10 av de medverkande konstnärerna

Tänk om tar pulsen på samtidskonstens bruk av arkitektur och design som under det senaste årtiondet framstått som ett par allt mer förekommande arbetsmaterial för konsten. Tänk om har samlat trettio unga internationella konstnärer och konstnärsgrupper vars arbete förhåller sig till dessa systerdiscipliner. På olika sätt upprättar deras verk en dialog med erfarenheten av och föreställningen om vår formgivna och konstruerade omvärld. Tänk om kan beskrivas som ett forum för utforskandet av den här företeelsen och där samtal kring detta ämne pågår under hela utställningsperioden, bland annat i form av så kallade listen-ins.

Michael Elmgreen & Ingar Dragset

Michael Elmgreen, Ingar Dragset Michael Elmgreen, född 1961 i Danmark. Ingar Dragset, född 1969 i Norge, bor och arbetar i Berlin.

Michael Elmgreen och Ingar Dragset medverkan i Tänk om utgörs av en sorts byteshandel mellan dem själva som konstnärer och Moderna Museet som institution. De har tagit en av museets karaktäristiska bänkgrupper till sin lägenhet i Berlin och i gengäld försett museet med en entréskylt. På så vis vänder Elmgreen och Dragset på rollerna i förhållandet mellan konstnär och museum samt det privata och det offentliga. Men de har också sett till att båda parter fått det de saknade – själva kunde de äntligen möblera sitt hem och museet fick till sist en skylt vid entrén. Utbytet ingår i deras pågående serie av projekt, Powerless Structures, som bland annat utmanar konventioner i arkitektoniska och sociala strukturer och föreslår andra alternativ.

Apolonija Sustersic

Apolonija Sustersic Apolonija Sustersic är född 1965 i Ljubljana, bor och arbetar i Ljubljana och Amsterdam.

Suggestion for the Day är ett slags utflyktspaket som inkluderar en avgiftsfri utlåningsservice av fyra stadscyklar, vykort föreställande olika delar av Stockholm och en karta över staden där speciella platser är markerade och kommenterade i text. Platserna som valts ut är inga vanliga turistmål utan är på ett eller annat sätt ett intressant stoff för en debatt om stadsrummets utformning och betydelse. På så sätt ansluter verket på sitt eget vis till den pågående diskussionen om Stockholms stadsplanering. Apolonija Sustersic arbete involverar nästan alltid mänsklig aktivitet – publikens aktiva medverkan krävs alltså för att få verket att fungera. I museisammanhang tillhanda håller hon ofta ytterligare en oväntad och praktiskt användbar service för publiken. Den här gången handlar det om möjligheten att färdas genom och upptäcka staden Stockholm från ett annorlunda perspektiv.

Martin Boyce

Martin Boyce Martin Boyce är född 1967 i Glasgow där han bor och arbetar.

Martin Boyce är intresserad av hur betydelsen av det modernistiska formspråket har förändrats längs vägen från femtiotalets ideologiska klimat till dagens samhällsstruktur. Det är berättelsen om den massproducerade, väldesignade och billiga möbeln som transformeras till ett exklusivt samlarobjekt. Now I´ve Got Real Worry (1 och 2) är handgjorda skulpturala versioner av de förvaringsmoduler som en gång skapades av det legendariska designerteamet Charles and Ray Eames i femtiotalets Los Angeles. Martin Boyce har dessutom försett skulpturerna med skyltar av typen ”Private Property” som ska skydda egendom i ett samhälle som är allt annat än jämlikt. When Now Is Night är en tapet som sammanför ett typiskt femtiotalsmönster med nätstrukturen i vinjetten till Alfred Hitchcocks´s film North by Northwest. Verket fungerar som ett slags visuellt soundtrack till storstaden om natten och refererar till stadsmiljön som ett generiskt Metropolis.

Gunilla Klingberg

Gunilla Klingberg Gunilla Klingberg är född 1966 i Stockholm där hon bor och arbetar.

Gunilla Klingberg har i flera år arbetat med olika lågprisaffärers logotyper och det budskap de förmedlar. Hon undersöker bland annat hur det grafiska uttrycket får oss kunder att identifiera oss med en viss affärskedja och den kultur den representerar. Verket Sparspace använder billighetskedjan Sparlivs logotyp. Den har mångfaldigats i ett mönster som tycks suga in både sig själv och betraktaren i ett slags lockelsens och hotets gemensamma centrum. På så vis drar Sparspace innötningen och suggessionen av Sparlivslogotypen till sin absoluta spets. I en värld där det kommersiella budskapet sköljer över oss kan verket också betraktas som en slags motrörelse: de påtvingade logotyperna tuggas sönder och spottas ut i en annan tappning.

Tobias Rehberger

Tobias RehbergerTobias Rehberger är född 1966 i Esslingen, bor och arbetar i Frankfurt.

Tobias Rehberger har låtit konstruera ett litet kojliknande hus på plats i Moderna Museet. När utställningen Tänk om är över monteras huset ned för att transporteras och byggas upp igen på en plats i norra Thailand. Där upprättar konstnärskollegan, tillika markägaren, Rikrit Tiravanija, ett område ska hysa ett utvecklingsprojekt för risodling men också fungera som en mötespunkt för vänner och bekanta. Väggarna i husets tredje våning består av ett antal olikfärgade transparenta skärmar som kan flyttas runt efter behag. Byggnaden är egentligen fyra våningar hög men den nedersta pålkonstruktionen får vänta så länge som huset är på besök i museivärlden. Utformningen av verket tar avstamp i egenskaperna hos en tysk maträtt, ett japanskt intresse för relationen mellan ljus och mörker samt det faktum att huset byggs och visas i en del av världen för att sedan praktiskt användas i en helt annan.

