Martin Margiela, Hösten/vintern 2004-05 Ur en film av Nigel Bennett visad samtidigt på 19 traditionella Pariscaféer © Maison Martin Margiela

Martin Margiela

Ingen i branschen som inte tillhör den närmaste kretsen har sett Martin Margielas ansikte, än mindre talat med honom. Sedan många år uttalar sig Maison Martin Margiela endast som kollektiv, i linje med den depersonaliserade filosofi som genomsyrar modehuset vid Gare du Nord i Paris.

Istället för logga bär kläderna ett nummer, istället för modeller används så kallat vanligt folk, gärna med förtejpade ögon vid visnings- och fototillfällen. Ändå har Martin Margiela, som metamodets anti-stjärna, varit modeveckans självklara höjdpunkt i Paris sedan 90-talets gryning. Sedan den första kollektionen visades 1988 har omarbetningarna av vintageplagg, textilier och accessoarer varit ryggraden i verksamheten, i en kombination av dekonstruktiva arbetsmetoder och lågstatusmaterial.

Fundamentet i Maison Martin Margielas oeuvre är ett handgripligt ifrågasättande av inrotade föreställningar om säsonger, trender, klass, status, plagglogik och coutureteknik. Från 1993 års handsydda tröja av arméstrumpor till screentryckta foton av vintagekläder på nya plagg (vår/sommar 1996), haute couture-prototyper i grovt kläde som moderna jackor (vår/sommar 1997, höst/vinter 1997) och de överdimensionerade kollektionerna från 2000-talets första år till den väst av uppskurna skinnhattar som ingår i höstkollektionen 2004. Maison Martin Margiela har deltagit i ett stort antal utställningar, bland annat på Museum at FIT och Metropolitan i New York, Victoria & Albert Museum i London och Kyoto Costume Institute i Japan.

Martin Margiela är född 1959 i Limbourg, Belgien.

Mer om utställningen