Konstnärer

A

Akinbode Akinbiyi (f. 1946 i Oxford, Storbritannien)

Akinbode Akinbiyi är verksam i Berlin, Tyskland. Han har studerat litteratur i Nigeria, England och Tyskland. 1974 började han fotografera på egen hand, först urbana miljöer och sedan storstäder. I flera år har han arbetat med miljonstäderna: Kairo i Egypten, Lagos i Nigeria, Kinshasa i Demokratiska Republiken Kongo och Johannesburg i Sydafrika. Under sina promenader längs vägarna fångar han det vardagliga livet som kommit lite ur fas.

Jane Alexander (f. 1959 i Johannesburg, Sydafrika)

Jane Alexander är verksam i Kapstaden, Sydafrika. Alexander utbildade sig till konstnär i Johannesburg. Hon arbetar i olika tekniker såsom: skulptur, fotomontage och video. I installationen African Adventure (1999-2002) bearbetar hon Sydafrikas officiella historieskrivning. Verket uppfördes ursprungligen i Castle of Good Hope i Kapstaden, den äldsta byggnaden i Sydafrika byggd av det Holländska Ostindiska kompaniet på 1600-talet.

Fernando Alvim (f. 1963 i Luanda, Angola)

Fernando Alvim är verksam i Luanda och i Bryssel, Belgien. Alvim är självlärd konstnär och arbetar i flera olika tekniker. Han bearbetar genomgående såren hos det krigshärjade Angola i sin konst: i synnerhet konfliktens efterverkningar och konsekvenser för människors minne av kulturen. Vid sidan av den traditionella konstnärsrollen så har Alvim även startat flera afrikanska kulturcenter, producerat film samt varit redaktör för kulturtidskriften Co@rtnews.

Ghada Amer (f. 1963 i Kairo, Egypten)

Ghada Amer är verksam i New York, USA. Hon är utbildad i Frankrike och USA. Amers verk tolkas ofta som ett ifrågasättande av de roller som tillskrivs kvinnan och som ett undersökande av förhållandet mellan populär- och finkultur, islam och kristendom. I Wallpaper RFGA (2003) döljs kvinnokroppar i erotiska scener i ett broderat, tillsynes abstrakt mönster.

Joël Andrianomearisoa (f. 1977 i Antananarivo, Madagaskar)

Joël Andrianomearisoa är verksam i Paris, Frankrike och Madagaskar. Han antogs tidigt till modehögskolan i Antananarivo och utbildade sig sedan till arkitekt i Paris. Andrianomearisoa blandar genrer och stilar – design, mode och arkitektur. I sitt modeskapande experimenterar han till exempel med material som trä, metall, sten och plast. Han arbetar som designer och gör scenografier för teater och TV.

Rui Assubuji (f. 1964 på Ilha do Ibo, Cabo Delgado, Moçambique)

Rui Assubuji är verksam i Maputo, Moçambique. Han har arbetat som kameraman sedan 1985. Under 1987 gick han en fotokurs i Maputo. Assubuji har arbetat i Italien med video- och fotoproduktioner. Han har gett ut en bok om tomatplockande säsongsarbetare, Pa Ubilé, Diario di campo, 1990. Idag arbetar han som frilans med fotojournalistik och ställer ut sina egna dokumentära bilder.

B

Lara Baladi (f. 1969 i Beirut, Libanon)

Lara Baladi är verksam i Kairo, Egypten. Hon är utbildad i London, England och Paris, Frankrike. Baladi arbetar med fotografiska collage, installationer och video. Videoinstallationen Shish Kebab (2004) har haft en upphittad speldosa som utgångspunkt. Verket är enligt konstnären ”ett utryck för en nostalgisk önskan efter en fantasivärld”. En ambulerande TV lika rotlös som henne själv och många andra som saknar fast tillhörighet i vår värld.

Yto Barrada (f. 1971 i Paris, Frankrike)

Yto Barrada är verksam i Paris och i Tanger, Marocko. Barrada är utbildad fotograf i New York och arbetar även med video. Mellan åren 1998-2004 arbetade hon med verkserien The Strait Project (1998-2004). Titeln refererar till Gibraltar sund [the Strait of Gibraltar], som både fysiskt och psykologiskt delar Europa från Afrika. Men vattnet är också en möjlig utväg, en metafor för längtan efter att färdas bort.

Luís Basto (f. 1965 i Maputo, Moçambique)

Luís Basto är verksam i Maputo och Harare, Zimbabwe. Han har hämtat inspiration till sina bilder från andra kända fotografer som bland annat Ricardo Rangel från Moçambique. Basto rustade upp sin pappas mörkrum och lärde sig på egen hand att framkalla svart/vita fotografier liksom Cibachromer. Tidigare var han verksam som stillbildsfotograf vid olika filminspelningar. Idag arbetar han som målare, skulptör och frilansfotograf.

Hicham Benohoud (f. 1968 i Marrakech, Marocko)

Hicham Benohoud är verksam i Marrakech. Benohoud är utbildad i Strasbourg , Frankrike. Han arbetar som bildlärare i Marrakech. I La salle de classe (1994-2001) möter vi hans elever som ombetts att hitta på en överraskande pose som Benohoud fotograferat dem i. Till sin hjälp fick de använda föremål och material som fanns i klassrummet. Under tiden bilderna togs fortsatte resten av klassen med skolarbetet som om inget speciellt hänt.