Sarah Morris

Sarah Morris Sarah Morris är född 1967, bor och arbetar i New York och London.

I Sarah Morris film AM/PM rör sig kameran i ett storstadslandskap som gjort sig av med gränsen mellan dag och natt – närmare bestämt spel- och nöjesstaden Las Vegas. Här har kapitalistiska intressen skapat en artificiell värld där människor och fordon rör sig i ett evigt flöde av tid. Filmens tema är den mentala upplevelsen av dygnet-runt-staden som en lockande och rastlös räcka av olika intryck, utan inbördes sammanhang. Det är också den här upplevelsen av Las Vegas som utgör formen för Sarah Morris metodologi och bildspråk. Kameran tar åskådaren med på en till synes planlös färd genom staden – till snabbt pulserande musik – och fångar upp det som råkar komma i dess väg. Den eventuella handlingen, den möjliga- eller omöjliga berättelsen, lämnas till betraktaren att själv avläsa i den version av manipulerad verklighet som AM/PM porträtterar i form och innehåll.

Nathan Coley

Nathan Coley Nathan Coley är född 1967 i Glasgow, bor och arbetar i Dundee.

Urban Sanctuary är ett offentligt konstverk som har antagit formen av en publikation. Utgångspunkten för verket är det offentliga uppdrag som Nathan Coley tilldelades av Stills Gallery i Edinburgh för ett par år sedan. Han beslöt att bygga ett sekulärt andaktsrum i staden. För att undersöka hur han bäst skulle gå tillväga intervjuade han ett antal personer med olika kunskaper i ämnet, bland andra en representant för kyrkan, en polischef och en Feng-Shui konsult. Det resulterade i att Nathan Coley inte ville att verket skulle byggas men däremot materialiseras i bokformat och finnas tillgänglig på stadens bibiotek. Boken innehåller alla de intervjuer som han genomförde inom ramen för sin undersökning. I Stockholm med omnejd finns detta offentliga verk utplacerat på ett tjugotal bibliotek – att läsa, låna och hantera precis som vilken bok som helst.

Pia Rönicke

Pia RönickePia Rönicke är född 1974 i Roskilde, bor och arbetar i Los Angeles och Köpenhamn.

Pia Rönickes video Somewhere Out There är en slags sightseeingtur mellan olika världar som byggts upp i collageteknik – städer, naturscenerier, hemmiljöer, offentliga platser och olika kombinationer av dem alla. Verket blandar bilder som förmedlar modernismens allra mest sofistikerade och storslagna sida med klipp från serietidningar och annat visuellt material som befinner sig utanför konstens och arkitekturens finrum. Resultatet är en fantasifull och förförisk resa in och ut ur olika sammanhang där modernismen och serietidningsvärlden deltar på lika och lekfulla villkor. På så sätt hamnar bland annat ett Le Courbusier liknande byggnadskomplex i serievärldens djungel medan paret som sitter i sin väldesignade soffa i sitt lika väldesignade hem lyfter från golvet och svävar iväg. I Pia Rönickes verk finns en tydlig fascination för modernismens estetetik och ideologi men också en kritisk hållning, bland annat från en feministisk synvinkel.

Superflex

Superflex Superflex: Rasmus Nielsen, Jakob Fenger and Bjornstjerne Christiansen, bor och samarbetar i Köpenhamn sedan 1993. I Superflex anda representeras Bjornstjerne Christiansen – som var sjuk vid fotograferingstillfället – av en avatar i form av konstnären Olaf Nicolai (t.v)

Konstnärsgruppen Superflex verk Karlskrona 2 är en virtuell version av det riktiga Karlskronas stadskärna och är tillgängligt genom en hemsida. Verket använder Internet på en lokal nivå för en mer direkt och öppnare kommunikation mellan kommunalpolitikerna och medborgarna. På så sätt är Karlskrona 2 tänkt att fungera som en offentlig plats där var och en kan framföra förslag på förändringar eller förbättringar i staden, i stort och i smått. Den som vill förmedla sina åsikter genom verket eller utföra handlingar i den virtuella miljön kan välja att representeras av en avatar. Varje avatar har full frihet att konstruera nya lösningar i den virtuella stadskärnan, exempelvis bygga nya gator eller flytta på byggnader. Samtliga förehavanden i den virtuella staden kan också ses i den riktiga på en stor bildskärm. Den version av verket som visas inom ramen för Tänk om är en utförlig demonstrationsmodell av projektet.

Pae White

Pae White Pae White är född 1963 i Pasadena, bor och arbetar i Los Angeles.

Pae Whites verk består bland annat av trettio små affischer som var och en är hennes eget grafiska uttryck för de deltagande konstnärerna och deras arbeten i utställningen Tänk om. Det är dubbelsidiga trycksaker i posterformat där den ena sidan upptas av bilden av ett verk och den andra sidan utgörs av hennes egen konstnärliga tolkning, uppfattning och kommentar till detta. Affischerna är tänkta för en högst flexibel användning av utställningen – att arrangeras om efter eget tycke och smak hemma på väggen. Pae White underkänner den gängse katalogformen för grupputställningar där trycksaken ofta är skild från utställningens verkliga dynamik och plats i tid och rum. Därför kommer även allt annat grafiskt material som tillhör Tänk om, signerat Pae White, att samlas ihop i en box för att säljas till var och en som önskar att göra sin egen förlängning eller förändring av utställningen – eller bara ha den som en minneslåda.

Mer om utställningen