28.3 2011

30 mars: Föredrag med Daniel Birnbaum

Daniel Birnbaum. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet.

Daniel Birnbaum, överintendent vid Moderna Museet i Stockholm, föreläser om Marcel Duchamps banbrytande konstnärskap.

Marcel Duchamp anses i dag vara en av 1900-talets mest tongivande förnyare av konsten och hans välkända verk Fontän har utsetts till förra århundradets mest inflytelserika konstverk. Marcel Duchamp bröt ständigt ny mark och betonade vikten av idén i konstverket. Det är betraktaren eller eftervärldens tolkningar som bidrar till den kreativa akten och därmed till betydelsen av konstverket.

Just nu visas 14 av Marcel Duchamps verk på Moderna Museet Malmö. För att fördjupa bilden av detta banbrytande konstnärskap ger Daniel Birnbaum en föreläsning under rubriken ”Ögat och konsten: om Marcel Duchamp”.

Föreläsningen startar kl. 19 och ingår i entréavgiften.

Publicerad 28 mars 2011 · Uppdaterad 28 mars 2011