Willie Bester (f. 1956 i Kapstaden, Sydafrika)

Willie Bester är verksam i Kapstaden. Bester har ingen formell konstutbildning. Han kom i kontakt med konsten i och med ett ”Community Arts Project” där han lärde känna människor som kreativt uttryckte sina politiska åsikter. Han blev senare en av nittiotalets viktigaste sydafrikanska motståndskonstnärer och använder ofta upphittade material i sina målningar, assemblage och skulpturer. Innehållet i Besters konst är centrerat kring mänskliga rättigheter och orättvisor.

Berry Bickle (f. 1959 i Bulawayo, Zimbabwe)

Berry Bickle är verksam i Harare, Zimbabwe. Hon har studerat konst i Sydafrika och började som målare och keramiker. Idag arbetar hon med olika installationer som utforskar Zimbabwes historia utifrån hur den nedtecknats av dess kolonisatörer såväl officiellt som i mer personliga anteckningar. Bickle intresserar sig för det ”arkeologiska” i samtiden och skillnaden mellan historia och egna minnen.

Bili Bidjocka (f. 1962 i Duala, Kamerun)

Bili Bidjocka är verksam i Bryssel, Belgien, Mana, Franska Guinea, New York, USA och i Paris, Frankrike, dit han flyttade som 12-åring. Bidjocka arbetar framförallt med måleri och installationer. I verket L’Ecriture Infinie ou le plus grand livre du monde (2006), har Bidjocka inspirerats av den franske författaren och filosofen Maurice Blanchots ”L’entretien infini”. Besökarna inbjuds till att delta i ett ständigt pågående samtal genom att nedteckna sina tankar i böckerna.

Andries Botha (f. 1952 i Durban, Sydafrika)

Andries Botha är verksam i Durban där han också undervisar på universitetet. Botha är ursprungligen skulptör och utbildad i Pietermaritzburg, Sydafrika. På senare tid har hans arbete allt mer rört sig mot installationer. Verket History has an aspect of oversight in the process of progressive blindness (2004) berör frågor kring mänsklighetens brister, som vi förnekar eller försöker dölja.

Wim Botha (f. 1974 i Pretoria, Sydafrika)

Wim Botha är verksam i Pretoria. Botha, utbildad i Pretoria, är skulptör, grafiker och multimediakonstnär. Hans installationer undersöker hur ikoners betydelse förändras över tid. Commune: Onomatopoeia (2003), är del två i en serie om tre. Varje föremål som ingår i installationen har genomgått en liten förändring. Det är en plats för drömmar där allt är hängande i luften. Vattnet som droppar är livets substans.

Zoulikha Bouabdellah (f. 1977 i Moskva, Ryssland)

Zoulikha Bouabdellah är verksam i Paris, Frankrike. Bouabdellah växte upp i Algeriet innan familjen flyttade till Frankrike där hon utbildade sig till konstnär. Hon arbetar primärt med video. Här visas videoinstallationen Dansons (2003) som genom sin metaforik antyder mötet mellan olika kulturer. Filmen visar konstnärens mage i närbild när hon dansar till Marseljäsen. Runt magen knyter hon sjalar – en efter en – i franska flaggans färger.

7155469dcb984462ad5565ed346379c0.jpg

Frédéric Bruly Bouabré (f. ca 1923 i Zéprégühé, Elfenbenskusten)

Frédérick Bruly Bouabré är verksam i Abidjan, Elfenbenskusten. Han undersöker och kartlägger relationen mellan språk, tecken och symboler och har t ex skapat över 400 piktogram som kan kombineras till ett skriftspråk för en av landets folkgrupper, Bété. Hans konst har sitt ursprung i en uppenbarelse och han ser sig själv som en sökare som samlar sina observationer i teckningar. I bilderna blandas populärkulturella, urbana och etniska referenser.

C

Paulo Capela (f. 1947 i Ouiz, Angola)

Paulo Capela är verksam i Angola. Capela är självlärd konstnär. Han började måla på 1960-talet men övergick senare till att arbeta mer konceptuellt. I altarlika installationer kombineras teckningar och målningar med upphittade föremål och texter. Politiska, religiösa och kommersiella ikoner ställs sida vid sida: krucifix, en bild av den kubanske revolutionären Che Guevara, läskburkar och nationsflaggor.

Loulou Cherinet (f. 1970 i Göteborg, Sverige)

Loulou Cherinet är verksam i Stockholm, Sverige. Hon är utbildad i Addis Abeba Etiopien och i Stockholm. I flera av hennes verk ställs betraktaren inför situationer som är svåra att bedöma huruvida de är iscensatta eller dokumentära. I filmen White Women (2002) visas en grupp män med afrikanskt ursprung under en middag. Samtalen handlar om deras erfarenheter av svenska kvinnor.

Soly Cissé (f. 1969 i Dakar, Senegal)

Soly Cissé är utbildad och verksam i Dakar. Parallellt med sitt måleri arbetar Cissé som designer, scenograf och fotograf. Siluetter och skuggfigurer är utmärkande för hans verk, som här i hans kolteckningar. De närmast teatrala tablåerna visar, enligt konstnären själv, scener ur Dakars samtid i synnerhet och det urbana, globala samhället i allmänhet.

