Terry Richardson, Kampanj för Sisley, 1999-2002 © Terry Richardson. Courtesy Art+Commerce, New York; Katy Barker Agency, New York.

Terry Richardson

Terry Richardsons produktion är en av den samtida fotografins mest omedelbart igenkännbara, kontroversiella och kopierade, sedan de första publicerade reportagen från 1990-talet. I en situation där modebilden kan upplevas som lika statiskt formaliserad som den pornografiska, tänjer Richardson ständigt och medvetet på anständighetens gräns i en uttalad ambition att föra in sexuella bilder i ett mainstreamsammanhang.

Aldrig tillrättalagda eller politiskt korrekta, andas de både uppfriskande respektlöshet och provocerande voyeurism. Autodidakten Richardson började fotografera i tonåren vid sidan av sitt engagemang i Los Angeles dynamiska punk- och skatescen. Han har sedan dess renodlat en snapshotestetik som kännetecknas av avkläddhet, lekfullhet och en inte sällan fysisk närvaro av fotografen själv.

Med sin tillbakalutat utmanande stil och samarbeten med bland andra Harmonie Korine, Vincent Gallo, Chloë Sevigny och Larry Clark, har han fungerat som en av amerikansk independentkulturs främsta skildrare och stilbildare. Richardson ligger bakom en rad uppmärksammade och hett diskuterade kampanjer för bl.a. Sisley, Gucci, Costume National och Calvin Klein. Han har publicerat regelbundet i Vogue, The Face, i-D, och Harper’s Bazaar. Richardson är även verksam som musikvideoregissör och producerar för närvarande sin första spelfilm, den självbiografiska Son of a Bitch.

Terry Richardson är född 1965 i New York. Bor och arbetar i New York.

Mer om utställningen