Yinka Shonibare, Un Ballo in Maschera, 2004 © Yinka Shonibare. Courtesy Stephen Friedman Gallery, London

Yinka Shonibare

Yinka Shonibares uttryck präglas av flamboyant visuell förförelse och ett, ibland bedrägligt, moment av igenkännande. Med stillsam humor och en knivskarp samhällsanalys klär han av till synes bekanta kulturella uttryck och situationer på bara kroppen och avslöjar ett påtagligt historiskt bagage.

Shonibare växte upp i Nigeria men återvände till England som tonåring, och fick sin konstutbildning på Goldsmith’s College of Art. Hans verk speglar ofta korsbefruktningar mellan det västeuropeiska och afrikanska, i synnerhet det viktorianska Englands salongsmiljö filtrerad genom en afrikansk erfarenhet. Under tidigt 1990-tal började han använda de ”exotiska” pseudo-afrikanska textilier som kommit att känneteckna hans verk. Produktionen, som skiftar mellan fotografi, skulptur och installation, tar ofta avstamp i en annan periods kända konstverk eller historiska situationer. Shonibare slår hål på etablerade uppfattningar om det kulturspecifika, och utmanar på ett avväpnande sätt schablonbilden av den afrikanska kulturen i västerlandet.

Yinka Shonibare är född 1962 i London, uppvuxen i Nigeria. Bor och arbetar i London.

Yinka Shonibare, Un Ballo in Maschera, 2004 © Yinka Shonibare. Courtesy Stephen Friedman Gallery, London

Yinka Shonibare har för Fashination producerat sitt första filmverk

Shonibare finns representerad i flera av samtidens viktigaste konstsamlingar och har även deltagit i en rad internationella utställningar, däribland Venedigbiennalen 2001 och documenta X i Kassel 2002. Shonibare nominerades under våren 2004 till Turnerpriset.

Yinka arbetar med filmen
På bilden syns bland andra Yinka Shonibare, Lisa Torun (koreograf) samt Torbjörn Ehrnvall (SVT). Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Londonbaserade Yinka Shonibare har de senaste tio åren gjort sin konst känd genom dess spirituella kombination av berättande, maktanalys och dräktkonst. I samband med Moderna Museets Fashination (25 september – 23 januari 2005) gör han nu sin första film. Temat är mordet på den svenska kungen Gustav III (1746 – 1792).

Filmen blir en samproduktion mellan Moderna Museet i Stockholm och Sveriges Television, som kommer att stå för inspelningstekniken. Handlingen framförs som ett dansnummer i koreografi av svenska Lisa Torun. Trettio dansare, utvalda efter fler uttagningar, dramatiserar händelseförloppet från den 16 mars 1792, då några maskerade män sköt kungen mitt under en maskeradbal på Operan.

Inspelningsplatsen är en Rokoko-teater (Confidencen) i Stockholm, beställd av Gustav III:s mor Lovisa Ulrika (1720 – 1780), den svenska regent som kanske betytt mest för Sverige i fråga om kulturella och vetenskapliga investeringar. Hennes och kung Adolf Fredriks (1710 – 1771) son Gustav, delade sin mors brinnande intresse för fransk kultur, liksom för det senaste modet. Hans intresse och ambitioner inom politiken var också stort och han skaffade sig många fiender. Adelsmannen Jacob Johan Anckarström blev hans bane. Under den ödesdigra Maskeradbalen blev han skjuten i bröstet. Verdis opera med samma namn baseras också på denna episod i svensk historia.

Yinka arbetar med filmen

Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

– Jag blev fascinerad av den här kungen. Hans intresse för kläder och fransk kultur – och hans sexuella ambivalens som man kan ana i olika porträttbeskrivningar. Maktens vägar, dess frustration och dramatik är förstås också ingredienser som attraherade mig, säger Yinka Shonibare.

Dräkterna kommer att ha tidsenligt rokoko-snitt, men tygerna är den pseudoafrikanska bomullsbatiken, inköpt på Brixton Market i London och som har blivit något av ett signum för Yinka Shonibare.

Filmen har premiär på Moderna Museet i samband med utställningen Fashination 25 september – 23 januari 2005, och den kommer även visas i svensk TV. Hela inspelningsprocessen följs och blir en dokumentär, även den för Sveriges Television.

Yinka Shonibare har nyligen avslutat ett verk för Moderna Museets lobby – också det med historietema: En replik av skrytskeppet Vasa, som sjönk på sin jungfrufärd 1628.

Mer om utställningen