59e4c27a7a144a27bf4f60405be2f3ae.jpg

D

Omar D (f. 1951 i Algeriet)

Omar D är verksam i Paris, Frankrike och Alger, Algeriet. Han är självlärd fotograf. På grund av Algeriets politiska situation förverkligade han inte sina journalistdrömmar utan utbildade sig istället till ögonläkare. Parallellt med detta fotograferade han vardagslivet i Algeriet, dock utan att publicera eller ställa ut bilderna. Sedan 1999 har han publicerat och ställt ut sina fotografier under pseudonymen Omar D.

Tracy Derrick (f. Sydafrika)

Tracey Derrick är verksam i Kapstaden, Sydafrika. Hon är fotograf och arbetade under 1990-talet med olika dokumentära serier om bland annat flyktingar, sexarbetare och gatubarn. I serien Earth Works (2001-2004) belyser hon olika livsstilar, med förhoppningen om att ”människor inte bara kommer att uppskatta deras olikheter, utan upptäcka hur mycket de har gemensamt”. Hon utbildar även andra fotografer så att det nya Sydafrika dokumenteras från insidan.

Cheick Diallo (f. 1960 i Bamako, Mali)

Cheick Diallo är verksam i Rouen, Frankrike. Han är utbildad på arkitekt- och designhögskolor i Frankrike och arbetar som arkitekt, designer och forskare. I designen av möblerna för läshörnan i Africa Remix har Diallo inspirerats av olika traditionella tekniker, som används av konstnärer och konsthantverkare i Mali, t ex vävning och korgtillverkning. Möblerna speglar en blandning av kulturer och förenar tradition med det samtida.

Dilomprizulike (f. 1960 i Enugu, Nigeria)

Dilomprizulike är verksam i Lagos, Nigeria där han har ett eget museum – Junkyward Museum of Awkward Things. Han har studerat i Nigeria och har en examen i konst ifrån Skottland. Han är känd som ”The Junkman of Africa”. Verket Waiting for Bus (2003) är en installation av upphittade föremål där de sammansatta personerna ser ut att vara fångade mitt emellan sin egen kultur och en påtvingad västerländsk civilisation

Marlene Dumas (f. 1953 i Kapstaden, Sydafrika)

Marlene Dumas är verksam i Amsterdam, Nederländerna. Dumas är utbildad i såväl psykologi som konst. Hon är primärt målare och tecknare och hennes ämne kan beskrivas som sociala porträtt. Sin utgångspunkt tar hon i bilder från tidningar, arkiv eller fotografier. Dumas ringar genom sin konst in politiskt och etiskt komplicerade frågor som tex. ras, genus och sexualitet.

E

El Anatsui (f. 1944 i Anyako, Ghana)

El Anatsui är verksam i Nsukka, Nigeria där han även undervisar på universitetet. Han är utbildad i Ghana. El Anatsui har arbetat mycket med trä som han bl a skulpterat med motorsåg. I Sasa (2004) har metallöverdragen från olika flaskkorkar plattats ut och sammanfogats. Han använder sig av återskapandet som metafor för att kommentera västafrikanska kulturer och samhällen, deras traditioner och förändring.

Mohamed El Baz (f. 1967 i El Ksiba, Marocko)

Mohamed El Baz är verksam i Lille, Frankrike. Sedan 1993 arbetar Baz med ett experimentellt projekt Bricoler l’Incurable (2004). Varje ny utställning är en del av detta projekt, där olika detaljer anpassas efter platsen eller situationen. Verket blandar politik och legender som aktualiserats genom inbördeskriget i Elfenbenskusten och kriget i Afghanistan. Installationerna kombinerar ofta fotografi, video och ibland upphittade föremål.

Abd El Ghany Kenawy (f. 1969 i Kairo, Egypten) och Amal Kenawy (f. 1974 i Egypten)

Abd El Ghany Kenawy och Amal Kenawy är verksamma i Kairo. Syskonen har studerat i Kairo, Abd El Ghany Kenawy film och design och Amal Kenawy skulptur, film och design. Sedan 1996 har de arbetat tillsammans med installationer, skulpturer, videoinstallationer och performance. I verket Frozen Memory (2003) undersöker de relationen mellan identitet och minne.

Shady El Noshokaty (f. 1971 i Dammieta, Egypten)

Shady El Noshokaty är verksam i Kairo, Egypten. Han har studerat konst i Kairo och USA. I sin konst utforskar han genom animationer, digital grafik och videoinstallationer bl a begrepp som identitet. I verket The tree in my grandmother’s house the dialogue (2001) möter vi konstnärens far och fastrar som talar till deras avlidna mor om religion, livet och kärleken.

cc64ef5dd4fb49c980d3601ef6f74504.jpg

F

Ymane Fakhir (f. 1969 i Casablanca, Marocko)

Ymane Fakhir är verksam i Marseille, Frankrike. Fakhir är fotograf och utbildad både i Marocko och Frankrike. Hon har tidigare genom sina fotografier av skyltdockor, porträtterat den idealiserade bilden av skönhet. I sviten Un ange passe (2003) dokumenterar Fakhir en ung arabisk kvinnas bröllop i närbild, ett avgörande och intensivt ögonblick i livet.

Mounir Fatmi (f. 1970 i Tanger, Marocko)

Mounir Fatmi är verksam i Tanger och Paris, Frankrike. Fatmi fick sin konstutbildning i Rom, Italien. Från början använde han främst video som ett dokumentationsmedium men har allt mer integrerat det i konstverken, som till exempel i Obstacles (2003-2005). Fatmi har själv beskrivit sina verk som politiska, existentiella och estetiska. Vid varje visningstillfälle förändras något i verket som kommenterar en samtida politisk händelse.

