Museet är tillfälligt stängt med anledning av Folkhälsomyndighetens nya allmänna råd kring coronaviruset. Vi håller stängt tills vidare. Läs mer om stängningen och biljettåterköp

Montrar med uppstoppade djur och gevär och en person som tittar upp.

Ali Cherri, Somniculus, 2017

Ali Cherri

Filmklubben

6.11 2020

Stockholm

Välkommen till en presentation av video- och bildkonstnären Ali Cherris verk. Cherri har länge utforskat förhållandet mellan civilisation och landskap – och arkeologins roll i konstruktionen av ursprungsmyter. Vi ser filmerna ”Somniculus” (2017) och ”Petrified” (2016), föreläsningsperformancen ”Water Blues” (2018) och kvällen avslutas med ett samtal med konstnären om aktuella och pågående projekt.

Den lätta sömnen i filmen ”Somniculus” och lerträsken i föreläsningsperformancen ”Water Blues” förkroppsligar på olika sätt ett tillstånd av mellanrum, oklarhet och gåtfullhet. Encyklopediska institutioner omprövas som platser för ursprungsmyter, och arkeologi och museologi som discipliner för selektiv okunskap och blindhet, snarare än kunskap och seende.

Evenemanget ingår i ”Constellation no.1: Optical Alignment”. Curatorer: Ulrika Flink och Rado Ištok i samarbete med MDT.

Filmer

Somniculus, 2017, 14 minuter

I ”Somniculus” (latin för ”lätt sömn”) möts vi av blicken hos föremål från olika etnografiska, arkeologiska och naturhistoriska museer i Paris. I de tomma museisalarnas drömlandskap förvandlas de vanliga museiobjekten till spöklika subjekt med insiktsfulla och frågande ögon som undergräver den gängse relationen mellan föremål och betraktare. Ögon är instrument för såväl våldsamt skärskådande som förblindande – ett motiv som förekommer från grekisk tragedi till surrealism – en metafor för att blunda för sanningen. De skenbart döda föremålen verkar alltså beredda på att delta i ett samtal om den ofta olagliga och suspekta förvärvshistoria som fört dem dit de befinner sig.

Petrified, 2016, 13 minuter

”Petrified” (Förstenad) har filmats i ett ökenreservat i Förenade Arabemiraten. Filmen tar oss på en resa på jakt efter de döda arkeologiska föremålens liv och hur dessa skrivits in i en diskurs om värde och proveniens. Smuggling och plundring av arkeologiska föremål är idag vanligt, inte minst i Mellanösterns konfliktzoner. Detta faktum och de senaste årens museiboom i andra delar av regionen, öppnar för en högaktuell debatt om återuppbyggnad av ett skövlat arv. Hur påverkar detta vår syn på autenticitet? Vilka arv och historiska spår anses värdefulla, och varför? Filmen ifrågasätter fetischiseringen av historiska föremål genom att granska hur vi värderar autenticitet.

Föreläsningsperformance

Water Blues, 30 minuter

Ali Cherri har länge utforskat förhållandet mellan civilisation och landskap samt arkeologins roll i konstruktionen av ursprungsmyter. Med utgångspunkt i lera tar ”Water Blues” (Vattenblues) oss på en resa genom olika berättelser om träsk och drunkning men också återuppståndelse. Få platser symboliserar den mänskliga existensens utkanter så väl som träsken, där gyttjan finns. Leriga träsk betraktas av hävd som skrämmande och hemsökta platser som sprider sjukdom och död. Fantasierna kring lera förkroppsligar ett mellanrumstillstånd av oklarheter. Det är en bra jordmån inte bara för naturresurser utan också för fantasin och – ända sedan myten om Adam – även för skapelsen.

