Steven Meisel, Four Days in LA: The Versace Pictures, 2001 © Steven Meisel. Stylist: Lori Goldstein. Hår: Orlando Pita. Make up: Pat McGrath. Modeller: Georgina Grenville, Amber Valletta. Courtesy Art+Commerce, New York

Steven Meisel

Meisel är utbildad vid Parson School of Design i New York och en av de mest etablerade modefotograferna. Hans fotoessäer i Vogue Italia kan fylla 30–40 sidor. Mer sällan har han visat sina fotografier i konstsammanhang. Däremot har konsttidskrifter ofta uppmärksammat hans arbete i modemagasinen.

Hans bilder är fulla av referenser till film-, konst- och modehistorien. Hans drivna hantverksskicklighet lyser igenom som en signatur, trots att han eklektiskt citerar olika stilar. Meisels sofistikerade modebilder har också en förmåga att provocera – kanske just för att de så tydligt andas mode, samtidigt som de kan ha oroande undertoner. Meisels kampanj för Calvin Klein Jeans 1995 drogs in då den anklagades för att vara barnpornografisk. När debatten om ”Heroin Chic” var som intensivast publicerade Meisel en fotoessä i Vogue Italia med titeln ”The Good Life” – en ironisk version av femtiotalets helylle-kärnfamilj, där allt ändå inte tycktes stå helt rätt till.

Kampanjen för Versace, som fotograferades i californiska lyxvillor, är mångbottnad. Modellerna Amber Valletta och Georgina poserar som dyrbara ägodelar i en överdådig lyx. Deras blickar är tomma och stirrar rakt igenom betraktaren. Samtidigt som de leder tankarna till maffiafruar, med något lätt komiskt i sin ambition att vara fina, så finns det något närmast sorgset och ensamt över dem.

Steven Meisel, Four Days in LA: The Versace Pictures, 2001 © Steven Meisel. Stylist: Lori Goldstein. Hår: Orlando Pita. Make up: Pat McGrath. Modeller: Georgina Grenville, Amber Valletta. Courtesy Art+Commerce, New York

Mer om utställningen