6b8bf6d81321482481703ba7fdcaae31.jpg

Balthazar Faye (f. 1964 i Dakar, Senegal)

Balthazar Faye är verksam i Paris, Frankrike. Han är utbildad i Frankrike. Faye är en designer som överraskar. Oavsett om han arbetar i Europa eller Afrika så följer han ingen bestämd estetik. Han börjar med en form eller ett material som inspirerar honom och gör sedan nya, stilrena möbler med mycket volym. Möblerna har inte alltid en given funktion och kan därigenom användas på många olika sätt.

Samuel Fosso (f. 1962 i Kumba, Kamerun)

Samuel Fosso är verksam i Bangui, Centralafrikanska republiken. Fosso är uppväxt i Kamerun och i Nigeria. Han blev lärling till en fotograf vid tioårsåldern och när han var tretton hade han sin egen fotoateljé. Där började han experimentera med självporträtt för att skicka bilder hem till modern. Med hjälp av kläder och miljöer förskjuter han hela tiden uppfattningen och betydelsen av vad identitet är.

G

Meschac Gaba (f. 1961 i Cotonou, Benin)

Meschac Gaba är verksam i Amsterdam, Nederländerna. Från början arbetade Gaba som självlärd konstnär, med politiska collage centrerade kring den postkoloniala situationen och dess inverkan på ekonomin i Afrika. Efter studier i Amsterdam började han 1997 utveckla det stora arbete han är mest känd för: Museum of Contemporary African Art, en alternativ plattform och en kommentar till hur västerländska konstmuseer vanligtvis presenterar konst från Afrika.

Jellel Gasteli (f. 1958 i Tunis, Tunisien)

Jellel Gasteli är verksam i Paris, Frankrike som fotograf. Hans bilder fångar linjerna, kurvorna och skuggorna i den typiska Tunisiska medinans [stadens] arkitektur, nästan som ett abstrakt måleri. Till serien Èclipse (2001) skriver han: ”Timmarna som föregår zenit och de som därpå följer, är ett spel mellan skugga, ljus, materia, hopp, kameran och tiden. Det är ett tålamodskrävande spel …”

Gera (f. 1941 i Tsata, Etiopien – d. 2000 i Addis Abeba, Etiopien)

Samtidigt som Gera utbildade sig till kyrkosångare och bönskrivare praktiserade han traditionell etiopisk medicin baserad på den uråldriga tron på talismanmålningars helande krafter. Enligt traditionen kommunicerar bilderna med betraktarens ande och varje bild skapas utifrån den sjukdom patienten har. Från och med 1970-talet verkade Gera som både konstnär och healer.

bd01081958bf4373967c0edaef0f2844.jpg

David Goldblatt (f. 1930 i Randfontein, Sydafrika)

David Goldblatt är verksam i Johannesburg, Sydafrika. Goldblatt är självlärd fotograf. Han fokuserar på sociala, politiska och kulturella strukturer i Sydafrikas reservat, med dess orättvisor, de som skapat dem och de som trotsar dem. Bilderna handlar om byggnader och strukturer, både fysiska och mentala, där gränserna mellan vit eller svart, rik eller fattig syns tydligt. Goldblatt är 2006 års Hasselbladspristagare.

3e73f04efe224496ad413dc44e4c7156.jpg

H

Romuald Hazoumé (f. 1962 i Porto Novo, Benin)

Romuald Hazoumé är verksam i Porto Novo. Han är självlärd målare och skulptör. Hazoumé undersöker tecken, symboler och mytologier från västafrikansk kultur. Med små medel omdisponerar han upphittade föremål och gör om dem till masker, vilka får representera karaktärer i vardagen. Hazoumé ifrågasätter hur autentisk den afrikanska masken är på konstmarknaden.

K

William Kentridge (f. 1955 i Johannesburg, Sydafrika)

William Kentridge är verksam i Johannesburg. Han är utbildad i statsvetenskap och konst i Johannesburg och Paris, Frankrike. Kentridge arbetar med teckning och animerad kortfilm. Verken är ofta kommentarer till Sydafrikas historia och apartheid. Animationen Ubu Tells the Truth (1997) har sin utgångspunkt i Alfred Jarrys drama om Kung Ubu samt Kommissionen för sanning och försoning i Sydafrika.

c2382f7012744cb28350f06f94809e70.jpg

Bodys Isek Kingelez (f. 1948 i Kimbembele Ihunga, Demokratiska Republiken Kongo, f.d. Zaire)

Bodys Isek Kingelez är verksam i Kinshasa, Demokratiska Republiken Kongo. Kingelez är autodidakt och har sedan 1970-talet arbetat med modeller av städer i papp, kartong, plywood och diverse packmaterial. Form och färg är del av den påhittade arkitektoniska framtidsvisionen. Modellerna kan ses som en reaktion mot västvärldens försök att göra Afrika civiliserat, men också mot den så kallade afro-kitschen, som huvudsakligen tillgodoser de västerländska turisterna.

dafd37c3322547cb914b57d1b978cba6.jpg

Abdoulaye Konaté (f. 1953 i Diré, Mali)

Abdoulaye Konaté är verksam i Bamako, Mali. Han är utbildad i Bamako och i Havanna, Kuba. Konates konstverk kommenterar ofta politiska frågor. I L’initation (2004) blandas symboler från hemliga Maliska sällskap med symboler för sju trossystem som dominerat 1900-talet. På textilerna hänger amuletter. De innehåller verser ur koranen och fästs enligt västafrikansk tradition på tunikor för att beskydda bäraren under krig eller resa.

