Viktor & Rolf, Bluescreen Hösten/vintern 2002-03 © Viktor & Rolf

Viktor & Rolf

Viktor & Rolf gjorde sin första resa till Paris med Le Cri Néerlandais, en grupp holländska modemodernister som då sades vara det nya Antwerp Six. Sedan gruppen upplösts blev Viktor & Rolf kvar och fick en rivstart på konst- och modefestivalen i Hyères där de vann tre priser. Året därpå debuterade de på dräktutställningen L’Hiver de L’Amour i Paris.

Därifrån har de genomfört en sällan skådad resa via konstgallerierna och haute couture till den nuvarande positionen som framgångsrikt, kommersiellt modehus. Inte förrän efter sju års verksamhet producerade Viktor & Rolf sin första kommersiella kollektion, ”Stars and Stripes” – ett till synes motvilligt ode till kapitalismen. Däremellan finslipade de sin särpräglade stil med ballongsvullna silhuetter, lagerpålager-kragar och smokingexperiment. Och från att ha sagt sig vilja skapa allt ur intet, har deras förkärlek för modehistorisk sampling bara blivit tydligare: Diors styvstärkta New Look syns i en ironiskt stel barbiekjol i ”Bells” (2000), Balenciagas capesilhuett i ”Black Hole” (2001), YSL:s Le Smoking lite varstans.

Viktor & Rolf firade 2003 sitt tioårsjubileum som modedesigner, de kanske enda som pendlar till synes smärtfritt mellan modets ytterligheter, från det mest konstfulla till det mest kommersiella. Under år 2004 ställer de ut i Tokyo, i Stockholm – och lanserar sin första parfym.

Viktor Horsting, född 1969 och Rolf Snoeren, född 1969, båda i Holland.

Mer om utställningen