Bless, Hair Brush, Bless Beauty Products, 1999 © Bless. Foto: Bless & Horst Diekgerdes.

Bless

I mitten av 90-talet var Ines Kaag och Desirée Heiss modestudenter från Wien respektive Hannover. De möttes under en internationell tävling. Sedan genombrottet 1996 med ”Bless no 00” – peruker av kaninpäls som köptes in av Maison Martin Margiela – har de drivit Bless tillsammans, fortfarande i varsin stad, Ines Kaag i Berlin och Desirée Heiss i Paris.

Bless gör kläder bara när de känner för det och utmanar ständigt modets regelverk. De har ritat ut ett eget landskap där själva produkten når långt utanför modets råmärken, och den som vågar kalla deras saker för konstverk bemöts med upphöjd skepsis. ”This project has no artistic intentions” står det i pressreleasen för ”Bless no 19”, för säkerhets skull.

Deras skapelse Bless tänker de sig som ”ett feminint uttryck, men mer kvinna än flicka. Hon har ingen särskild skönhet, men går aldrig obemärkt förbi. Hon har ingen särskild ålder, men återfinns oftast mellan 20- och 40-årsåldern.”

Bless har hittills gjort 22 kollektioner, bland annat gör-det-själv-sneakers för Adidas, broderade krukväxter för en fotobok och sweatshirts med deras egna ansikten som idolporträtt ”för att tillfredsställa medias önskemål”. De har också ställt ut på Stedelijk Museum i Amsterdam, Art Metropole i Toronto och Manifesta i Frankfurt.

Ines Kaag, född 1970, Nürnberg. Desirée Heiss, född 1971, Buggingen.

Mer om utställningen