L

Moshekwa Langa (f. 1975 i Bakenberg, Sydafrika)

Moshekwa Langa är verksam i Amsterdam, Nederländerna. Han har ingen formell konstnärlig utbildning, men han har studerat i Amsterdam. Langa använder en stor mängd material och medier. Allt kan omvandlas till markörer i hans egenhändigt skapade värld. Hans kartor uttrycker hur man som emigrant kan fastna mellan nya möjligheter och nostalgi. Collapsing Guides (2000-2003) är karaktäristiska för Langas estetiska verk.

0bb75e366bc540c48a938cd3d4b7d03c.jpg

Ananias Leki Dago (f. 1970 i Abidjan, Elfenbenskusten)

Ananias Leki Dago är verksam i Paris, Frankrike och Abidjan. Dago är en fotograf som ser världen ur ett svart/vitt perspektiv. Hans bilder visar ofta en del av något, till exempel en hand, ett ansikte, en silhuett eller en skugga som på ett nonchalant sätt leker kurragömma med betraktaren och våra konventioner. År 2000 initierade han en fotofestival i Abidjan, för att andra fotografer i Elfenbenskusten skulle få möjlighet att visa sina verk.

Goddy Leye (f. 1965 i Mbouda, Kamerun)

Goody Leye är verksam i Duala, Kamerun och Amsterdam, Nederländerna. Han är utbildad i Yaounde, Kamerun och Amsterdam. Leye är främst känd som videokonstnär men arbetar också med installationer, performance, måleri och teckning. Minne och historieskrivning är centrala teman: ”Mina verk handlar om minne. Jag är intresserad av berättelser och historia, myter och mysterier som ligger under ytan hos föremål, händelser, platser och människor”.

Georges Lilanga di Nyama (f. 1934 i Maasi, Tanzania, d. 2005)

Georges Lilanga Di Nyama var verksam i Dar-es-Salaam, Tanzania. Han lärde sig att skulptera i trä enligt Makondetraditionen och flyttade senare till Dar-es-Salaam, där han influerades av mönstren och abstraktionerna hos Tingatingaskolans måleri. I sina målningar och skulpturer är Lilanga Di Nyama även influerad av den mer satiriska Shetani (ande)-stilen av Makonde, som på ett ofta humoristiskt sätt avbildar samhället i form av andar och demoner.

Franck K. Lundangi (f. 1958 i Maquela do Zombo, Angola)

Franck K. Lundangi är verksam i Paris, Frankrike. Han är uppväxt i Demokratiska Republiken Kongo, fd Zaire. En karriär som professionell fotbollsspelare förde honom så småningom till Frankrike. Inspirerad av sina minnen från Afrika började han teckna och måla. Lundangis bilder visar ett imaginärt Afrika där människor och djur lever i harmoni. Symboler och dekorativa element vävs samman med enkelt återgivna figurer.

M

Gonçalo Mabunda (f. 1975 i Maputo, Moçambique)

Gonçalo Mabunda är verksam i Maputo. Han är utbildad lärare i konst och verksam i konstnärskollektivet Núcleo de Arte. 1998 deltog han i Transforming Weapons into Art Objects, ett projekt som syftade till att ge konstnärer möjlighet att bearbeta det långa inbördeskriget. De skulpturer och möbler som Mabunda skapar är ett bevis på att förändring är möjlig, att det går att bygga upp något nytt utan att glömma sin historia.

Michèle Magema (f. 1977 i Kinshasa, Demokratiska republiken Kongo, fd Zaire)

Michèle Magema är verksam i Neuilly-sur-Marne och Paris, Frankrike. Hon är utbildad i Frankrike och arbetar primärt med fotografi och video. I sin konst bearbetar hon Kongos historia. I videoinstallationen Oyé Oyé (2002) för hon samman historiska bilder av president Mobutu och bilder av sig själv när hon i uniform marscherar på stället framför kameran. Verket väcker tankar kring okritisk patriotism och den komplexa övergången till självständighet.

Abu Bakarr Mansaray (f. 1970 i Tongo, Sierra Leone)

Abu Bakarr Mansaray är verksam i Freetown, Sierra Leone och Harlingen, Nederländerna. Han har ingen formell konstutbildning. Mansaray arbetar ofta med teknik, ett område inom vilket han med små materiella medel applicerar sin egen kreativitet. Han säger själv att han önskar göra “underliga och komplicerade ritningar och konstruktioner av maskiner som går bortom våra föreställningar” och vill att besökarna genom hans verk skall uppleva kraften i skapandet.

Julie Mehretu (f. 1970 i Addis Abeba, Etiopien)

Julie Mehretu är verksam i New York, USA. Hon är utbildad i USA. Mehretu blandar ett personligt formspråk av tecken och symboler med arkitektoniska inslag i noggrant genomarbetade abstraktioner. Det är socialt laddade miljöer som tecknas till fiktiva landskap i form av kartor, diagram och nätverk. Verken kan ses som metaforer för vårt århundrade genom sina referenser till världen.

