Landskapsvy. Person som går.

Anja Örn, Till minnet av en älv, 2018-2020 © Anja Örn Bildupphovsrätt 2023

Tidigare i Minibion

I Minibion visas verk ur Moderna Museets samling. Här kan du läsa om några av de verk som tidigare visats.

November 2023–april 2024

I essäfilmen ”Till minnet av en älv” av Anja Örn söker sig Örn till konsthistoriens naturskildringar för att finna dokumentation kring de försvunna vattendrag som blev verktyg i det svenska nationsbygget under tidigt 1900-tal.

Vem minns det vattenfall som stannat, den fors som tystnat? När älvarna i Norrbotten började byggas ut i industriell skala under det tidiga 1900-talet, manipulerades deras naturliga rörelser med fördämningar och betongdammar. Vid samma tid reste konstnärer söderifrån till Sápmi för att avbilda forsar och vattenfall.

Med ”Till minnet av en älv” begrundar Anja Örn priset för rikedomen som genererats av vatten i rörelse. Hon vänder sig till konsthistoriens naturskildringar för att finna dokumentation kring de försvunna vattendrag som blev verktyg i det pågående nationsbygget, och som också blivit en sorts minnesarkiv. Vilka var de som porträtterade älven, vems blick har format vårt gemensamma minne?

”Till minnet av en älv” är ett av de sammanlagt 373 nyförvärv som ingick i det omfattande förvärvsprojektet ”Svenska förvärv 2021”.

Av personliga skäl (28 min, 1972)

Madubuko Diakités ”Av personliga skäl” (For Personal Reasons) från 1972 skildrar en ung mans marginalisering och radikalisering i en tid då Svarta Pantrarna vann stöd i USA:s innerstäder, inte minst som reaktion på ett polisvåld med rasistiska förtecken.

Filmskaparen Madubuko Diakité (f. 1940) växte upp i Harlem, men kom till Sverige 1968 där han även blev verksam som människorättsjurist. Influerad av den franska nya vågen intresserade han sig för film som medel för politisk påverkan och social kontroll.

Diakité undervisade i revolutionärt filmskapande – strategier för att framvisa motberättelser mitt i verkligheten, med och bland de berörda människorna. Hans tv-dokumentär ”Det osynliga folket” (1972) är ett unikt dokument om svårigheterna för dåtidens nyanlända i Sverige, i synnerhet personer ur den afrikanska diasporan.

”Av personliga skäl” är ett av de sammanlagt 373 nyförvärv som ingick i det omfattande förvärvsprojektet ”Svenska förvärv 2021”.

Av personliga skäl
Madubuko Diakité, Av personliga skäl, 1973 Stillbild ur film. Foto: Madubuko Diakité

Close studies of Rome (7:23 min, 2017)

Med skulptur, video och installationer återkommer Oscar Furbacken (f. 1980) ofta till frågor om människans osäkra ställning i förhållande till sin omvärld. Vilka livsmiljöer kommer att bli kvar och vilka faller undan? Vad är kriteriet för en civilisation?

I ”Close studies of Rome” (7:23 min, loop) dyker Furbacken ned bland Roms antika skulpturer och stensättningar som befolkas av uråldriga arter av lavar, mossor och låga växter. Här, i sprickorna mellan natur och kultur, nutid och historia, utforskar han med närgången kamera livets oförtröttliga fortgång.

Filmen är den tredje delen av konstnärens pågående projekt ”Urban Microhabitats”, som undersöker skala, perception och tidslighet i vår omgivnings mikrolandskap.

”Close studies of Rome” (2017) är ett av de sammanlagt 373 nyförvärv som ingick i det omfattande förvärvsprojektet ”Svenska förvärv 2021”.

Close studies of Rome
Oscar Furbacken , Close studies of Rome, 2017 Bildupphovsrätt 2022

1.7 2020
Not Your Bitch visas i Minibion
Musikprojektet United Colors of Bitchaton drivs av en grupp konstnärer med bas i Los Angeles och Stockholm. Deras hiphop blandar ett skarpt feministiskt budskap med dräpande sarkasmer och lekfull kitsch. Se ”Not Your Bitch” (2014) i Minibion 16 juni–1 oktober 2020. Videoverket av United Colors of Bitchaton är ett nyförvärv till Moderna Museets samling.
I videoverket ”Not Your Bitch” (2014) är kopplingen till den amerikanska västkustens bling och gangstarap påtaglig. Här syns också tillhörigheten i en bildkultur som lånar, ställer samman och alstrar nya innehåll i ett övertänt flöde.

En av grundarna till United Colors of Bitchaton är den svenska konstnären Roxy Farhat, som i sina videoverk och performance återkommer till kritiken av en patriarkal, kapitalistisk samhällsordning. Hon lånar ibland uttryck och dramaturgi från företagsvärldens generiska presentationsteknik, som med den fiktiva konsultfirman Minimal Kompetens. I tidigare verk bearbetas ämnen som exil och assimilering, delvis genom den egna familjehistorien.

United Colors of Bitchaton, Not Your Bitch, 2014
Digital video, 02:57 min