16.3 2011

Hela plan 2 öppnar med nya verk från samlingen!

Henri Matisse, Marockanskt landskap (Akantus)/Paysage marocain (Acanthes), 1912 © Succession H Matisse/BUS 2011. Marcel Duchamp, Fontän/Fountain, 1917 ©Succession Marcel Duchamp/BUS 2011

Det finns all anledning att bege sig till Moderna Museet Malmö på lördag den 19:e mars. Då öppnar två nya utställningar: Marcel Duchamp och Den tidiga modernismen. Båda presenterar handplockade verk från Moderna Museets rika samling från tidsperioden 1900-1920.

Marcel Duchamp anses idag vara en av 1900-talets mest tongivande förnyare av konsten och hans välkända verk Fontän har utsetts till förra århundradets mest inflytelserika konstverk. I utställningen visas fjorton av hans verk på Moderna Museet Malmö, bl.a. Det stora glaset. Samtidigt öppnar ytterligare en utställning med verk från Moderna Museets samling, med bl.a. Pablo Picasso, Henri Matisse, Edvard Munch och Sigrid Hjertén.

Mer om Marcel Duchamp.
Mer om Den tidiga modernismen: 1900-1920 ur Moderna Museets samling.

Museichefen visar kl. 14

På öppningsdagen ger Magnus Jensner, museichef och curator, en visning av de två nya samlingsutställningarna. Missa inte chansen att bekanta dig med Moderna Museets samling och de fantastiska verk som visas i utställningarna.

Visningen ingår i entréavgiften.

Publicerad 16 mars 2011 · Uppdaterad 16 mars 2011