Sarah Abu Abdallah, Abdullah Al-Mutairi, Yollotl Alvarado, Darja Bajagić, Josh Bitelli, Domingo Castillo, Nina Djekić, Valia Fetisov, Emmanuel Iduma, Yuan Keru, Nicholas Korody, Nicholas Maurer, Felix Melia, Llewellyn Millhouse, Khun Minn Ohn, Adriana Ramić, Bunny Rogers, Muhammad Umar Saeed, Hugo Scibetta, Bogosi Sekhukhuni, Jasper Spicero, Laís Tavares, Philipp Timischl, Alexander Jackson Wyatt, Yu Youyou, Bruno Zhu.

Ett av videoverken presenteras här

Hugo Scibetta
Screen recording of a digital painting
08:14 min

Hugo Scibetta, Screen recording of a digital painting, 08:14 min

Statement:

My work for this screening is both the beginning of a new series but also a continuation of a painting study that I developed thanks to the 89plus Residency at Google Cultural Institute. In an attempt at going back to the gesture and the contemplative picture, I decided to continue my Google scanners archive study, to make it more complete. For that purpose I started a new series of video and canvas. One is the process and the other the result (in some ways). The video (process) is a component of slowness, and a test (thus it can fail) to find the pleasure of the gesture. Vacillating between accuracy and loosening, I used the maximum 5 minutes as a constraint.”

Poetry will be made by all! – 89plus After Babel Stockholm Sessions

Poetry will be made by all! Introduktion/Introduction

Poetry will be made by all! Klara Ström

Poetry will be made by all! Andrew Durbin

Poetry will be made by all! The Council for Grand Art

Se alla videoklipp från Poetry will be made by all!

Lördagen den 13 juni genomfördes framträdanden i utställningen Efter Babel av följande poeter:

Rachael Allen, Ho Rui An, Natalia Marina Fuentes Araya, Elis Burrau, Sophie Collins, Philip Berlim & Louise Dahl, Andrew Durbin, Robert Glück, Kenneth Goldsmith, Arvida Byström & Maja Malou Lyse, Yodit Girmay, Luna Miguel, Eileen Myles, George Nordmark, Giovanna Olmos, Claudia Pages, Bunny Rogers, Jesse Stecklow, Klara Ström, The Council for Grand Art.

Samtliga framträdanden finns dokumenterade och tillgängliga på en spellista på YouTube.

Nya röster inom projektet 89plus After Babel Sessions gör nedslag i utställningen under hela utställningsperioden. Namn och datum annonseras här vartefter de planeras.

Inför Poetry will be made by all! – 89 plus After Babel Stockholm Sessions

Den 9 juni kl 12–14 hölls ett panelsamtal i Moderna Museets kaffebar inför Poetry will be made by all! – 89plus After Babel Stockholm Sessions.

Medverkande: Alessandro Bava, Daniel Birnbaum, Simon Denny, Catrin Lundqvist, Ann-Sofi Noring, Hans Ulrich Obrist och Giovanna Olmos, samt nya röster från Stockholm 89plus Open Call.

Hans Ulrich Obrist, Simon Castets

Hans Ulrich Obrist och Simon Castets vid Internationalismus av Sarah Ortmeyer. I utställningen ‘Poetry Will be Made by All!’ på LUMA Westbau, Löwenbräukunst, Zürich, 2014 © Sarah Ortmeyer. Foto: Sangwoo Lee

Mer om utställningen