Myriam Mihindou (f. 1964 i Libreville, Gabon)

Myriam Mihindou är verksam i Rabat, Marocko. Hon är utbildad i Frankrike. Ett centralt tema i konstnärskapet är gränser och svårigheten att överskrida dem – vare sig de är geografiska eller metaforiska. I verket Folle (2000) som är projicerat direkt på utställningssalens golv, utforskar ett par fötter trevande det sandfyllda avståndet mellan två stenblock.

Santu Mofokeng (f. 1956 i Johannesburg, Sydafrika)

Santu Mofokeng är verksam i Johannesburg. Han började som mörkrumsassistent på olika tidningar och fortsatte sedan som fotojournalist med fokus på frågor kring apartheid. Mofokeng ifrågasatte det sensationella i nyhetsrapporteringen och började ta mer stillsamma bilder av ritualer, koncentrationsläger och kåkstädernas invånare. I serien Rethinking landscape (1996-2002) undersöker han Sydafrikas historia i förhållande till dess kulturella identitet.

d022260f209042f9a6444e0b455941c0.jpg

Zwelethu Mthethwa (f. 1960 i Durban, Sydafrika)

Zwelethu Mthethwa är verksam i Kapstaden, Sydafrika. Han är utbildad i fotografi och bildkonst i Sydafrika och i USA. Mthethwa är känd för sina bilder av människor som är bosatta i Kapstadens periferi – platser där de som inte är integrerade i samhället vistas. Serien Suger Cane berör rätten att äga land, utnyttjande av arbetskraft och marknadskrafternas påverkan. Mthethwa har valt att använda färgfotografiet då han anser att det erbjuder ett stort känslomässigt spann.

Hassan Musa (f. 1951 i Sudan)

Hassan Musa är verksam i Domessargues Gard, Frankrike. Musa är utbildad på konstskola i Khartoum, Sudan och är doktor i konsthistoria i Montpellier, Frankrike. Han arbetar med måleri, kalligrafi, performance och har också varit verksam som skribent, grafisk designer och barnboksillustratör. Målningen Great American Nude (2002) kommenterar med humor och provokation USAs och omvärldens kamp mot terror.

N’Dilo Mutima (f. 1978 i Luanda, Angola)

N’Dilo Mutima är verksam i Luanda. Efter universitetsstudier i Luanda studerade han fotojournalistik och konsthistoria i Lissabon, Portugal. Mutima arbetar i olika tekniker bl a installationer och fotografi. I Cosmogónicos, Masks 1-III (1997) döljs hans ansikte av olika föremål – en subtil referens både till traditionella och konstnärliga dimensioner av afrikanska masker och till västerländska klichéebilder av samtida konst från Afrika.

Wangechi Mutu (f. i Nairobi, Kenya)

Wangechi Mutu är verksam i New York, USA och utbildad i Storbritannien och USA. Hennes verk uppmanar många gånger betraktaren att ifrågasätta föreställningar om ras, genus, historia och skönhet. Hon har t ex gjort ”falska” afrikanska konsthantverksföremål av saker hon hittat i New York. Hennes collage är fulla av visuella metaforer och referenser och kan tolkas som kommentarer till objektifieringen av den icke västerländska kvinnan.

Ingrid Mwangi (f. 1975 i Nairobi, Kenya)

Ingrid Mwangi är verksam i Ludwigshafen, Tyskland. Mwangi är utbildad i Tyskland. Hon arbetar med videoinstallationer, ljudverk, fotografi samt performance. Down By the River (2001) är en installation om ett ambivalent tillstånd där smärta och död ställs mot hopp och kontinuitet. Mwangi beskriver det själv som att ”…den röda jorden är fertil men måste absorbera våldets blod. Vattnet är rött, men trots det en symbol för livet.”

N

Sabah Naim (f. 1967 i Kairo, Egypten)

Sabah Naim är verksam i Kairo. Hon är utbildad i Egypten och hennes verk handlar om Kairo, all information som översvämmar staden och människorna som lever där. Naim skapar assemblage och fotomontage där tidskrifter läggs på hög, så att bara ryggen blir synlig som en linje, sida vid sida med bilder, men med avsaknad av text. Medias funktion som ett fönster mot världen manipuleras, på samma sätt som media manipulerar oss.

Moataz Nasr (f. 1961 i Alexandria, Egypten)

Moataz Nasr är verksam i Kairo, Egypten. Nasr är utbildad ekonom. Han arbetar med installationer, måleri och skulptur i en mängd olika material. Tabla II (2006) är ett verk som tagit de rika västerländernas senaste G8 möte som utgångspunkt. Det är både ett sinnligt och konceptuellt verk, där betraktaren befinner sig i händelsernas mitt. Idén är sprungen ur ordspråket tomma tunnor skramlar mest och verket har beskrivits som att det ”leker med relationen mellan härskare och härskad över”.

Otobong Nkanga (f. 1974 i Kano, Nigeria)

Otobong Nkanga är verksam i Amsterdam, Nederländerna, Paris, Frankrike och Nigeria, där hon även studerat. Nkanga arbetar med performance, skulptur, teckning, fotografi och installationer som uttrycksmedel. Serien Stripped Bare (2003) visar hus som inte är färdigbyggda, i miljöer som de inte är helt avpassade för. Varje bild avslöjar en avskild struktur av konstruktion och dekonstruktion, där den enskilda människans drömmar, förväntningar och villfarelser visas.

