Kristin Lundell, pressekreterare och Jo Widoff, intendent på Moderna Museet. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

8.7 2019

Att hänga om en samling

Under 2019 hänger Moderna Museet om samlingen och hela 19 salar får nytt innehåll. Men hur går det till när man väljer vilka av museets 140 000 verk som ska få visas? Och hur är det att vara den som bestämmer att ett världsberömt verk ska tas ner från väggen och vila ett tag i magasinet? I Moderna Museet-podden berättar Jo Widoff, curator med samlingsansvar för internationell konst, om hur en samlingsomhängning går till.

I Moderna Museet-poddens åttonde avsnitt pratar Kristin Lundell, pressekreterare på Moderna Museet med museets curator Jo Widoff om Samlingen. Dessutom: kan man spontan-förvärva konst till museet och är det en arbetsskada att tvångsmässigt rätta till det som sitter på väggen varje gång man är på en restaurang?

Moderna Museet-podden kommer ut med tio avsnitt under våren 2019. Intromusik: ”Walk on by” av El Perro Del Mar. Alla avsnitt finns att lyssna på här:

Acast
iTunes