Carl Fredrik Reuterswärd, Ceci n'est pas une Piero Della Francesca (Ulf Linde), 1983 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet © Carl Fredrik Reuterswärd Bildupphovsrätt 2023

Om Ulf Linde och Marcel Duchamp

Samtal

9.5 2023

Stockholm

Antologin ”Ulf Linde: Essays From a Lifetime in the Arts” samlar för första gången Ulf Lindes livsverk av texter i engelsk översättning. I samband med utgivningen möter bokens redaktörer Kerstin Lind Bonnier och Peter Galassi museimännen Olle Granath och John Peter Nilsson. Lyssna till ett samtal om Lindes bidrag till Moderna Museets verksamhet, hans avtryck i det svenska konstlivet och vänskapen med konstnären Marcel Duchamp.

Ulf Linde (1929–2013) var konstkritiker, museiman, professor, jazzmusiker och medlem i Svenska Akademin och Kungliga Akademin för de fria konsterna. Åren 1973–1976 arbetade han som intendent på Moderna Museet. Under sin livstid skrev Linde ett stort antal essäer om konst och konstnärer, som nu samlats och översatts till engelska i antologin ”Ulf Linde: Essays From a Lifetime in the Arts”.

I sin roll som konstkritiker på Dagens Nyheter gjorde sig Ulf Linde känd som nytänkande, då han framhöll betraktarens betydelse som medskapare av konstverket. Han var en stor beundrare av Marcel Duchamp, som han också var nära vän med. Han tog också fram flera repliker av Duchamps verk, som signerades av konstnären själv. Några av dem finns nu i Moderna Museets samling.

I samtalet om den nyutgivna antologin möter redaktörerna Kerstin Lind Bonnier och Peter Galassi författaren av förordet, Olle Granath, och John Peter Nilsson, kommunikativ strateg på Moderna Museet.

Kerstin Lind Bonnier

Kerstin Lind Bonnier (f. 1954) är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Hon har en kandidatexamen i engelsk litteratur och har tidigare varit chef för filmproduktion på Svensk Filmindustri. Tillsammans med Elizabeth Clark Wessel översatte hon ”Hilma af Klint: Notes and Methods” från svenska till engelska.

Peter Galassi

Konsthistorikern Peter Galassi (f. 1951) inledde sin karriär år 1975 som assisterande intendent för fotografi vid Museum of Modern Art, New York, för att sedan bli chefsintendent under åren 1991–2011. Han har organiserat ett stort antal utställningar på museet, bland annat med Henri Cartier-Bresson, Bernd och Hilla Becher, Walker Evans och Cindy Sherman. På Artipelag I Gustavsberg organiserade Galassi 2015 grupputställningen ”Land Meets Water: European and American Photography from 1860 to the Present”. Han har även skrivit och medverkat i ett flertal böcker och utställningskataloger, till exempel ”Henri Cartier-Bresson: The Early Work”, ”Roy DeCarava: A Retrospective” och ”Robert Frank in America”.

Olle Granath

Olle Granath (f. 1940) studerade konsthistoria vid Stockholms universitet i början på 1960-talet, och avlade där din filosofie kandidatexamen i konsthistoria och estetik 1966. Han var konstkritiker i Dagens Nyheter 1964–1979, chefredaktör och ansvarig utgivare för Konstrevy 1965–1968 och biträdande lärare på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1967–1969. Åren 1980–1989 var han chef för Moderna Museet och 1989-2001 överintendent och chef för Nationalmuseum. Granath blev hedersledamot i Konstakademien 1988 och var dess ständiga sekreterare mellan september 2005 och december 2009.

John Peter Nilsson

John Peter Nilsson är kommunikativ museistrateg på Moderna Museet. Mellan 2012–2016 var han chef på Moderna Museet Malmö. Innan han kom till Moderna Museet var han chefredaktör för NU: The Nordic Art Review mellan 1999–2002 och Siksi: The Nordic Art Review mellan 1996–99. Mellan 1986–2004 skrev han även konstkritik i Aftonbladet samt var verksam som frilanscurator, bland annat för den nordiska paviljongen på Venedigbiennalen 1999 och utställningar i Aten, Siena, Wien och Düisburg med nordisk konst.