Aimé Ntakiyica (f. 1960 i Burundi)

Aimé Ntakiyica är verksam i Beersel, Belgien. Han arbetar främst med interaktiva installationer och med att utmana invanda synsätt. I Wir (2003) en serie bilder av honom själv som tyrolare, skotte och spanjor, driver Ntakiyica med våra visuella koder. Tanken om en nationell identitet ifrågasätts. Hans verk är situationsanpassade och inbjuder betraktarna till att vara del av dem.

O

Antonio Ole (f. 1951 i Luanda, Angola)

Antonio Ole är verksam i Luanda. Ole är självlärd konstnär. Han började tidigt måla och fortsatte sedan med skulptur, video och fotografi. Idag regisserar han även filmer. Ett stort antal fotografier har utgjort underlaget till serien Walls. Väggarna av rostig korrugerad plåt och andra material kan ses som en symbol för det marginaliserade livet i kåkstaden och dess mänskliga närvaro, gränsen mellan den privata och publika sfären.

Owusu-Ankomah (f. 1956 i Sekondi, Ghana)

(Kwesi) Owusu-Ankomah verksam i Bremen, Tyskland. Han är utbildad i Accra, Ghana. I sina målningar blandar Owusu-Ankomah symboler från olika kulturer med stilar och detaljer från skilda tidsperioder. I verket Mouvement (2004) gömmer sig kamouflerade brottare bland Adinkra symboler. Dessa symboler förekommer bland annat på svepedukar i Ghana för att sända meddelanden till själen som lämnar kroppen.

P

Eileen Perrier (f. 1974 i London, Storbritannien)

Eileen Perrier är verksam i London där hon även är utbildad. Perrier arbetar ofta i fotografiserier där de enskilda porträtten förenas av t ex platsen där de är fotograferade, en handling eller deras yrke. I verket Grace (2000) har alla, liksom konstnären själv, en glugg mellan framtänderna – vilket ses som ett skönhetstecken i vissa afrikanska kulturer. Verket är enligt konstnären en hyllning till våra olikheter.

Rodney Place (f. 1952 i Johannesburg, Sydafrika)

Rodney Place är verksam i Johannesburg. Place har studerat arkitektur i England och USA. Han har initierat ZAR Works som kombinerar konst, och arkitektur, liksom RETREKS, en stor samproduktion med bildkonst, teater, dans och musik. Three Cities Triptyche (Cape Town, Johannesburg, Durban)(2002), visar på en ny afrikansk migration och på de Sydafrikanska städerna till vilka människorna nu återvänder.

Pume (f. 1968 i Demokratiska republiken Kongo, fd Zaire)

Pume är verksam i Kinshasa, Demokratiska Republiken Kongo. Pume är självlärd. Han gör skulpturer, teckningar och omöjliga designföremål utifrån helt utopiska visioner. Pume har en passion för maskiner av olika slag, bland annat teknisk biografutrustning, vilket resulterat i en teknikintensifierad verksamhet som går under namnet Bylex. Några av hans verk är gjorda i upplaga, som en kommentar till idéen om det unika föremålets specifika värde.

R

Tracey Rose (f. 1974 i Durban, Sydafrika)

Tracey Rose är verksam i Johannesburg, Sydafrika. Rose arbetar främst med fotografi, performance och video. Hon använder ofta sin egen kropp för att gestalta identitet, ras- och genusfrågor. I TKO ser vi konstnären, övervakad av fyra kameror, slå på en boxningssäck. ”Min uppfattning om boxning var att det var en konst, en passion, som en dans och att meningen var att varje slag var ett märke, ett uttryck, som byggde upp något”.

S

Chéri Samba (f. 1956 i Kinto M´Vuila, Demokratiska republiken Kongo, fd Zaire)

Chéri Samba är verksam i Kinshasa, Demokratiska Republiken Kongo och Paris, Frankrike. Samba började som skyltmålare innan han blev konstnär. Han är inspirerad av folkliga kongolesiska teman och vardagen. Flera av hans verk bygger på egna erfarenheter och hans eget porträtt finns med i bilderna. Där finns också texter som understryker målningarnas innehåll. Samba ser sig själv som en folklig konstnär och säger: ”Konstnärer måste få människor att tänka”.

Sérgio Santimano (f. 1956 i Maputo, Moçambique)

Sérgio Santimano är verksam i Maputo. Han är fotograf och har tagit bilder av krig och svält som publicerats i både nationella och internationella tidningar. 1988 flyttade han till Sverige där han studerade och arbetade med dokumentärt fotografi. Efter freden 1992 återvände han till Moçambique som frilans med bland annat FN och SIDA som uppdragsgivare. Idag fotograferar han de människor och situationer han möter under sina resor i Afrika.

Zineb Sedira (f. 1963 i Paris, Frankrike)

Zineb Sedira är verksam i London, England. Sedira har algeriskt ursprung men är uppväxt i Paris och utbildad i London. Hon använder bilden av sig själv för att ställa frågor om (och ifrågasätta) identitet och ursprung. I Mother, Father and I (2003) har hon bjudit in sina föräldrar för att berätta om deras erfarenheter av det Algeriska kriget som ledde till självständigheten 1962.

Benyounès Semtati (f. 1966 i Oujda, Marocko)

Benyounès Semtati är verksam i Paris, Frankrike. Semtati är utbildad i Frankrike. Han arbetar främst med måleri och teckning, oftast i svart/vitt och gärna i stort format. Flera av Semtatis verk är reflektioner över det industriella samhället och dess invånare, yta, attityder och hållning. Människorna är karikatyrer ofta iklädda en ”kostym”, men utan personlighet genom att de ofta saknar ansikten.