Om de medverkande

Ali Cherri är video- och bildkonstnär, bosatt i Beirut och Paris. I hans senaste verk granskas de historiska föremålens och samlingarnas roll i konstruktionen av nationella berättelser. Föremålen följs från det att de grävs upp till det att de gör entré på konstmarknaden eller visas på museum. Cherri avslöjar inte enbart vad föremålen säger om oss genom att spåra deras historiska och naturliga bakgrund. Han visar även hur de magiskt förvandlas till fetischer, avgudabilder eller varor. Bland hans senaste utställningar märks ”Manifesta 13” (2020) i Marseille, ”Phantom Limb” (2019–2020) på Jameel Arts Centre i Dubai, och ”Immortality” (2019) på 5:e Ural Industrial-biennalen för samtidskonst.

Ulrika Flink är curator, bosatt i Stockholm. Hon är idag konstnärlig ledare för Konsthall C i Stockholm, samt curator på SETTINGS och Konstfrämjandet Stockholm. Tillsammans med Amanprit Sandhu är hon curator för den kommande Boråsbiennalen (2021). Hon har gått mastersprogrammet Curating Contemporary Art (CCA) på Royal College of Art i London och har dessutom varit curator på Momentum 9 – nordisk biennal för samtidskonst: Alienation (2017) i Moss, Norge, och producent på Tensta Konsthall, Stockholm. Hon är en av grundarna av curatorskollektivet Parallelogram.

Rado Ištok är curator, författare och redaktör, bosatt i Stockholm. Han är curator för det europeiska samarbetsprojektet ”4Cs: From Conflict to Conviviality through Creativity and Culture” på Nida Art Colony, där han ansvarade för utställningen ”The Spectral Forest” (2020) workshoppen ”Dwelling on the Threshold” (2019) som åtföljdes av en e-publikation med samma namn (2020). Tillsammans med Marie-Louise Richards och Natália Rebelo driver han forskningsplattformen ”Spaces of Care”, ”Disobedience and Desire” (2018-2020), med stöd från Kungl. Konsthögskolans medel för konstnärlig forskning och utveckling. Tillsammans med Jacqueline Hoàng Nguyễn är han redaktör för ”Crating the World” (2019).

Bli medlem i Filmklubben!

Medlemskapet är gratis. Som medlem får du

  • Biljetter till reducerade priser.
  • Nyhetsbrev inför varje filmvisning.
  • Vara med i Facebookgruppen Filmklubben Moderna Museet. Där kan du ta del av extramaterial kring våra filmvisningar. Föreslå kommande filmklubbskvällar. Få och ge tips om filmer och filmvisningar. Knyta nya filmkontakter och söka samarbeten. Ställa frågor och diskutera film!

Bli medlem genom att skicka ett mail till filmklubben@modernamuseet.se med för- och efternamn samt mailadress som du vill ha nyhetsbrev till. Du behöver inte vara medlem för att delta i Filmklubbens visningar på plats i museet, men förboka din fria plats med ett mail till filmklubben@modernamuseet.se. För att ta del av livestream av vissa filmer behöver du vara medlem.

Hantering av personuppgifter

För att bli medlem i Filmklubben behöver vi hantera dina personuppgifter (namn och e-postadress). Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter: Moderna Museets integritetspolicy

Om Filmklubben

Filmklubben är platsen för film och samtal på fredagskvällar.

Filmklubben startade 2018 i sin nuvarande form, och visar filmer i gränslandet mellan konst- och dokumentärfilm, samt experimentfilmer. Ofta medverkar konstnären eller regissören i ett samtal efter filmen. Hösten 2020 samarbetar vi med Östgötateatern, Kungl. Konsthögskolan, MDT och Franska Institutet.

Filmen har haft en given plats på museet sedan första början. Redan vid öppnandet 1958 fanns Moderna Museets Filmklubb. Där visades allt från barnfilm till de senaste experimentella konstfilmerna.

Under 90- och 00-talen presenterade museet internationella konstnärer i serien Samtida Film och Video. Andra filmvisningar har ofta skett i anknytning till museets utställningar eller i samarbete med Kungl. Konsthögskolan, Filmform, Cinemateket, Tempo dokumentärfestival, CinemAfrica, Stockholms Feministiska Filmfestival med flera.

Tidigare program: Filmklubben

Filmklubbens redaktion

Lena Essling, intendent, Catrin Lundqvist, intendent.

Kontakt

filmklubben@modernamuseet.se