MMP: Annika Eriksson

13.6 1998 – 16.8 1998

Stockholm

Varför samlar man sparbössor, fällknivar och barbiedockor? Eller bestick, TV-hägrar och Bruce Springsteen-skivor? Och hur går det till? Dessa frågor kan man få svar på i Annika Erikssons nya verk Samlare, gjort speciellt för Moderna Museet Projekt.

Annika Eriksson har ”samlat på samlare” och videointervjuat över 20 samlare i deras hem. På fem monitorer i utställningen kan man höra dem berätta om samlingarnas ursprung och framväxt. Tre söndagseftermiddagar under sommaren kommer dessutom s k ”samlarträffar” att arrangeras på gårdsplanen utanför Prästgården, i samarbete med samlarföreningen Nordstjärnan.

Samlande har redan tidigare figurerat i Annika Erikssons arbete: under två års tid fick hon tolv postpaket från sin mamma, innehållande det mesta som en traditionell hemmafru kan tänkas behöva, bl a kakformer, recept, disktrasor, rengöringsmedel och julpynt. Hon har samlat dessa små ”kollektioner” under titeln Tolv paket från min mamma (1993-95). De flesta av hennes verk tillkommer i samarbete med andra och tar lång tid att förbereda. De två videoinstallationerna Köpenhamns Postorkester och Stockholms Postorkester skapades t ex i nära samarbete med de två orkestrarna som uppförde musikstycket Sour Time av gruppen Portishead, vald av konstnären. I verket Konstruktionen var det tre snickare som byggde en ”konstruktion” efter konstnärens rudimentära ritningar.

I hjärtat av Annika Erikssons konstnärskap finns ett intresse för mänskliga relationer, mellan kvinnor och män, unga och gamla, barn och föräldrar. Det handlar om sociala rollspel och makthierarkier. Utgångspunkten för hennes arbeten finns ofta i verkliga erfarenheter, i händelser som hon observerar och sedan omvandlar till lätt bisarra objekt, bilder, performances och situationer.

Annika Eriksson är född 1956 i Malmö. Hon har ställt ut separat på Andréhn-Schiptjenko i Stockholm (1996) och deltagit i grupputställningar som Nowhere på Louisiana (1996), Come and See Us ñ I am Curious på Independent Art Space i London (1996), Letter and Event på Apex Art i New York (1997) samt X-squared på Wiener Secession (1997). Just nu är hon aktuell med verket Die Silberlocken spielen die Bremer Stadtmusikanten, ett samarbete med den kvinnliga amatörteatergruppen Die Silberlocken inom ramen för utställningen Do all oceans have walls? i Bremen.

Mellan kl 12.00 och 15.00 söndagarna 14 juni, 12 juli samt 9 augusti arrangerar samlarföreningen Nordstjärnan och Annika Eriksson samlarträffar på gårdsplanen utanför Prästgården på Skeppsholmen.

I samband med varje Moderna Museet Projekt publiceras en dokumenterande katalog som finns tillgänglig kort efter öppningen.

Utställningskommissarie: Maria Lind