Yinka Shonibare (f. 1962 i London, Storbritannien)

Yinka Shonibare är verksam i London. Han är utbildad i London men växte upp i Lagos, Nigeria. Shonibares konstnärliga arbete är förknippat med hans egen historia och centrerat kring frågor om identitet, tradition, ekonomi och handel. Hans verk får oss att reflektera över våra föreställningar om varifrån saker kommer. Victorian Philanthropist’s Parlour (1996-1997) visar en engelsk salong klädd i batiktyger med indonesiskt ursprung, tillverkade i Holland för den afrikanska marknaden.

Allan de Souza (f. 1958 i Nairobi, Kenya)

Allan deSouza är verksam i Los Angeles, USA. Han är utbildad i London, England och New York, USA. Han blev under 1980-talet känd som konstnär och skribent i Black Arts Movement. Hans senaste fotografier visar konstruerade och fiktiva stadslandskap, med utgångspunkt i offentliga rum. De är gjorda av antingen upphittade föremål och elektroniska komponenter eller så är de digitalt bearbetade bilder. I dessa verk ifrågasätter deSouza maktförhållanden och den nya världsordningen.

T

Pascale Marthine Tayou (f. 1967 i Yaoundé, Kamerun)

Pascale Marthine Tayou är verksam i Yaounde och i Bryssel, Belgien. Tayou är utbildad inom juridik och är självlärd konstnär. 1994 började han ställa ut sin konst. Tayou beskriver vardagen med dess korruption och utnötta produkter. Hans verk leker med konstvärldens normer och associerar fritt mellan olika ämnen som media, det kaotiska samhället och världen.

Patrice Felix Tchicaya (f. 1960 i Paris, Frankrike)

Patrice Felix Tchicaya är verksam i Paris. Tchicaya har varit modefotograf och rest mellan London, England, Paris, Frankrike och New York, USA. Parallellt med detta utvecklade han samtidigt sitt intresse för att skriva, arbeta med video och installationer. 1999 började han arbeta på ett projekt med ljudsatta föremål, främst porträtt. Fin de Cycle (2000-2001) är ett verk som tar form utifrån den plats det visas på.

Guy Tillim (f. 1962 i Johannesburg, Sydafrika)

Guy Tillim är verksam i Durban, Sydafrika och i Paris, Frankrike. Tillim är fotojournalist och har arbetat för Afrapix, Reuters och Agence France Press innan han blev frilans. Han har intresserat sig för olika krigszoner och deras konflikter, vilket ledde honom till att ompröva sin karriär efter att ha hamnat mellan två stridande parter. Idag arbetar Tillim med samma teman, men bevakar dem ur andra aspekter genom porträttfoton och fotografier av urbana landskap.

Titos (f. 1963 i Maputo, Moçambique)

Titos är verksam i Maputo. Fernando Agostinho Mabota är självlärd konstnär och kallar sig för Titos. Verken kan vara både makabra och roliga. I hans installationer, skulpturer och reliefer lyfts det dagliga livet på landsbygden fram genom val av olika material, såväl upphittade som ifrån naturen. Det är inga direkta avbilder han framställer, utan snarare en fristående och kritisk syn på sin omgivning.

Barthélémy Toguo (f. 1967 i M´Balmayo, Kamerun)

Barthélémy Toguo är verksam i Düsseldorf, Tyskland, Paris, Frankrike och Bandjoun, Kamerun. Toguo arbetar med installationer som blandar teckning, måleri, fotografi, performance och video. Han tar upp ämnen som diskriminering, ritualer, främlingskap liksom andra sociala frågeställningar och universella teman. På egen bekostnad har Toguo startat ett institut för visuell kultur i Bandjoun.

Cyprien Tokoudagba (f. 1939 i Abomey, Benin)

Cyprien Tokoudagba är verksam i Abomey. Tokoudagba är invigd i Voodooreligionen, till vilken han ofta refererar sina bilder. Hans konstnärliga bana började som muralmålare och skulptör med uppdrag i voodootempel. Tokoudagba har skapat egna symboler och bilder, t ex hybrida gudomliga väsen och djur med övernaturliga egenskaper. Ett exempel är Dangbe, pytonguden som skyddar skörden.

Fatimah Tuggar (f. 1967 i Kaduna, Nigeria)

Fatimah Tuggar är verksam i New York, USA. Tuggar har fått sin konstnärliga utbildning i England och USA. Hon arbetar med fotomontage, skulptur och installationer där hon kontrasterar ”verkligheter” för att undersöka nyanserna mellan dem. Ofta använder hon bilder från media. Money & Matter (2002) undersöker relationen mellan människor och kapital. Pengar är å ena sidan ett medel för att nå vad vi önskar men kan samtidigt vara ett hinder.

W

Ernest Weangaï (f. 1963 i Centralafrikanska republiken)

Ernest Weangai är verksam i Centralafrikanska republiken. Innan Weangai började måla och skulptera tecknade han serier och karikatyrer. Sedan ett tiotal år tillbaka utforskar Weangai material från sin närmaste omgivning. Ett exempel är Le costume du Vieux Négre som är sydd i fibrer från kokospalmen. Kostymen kan ses som en symbol för kolonisationen och startpunkten för anpassningen till västvärlden.

Mer om utställningen