Hussein Chalayan, Kinship Journeys, Hösten/vintern: 2003-04 © Hussein Chalayan. Stylist: Jane How. Foto: Chris Moore. Make up: Pat McGrath. Hår: Eugene Soulieman

Hussein Chalayan

Redan på modeakademin, Central Saint Martins i London, lär en lärare ha rått Hussein Chalayan att byta till skulpturlinjen istället. Sedan examenskollektionen ”The Tangent Flows”, av pappersplagg som begravts på den egna bakgården och sedan grävts upp igen, har Hussein Chalayan befunnit sig långt bortom modets huvudfåra.

Snarare än mode har namnet Hussein Chalayan betytt plagg på gränsen till arkitektur, i ett oupphörligt undersökande av den mänskliga kroppen och dess omgivning. Till höstkollektionen 1995 byggde han en flygbar drakklänning, till ”before minus now” (vår/sommar 2000) gjorde han klänningar som fyllts med tunna arkitektritningar och till ”Echoform” (höst/vinter 2000) imitationer av bil- och flygplansinredning.

Men Chalayan har också ställt frågor om identitet och ursprung i förvandling, eller upplösning. ”AfterWords” (höst/vinter 1999) byggde på idén om ett bärbart hemland med trämöbler som förvandlades till kläder. I Chalayans kabinett finns också kazakhstanska folkdräkter som omkonstruerats till moderna affärskostymer, identitetslösa trähuvuden, en glasfiberklänning som yttre kroppshölje eller high tech-krinolin, anonyma turistplagg med hemliga konstruktioner under ytan.

I likhet med Martin Margiela har Hussein Chalayan dock begränsat de konceptuella utflykterna till det egna märket. I sina uppdrag har Chalayan alltid gjort bländande bärbart mode: för brittiska lyxbutikkedjan Asprey, New York-märket TSE och Top Shop. Hussein Chalayan har utnämnts till British Designer of the Year två gånger, 1999 och 2000.

Hussein Chalayan, född 1970, Cypern.

Mer om utställningen