Alicia Framis, Burkha (anti_dog: Hussein Chalayan), 2003 © Alicia Framis/Courtesy Annet Gelink Gallery, Amsterdam/Micheline Szwajcer, Antwerpen

Alicia Framis

Anti-dog är ett konstprojekt i form av ett klädmärke. När Alicia Framis under en tid bodde i Berlin blev hon varnad för att vistas i vissa delar av staden där rasistiska högerextremister höll till. Eftersom Framis är mörk riskerade hon att bli attackerad, fick hon höra.

Rasisterna bussade ofta sina kamphundar på invandrare och andra de ogillade. Framis utvecklade därför tillsammans med olika modeskapare en kollektion kläder i Twaron – ett material som tål kulor, eld och hundbett. Märket lanserades under Paris modevecka och har sedan levt vidare. Den första kollektionen innehöll många referenser till klassiska designers som Chanel, Courreges och Dior. Kläderna skapas av Framis i dialog med olika formgivare och ingår ofta i performance där mörkhyade modeller visar kläderna.

Alicia Framis har uppmärksammat sociala och politiska frågor, som ofta bottnar i existentiella, mänskliga behov – som kärlek, kläder, boende och mat – överlevnad, kort sagt. I ett projekt med titeln Loneliness in the City reste hon till fem olika Europeiska städer. I varje stad försökte hon använda sig av stadens specifika kultur och de möjligheter den medförde, för att finna sätt att råda bot på just ensamheten i staden. I Helsingfors undersökte hon till exempel mobiltelefonin som kommunikationsform. I varje stad arbetade hon med olika nätverk. Hon använde ett specialdesignat tält () till workshops, föreläsningar, fester och andra aktiviteter. Ambitionen var också att projektet skulle kunna leva vidare efter att Framis och tältpaviljongen rest. Framis skapade på så sätt en idé och ett ramverk inom vilket andra konstnärer och administratörer kunde fortsätta verka.

Även i andra projekt har hon samarbetat med arkitekter och designer för att skapa tillfälliga byggnader utanför musei- eller gallerirummen. De som vill ta del av hennes verk dras ofta in i någon slags verksamhet. Till skillnad från 1960- och 70-talens performancekonst så står här konstnärens person inte i centrum, även om hon ofta deltar.

Alicia Framis, född 1967 i Barcelona.

Mer om utställningen